Sidor

17 maj 2024

Vi flydde snöblasket

Tänk tillbaka på den 26 april. I Stockholm var det snöblandat regn. Våren kändes långt borta. Det var otroligt skönt att få lämna eländet!

Även om det regnade när vi kom fram till Nice

så var det ljuvligt att känna hoppet om varmare tider,

få andra vyer än snöblasket

och fylla sinnena med nya intryck.

Vi tillät oss gå vilse i den gamla stadskärnan, vimsade runt i gränderna utan mål.

Funderade på om min namne gjorde bra affärer.

Och som ni ser hade regnet lättat

så det var enormt avkopplande att kika runt och fundera på var vi ville äta middag.

Inspireras av udda skyltningar

och en butik med enbart tryffelprodukter!

Till sist blev det ändå samma restaurang som när jag var här med tjejerna förra året. Restaurangen öppnade senare än de andra så maken trodde att vi skulle gå runt lite mer tills de öppnade, men jag sa att vi skulle vänta. När vi väl släpptes in hade kön blivit lång!

Denna gång tog jag en pizza. "Pizza bianca", sa jag såklart - det är ju ändå en italiensk rätt. "Pizza blanche" kom det direkt från servitrisen ;-)

Maken tog den fiskrätt jag valde i fjol, men slapp helt de pyttesmå otäcka fiskarna som jag fick närmare 40 av den gången.

Eftersom jag inte klarade av att äta upp hela min pizza valde jag att avstå från efterrätt. Servitören kom ändå med tallrik även till mig och när makens crème caramel dök upp förstod jag varför. Bilden gör inte brylépuddingens storlek rättvisa. Den var gigantisk! Finns inte ens chans i världen att en person kan äta en så stor efterrätt!

Mätta och mycket belåtna vandrade vi tillbaka till hotellet (samma ställe som förra året)

och njöt av den ljumma kvällen.

Nästa morgon strålade solen och vi tog spårvagnen till flygplatsen för att hämta ut vår hyrbil.

1. Jodå, jag minns 26 april. Har det på bild. Så mysigt med en tripp till Nice med omgivningar (för jag anar att det blev en hel del sightseeing med hyrbilen).
    Den desserten såg faktiskt gigantisk ut. Anar att det blir en fortsättning ... ser fram mot den!

Kram

2. Vad roligt med en resa igen! Älskar dina reseberättelser :) Jag skulle nog kunna äta upp den efterrätten.. jag älskar desserter. Så fina bilder Annie, bild nr. tre har du fått ett riktigt härligt ljus och krisp i! Ser fram emot nästa inlägg om Nice. Kram

3. Ja, och när ni kom hem möttes ni ju av högsommarvärme, eller nästan i alla fall.
    Och vad har du emot de goda friterade mini-fiskarna? De serveras även på Costa Blanca och jag älskar dom. Och du tog ju det säkra före det osäkra - att äta pizza i Frankrike är ju nästan ett stilbrott - hahaha:-)

4. Hej Anni!
    Tänk att det bara var för ett litet tag sedan då vi hade riktigt kallt. Kan inte riktigt fatta att det är sommarvärme nu. Skönt att kunna resa bort från en kall vår. Mysiga smala gränder och vackra hus. Efterrätten ser verkligen ut att räcka gott till ett helt kompani.
    Ha det gott /Kram Marika

5. Tänk att småfiskarnas deltagande är så slumpartat.