Sedan tog vi spårvagnen tillbaka till flygplatsen för att hämta ut vår hyrbil och köra direkt till Glasgow
och House for an Art Lover. Här i Glasgow skulle vi frossa i Charles Rennie Mackintosh!
I parken runt byggnaden fanns en del konst
och ramslöken blommade för fullt. Men om vårt besök i huset kommer ett eget inlägg senare, det blev ett turbobesök där våra kameror smattrade som tokiga för att utnyttja tiden.
På väg till hotellet visade det sig att vi hade tappat luften i ett däck, så när maken väntade på service gick jag ut på stan. Här finns både nytt och gammalt, som denna tunnelbanenedgång som ersatt den gamla i bakgrunden.
På den gamla byggnaden satt denna plakett. Tänk, världens äldsta!
Mitt mål med promenaden var favoritstället till höger, Hotel Chocolat. Deras choklad är SÅ god! Men huset var också intressant, varför denna utsmyckning? Efter att ha handlat mina praliner gick jag in genom en modern och lite trist kal entré till vänster om L'Occitane och kom ut till
ett inglasat torg/galleria som var så vackert! Det var butiker och restauranger runt kanterna och denna öppna yta med sina magnifika rulltrappor i mitten.
Allt blir vackrare i trä!
Ville man inte åka i rulltrapporna så kunde man såklart gå i vanliga. Längst ned fanns runda bord med skräddarsnickrad soffa.
Här fanns så många detaljer, som de runda glaskloten
på de vackra smidesräckena.
Här och var fanns glasskivor inmonterade i räckena.
Och en del butiker hade skyltat så läckert.
Tillbaka ut på stan, och nu hade maken kommit ifatt mig. Vi hade ett mål som också har med Mackintosh att göra, så det blir också ett eget inlägg. Annars kanske vi hade köpt något att äta i denna roliga matkiosk? Undrar hur det är att stå där inne och arbeta, kan inte finnas mycket plats att röra sig på.
Vi tog bilen till det stora Kelvingrove Museum där det fanns parkering, något som kan vara svårt att hitta i stan. Vi fick aldrig betalappen att fungera och har fortfarande inte fått någon p-räkning ...
Museet i sig kräver ett återbesök,
här verkar det finnas hur mycket som helst att se och entrén var gratis.
Men detta var ännu en av Mackintosh-sevärdheterna, så här får ni två smakprov av hans verk.
Från vårt hotellrum hade vi dessutom utsikt över en annan av de Mackintosh-sevärdheter jag ritat in på kartan. En muralmålning som vi nu inte behövde lägga tid på att leta upp
när vi ju satt på första parkett! Får jag presentera Charles Rennie Mackintosh, mannen som blivit en kultfigur i Glasgow och ligger bakom "the Glasgow Rose". Idag har man förstått hur mycket hans fru ligger bakom (jämför med Karin och Carl Larsson) som tillsammans med sin syster och hennes man bildade konstnärsgruppen the Four.
Så måste jag få visa badrumsdörren på hotellrummet. Den gick att stänga åt två håll!
Antingen stängde man till hela badrummet
eller bara till toaletten, så att badrumsdelen kunde nyttjas av andra. Himla fiffigt!
Och så får ni se vad maken köpte. Jag provåt en, det räckte.











5 kommentarer:
Det var Mycket Glasgow.
Tack för alla bilder.
Och smart badrum.
Åh, det var ju en mycket trevligare bild av Glasgow än mitt minne av staden! Jag minns det mest som grått och lite ruffigt. Men det var ju också 15 år sedan...
Haj Anni!
Kul att få se bilder från Glasgow. Dekorationerna på huset får mig att tänka på lagerkransar, vet inte varför. Riktigt vackra trappräcken. Det var en liten kul matkiosk. Dörren till badrummet, fyndigt. Ni hade verkligen första parkett till muralmålningen.
Ha det bra /Marika
Vad roligt att få hänga i Glasgow med dig. Vilken fin inredning i köpcentrat den gör mig riktigt glad, har nog aldrig sett något liknande. Perfekt med första parkett ibland :) Glasgow har jag faktiskt inte hört så mycket om överhuvudtaget så det var extra kul att få se lite därifrån. Kram
Edinburgh ör fantastiskt och där har jag varit väldigt mycket.
Baked beans on toast, det gillar jag, korven också, men black pudding hoppar jag gärna över.
Glasgow känner jag dock till mindre och har säkert missat mycket trevligt där.
Kelvin Grove skulle jag vilja besöka.
Poppadoms med smak, aldrig smakat. Vanliga åt vi ofta i samband med förrätten på indiska restauranger, men aldrig smaksatta.
Ha det bra!
Skicka en kommentar