Stationens ställverk är något ovanligt eftersom det byggdes på slutet av en angränsande rad av radhus (till höger i bild):
Om tågresan mellan Axat och St Paul de Fenouillet i Pyrenéerna har jag nyligen berättat. Stationshusen står och förfaller.
Stationshuset i Riga skrev jag om på Veckans hus-temat glasfasader. Detta bygge ligger svenskar bakom!
Från stationen i Riga tar man gärna tåget ut till Majori, vid Jurmala. Vandrar längs den breda sandstranden och njuter av alla de vackra trähusen. Stationshuset är dessvärre inte så vackert...
Uppsala.
Det gamla vackra stationshuset (av Adolf W Edelsvärd 1866, statligt byggnadsminne) som blivit alltför litet och det nya förskräckligt fula (av Wåhlin Arkitekter, lär vara ett s k smart hus med flera miljövänliga lösningar, bland annat solfångare och sorptiv kyla i ventilationsaggregaten. Fasaderna består av glas och stål, där stålet är gjort av återvunnen järnvägsräls):
Kan inte låta bli att bjuda på en närbild av Bror Hjorhts staty Näckens polska på stationsplan. Se så käckt hans blågröna tänder matchar håret både på huvud och annorstädes! Bror Hjorth lär ha haft en besvärlig tid då bland annat Uppsala stad krävde att könsorganet skulle ändras. Utformningen väcker än idag starka känslor!
Från tågfönstret på väg hem från Uppsala hann jag fotografera Knivsta station också. Ser ganska förfallet ut. Huset byggdes 1869 och är k-märkt, men hotas av rivning (alternativt flytt) då fler spår behöver byggas. Övervåningen var förr stinsens bostad.
I Karlstad bodde jag med utsikt över stationen, en byggnad med nästan-takryttare, vindflöjel och andra vackra detaljer (en mittrisalit, det du Hedwig!). Ser ni likheten med Uppsalas gamla station? Ja, det är samma arkitekt, Adolf W Edelsvärd. Eller? Edelsvärd var chefarkitekt på SJ på den här tiden (297 stationshus!) och har signerat ritningarna, men troligen är det Hjalmar Kumlien som är den egentliga arkitekten. Från 1869, byggnadsminne:
Återigen ett foto genom tågfönstret, nu på väg hem från Karlstad. Gnesta stationshus, byggt 1907:
I Belgien trampade vi dressin till ändstationen i Sourbrot där vi vände. Men detta är banvaktstugan, stationshuset var inget att fotografera. Här fanns under världskrigen långa perronger som passade för militär omlastning:
Och så får vi inte glömma den gamla järnvägsstationen i Paris, Gare d'Orsay, som byggdes längs Seine och invigdes till världsutställningen 1900. Victor Laloux designade en byggnad som är 175 m lång och 75 m bred, till denna användes mer metall än till Eiffeltornet...
Redan 1939 var perrongerna för korta och stationen togs ur bruk. Så användes den bl a som parkeringsplats, skjutbana, teater och för mottagning av krigsfångar. 1961 räddades byggnaden från rivning av president Pompidou, efterföljaren d'Estaing beslutade att det skulle bli ett museum för 18- och 1900-talets konst och Mitterand kunde inviga Musee d'Orsay 1986. Här finns idag världens största samling av impressionistisk och postimpressionistisk konst av världskända konstnärer.
Till sist ett barndomsminne: Stationshuset i Spånga från 1908 ritades av arkitekt Erik Lallerstedt. Flera stationshus utmed Västeråsbanan hade samma utseende, men lite olika storlek. Jag minns vagt att man fick gå över spåret för att komma till perrongen, något som förstås skulle vara helt oacceptabelt idag. Huset revs 1975 och ersattes med den nuvarande pendeltågsstationen som är så ful att jag inte tänker visa den!
Bilden är inscannad från Spånga konditoris påse... vilken tur att jag fick en ursäkt att handla något gott där!
Intressant att med din text och dina bilder kunna följa med en sväng bland stationsbyggnaderna. Flera av dem riktigt vackra.
SvaraRaderaGod fortsättning! /SA
Mittrisalit - underbart ord. Lägger det till samlingen.
SvaraRaderaSom vanligt en fantastisk kavalkad foton från dig. Det blev en lång resa bland många olika stationshus med så olika utseende och spännande historia, går ju inte att kommentera alla. Perrongen i Knaresborough - så speciell.
Tack för all information om de olika platserna. Vilken tur förresten att du även fick passera ett konditori - vilket gav mig en idé....
Stor kram
Knasesborough har man ju besökt, men tyvärr inte sett dom otroligt vackra perrongbyggnaderna.
SvaraRaderaSusie
Innertaket till perrongen i Knasesborough är otroligt vackert och stationshusen i Pyrenéerna är verkligen pittoreska. Den gamla banvaktsstugan gillar jag. Jag har varit på Musée d'Orsay två gånger och tycker det är helt fantastiskt. Vilken perfekt byggnad att visa alla dessa färgglada målningar i.
SvaraRaderaVilken serie bilder på stationshus! Många väldigt vackra, speciellt tycker även jag om Knaresboroughs perronger. Inte så konstigt om många stationshus liknar varandra om det är en arkitekt som har ritat så många! Kul info!
SvaraRaderaDu har fått till en jättefin serie, med många spännande kommentarer. Håller med om att perrongerna i Knaresborough är tjusiga. Tycker det var bra att du tog med Bror Hjorts skulptur. Jag blir så glad av den.
SvaraRaderaVilket härligt inlägg, med fina bilder! Så mycket man får veta då man tittar in hos dej! Tackar för det!
SvaraRaderaHa en fin dag!
Vilken resa jag gjort med dina bilder och berättelse! Härligt! Det är ju inte alltid det nya blir så vackert, men stationen i Lyon verkar väldigt speciell och vacker därför. Sen beror det ju på smaken om man tycker om gammalt eller nytt. För mej är en blandning ganska bra.
SvaraRaderaVilken fin runda du tog oss med på idag :)
SvaraRaderaDen forst stationen är ju bara så himla charmig :)
http://fotochip.blogspot.com/2011/01/veckans-husstationshus.html
Det var många speciella stationshus du bjöd på. Ja det i Paris gick jag runt och gapade i...det värsta var att högst upp så var det trapport som jag knappt vågade mig upp i - är så himla höjdrädd...men tog djupa andetag och upp kom jag!
SvaraRaderaDet i Spånga kommer jag mycket väl ihåg - bodde i Rinkeby/Tensta och Hjulsta (alltså flyttade runt där) under 1970-1977. Så jag hann se det..och det i Gnesta kör jag förbi på MC ibland på somrarna.
Tack för alla besök jag fick göra!
Jättefint och jätteintressant! Tack :)
SvaraRadera