Sidor

27 september 2015

Det där med planering


I fredags firade vi som sagt äldste sonens 22-årsdag i efterskott. Han och jag började dagen med att provsmaka oss fram till rätt fördrink, något som inte är helt enkelt då han inte dricker kolsyrat. Redan kl 9 på morgonen var vi nöjda med vår kombo av flädersprit, vitt vin och myntablad, en lite udda start på dagen.

Sedan fick köttgrytan puttra i nära tre timmar för att bli riktigt mör. Under tiden gjorde jag klart tårtorna, förberedde sju olika drinktilltugg och grytans alla tillbehör, dukade för 15 personer (traditionell födelsedagsdukning med Knyttet-duk och Mumin-servetter), förberedde söndagens lunch för tio personer så långt det gick, dammsög, städade toaletter och allt det där andra som krävs när man ska ha gäster.



Middagen blev mycket lyckad, maten räckte och chokladtårtan gled isär. Kvällens lärdom blev att inte lägga ett lager chokladkräm ovanpå ett halkigt kolalager. Men jisses, så god den blev!

Jag röjde undan efter gästerna, tittade på halva Idol på Play i väntan på att tömma och fylla diskmaskinen och drog igång en tvättmaskin. Kom i säng framåt kl 2 och var ganska mör morgonen därpå. Kostade på mig sovmorgon till kl 8.



För på lördagen var det tåget till Karlstad som gällde, tillsammans med Janicke. Och båda konstaterade vi att även om det inte var x2000 så gungade tåget tillräckligt för att vi inte skulle kunna läsa eller röra på oss för mycket. Janicke lyckades ta sig till bistron för lite välbehövligt te och kaffe. (Och ja, samma Knyttet-motiv på min kasse som på födelsedagsduken, dock lite mindre urtvättad.)



Vi promenerade längs Klarälven till Värmlands museum där en väninna skulle ställa ut på fotoutställning med vernissage just denna lördag. Hon visste inte att vi skulle komma, utan vi tänkte överraska henne. Men hon var inte där ... Det var faktiskt ingen av fotograferna som var på plats, så det var inte speciellt konstigt, även om det i väninnans fall handlade om sjukdom i familjen.



Vårt andra mål med Karlstadsresan var att Janicke skulle få se Sandgrund och Lars Lerins magiska akvareller. Jag har varit där förut, men har verkligen inget emot att uppleva denna magnifike konstnärs verk igen och igen och igen.



Sedan lyckades vi hitta en restaurang vars priser passade med våra plånböcker. Jag behövde lite koffein så trots att jag aldrig dricker läsk annat än som groggvirke så passade jag på att blanda mig en Black Orange. Snygg som en drink blev den!



Vår vältajmade lördag fortsatte med en annan väninnas vernissage i ett källargalleri, där vi njöt av hennes keramik, lite rödvin och en kletigt härlig chokladkaka. Och en stunds prat, såklart.

Den här väninnan är kollega till mig i butiken, så jag kunde passa på att ta med sju tavlor till stan, eftersom jag visste att det var ganska tomt i hennes lager.



Så festade vi loss på tåget tillbaka till Stockholm, med vinpriser som åt upp det vi sparat på att äta lunch på en billigare restaurang. Och vi var båda för trötta för att dricka upp allt vinet, utan halvfulla flaskor fick följa med hem. Väl hemma såg jag klart på Idol-programmet innan jag stupade i säng och tillät mig sovmorgon ända till nio ...



För idag, söndag, hade jag kallat till trädgårdsträff för årets och tidigare års deltagare i våra Öppna Trädgårdar. I juni hann vi aldrig utvärdera den öppna dagen eftersom jag reste iväg till Cannes tidigt morgonen efter, dessutom kan vi som har öppet inte besöka varandra så det föreslog jag att vi kunde göra nu i september.

Vi började med en snabb runda i min trädgård innan vi åt svamplasagne och promenerade till grannen.



Totalt gick vi runt till sex trädgårdar, i olika stilar och med olika intresseområden.



Många tips och råd delades och idéer väcktes. Jag inser just att jag måste skriva ner det jag inspirerades av innan jag glömmer bort det! Ibland är ju minnet av teflon!



Havtorn direkt från busken var väldigt gott! Hos denna trädgårdsvän hade jag också bokat in att vi skulle ta fikapaus, ett lämpligt och behövligt avbrott i vandringen.



Vi avslutade vandringen i den pampigaste trädgården, där vi också fick en lektion i äppelmustning och cidertillverkning.



Jag handlade lite mat på COOP och insåg att om jag inte orkar upp för att titta på den blodröda supermånen i natt så fick jag i alla fall se en blodröd himmel!

Men nu är jag rätt mör.

17 kommentarer:

Marit Johansson sa...

Händelserikt som vanligt hos dig. Man undrar ju vart du får all energi ifrån :) känner igen det där med att tårtan glider isär när man satt för mycket fyllning... har hänt mig också. Hoppas du får en fin vecka!

Violen sa...

Full fart som vanligt, förstår att du är ganska mör efter en så innehållsrik helg! Gillar dina bilder, det känns nästan som att vara med på allt roligt som händer hos dig!

HelenTh sa...

Vilken fullspäckad och rolig helg! Det ser verkligen trevligt ut men jag förstår att du var trött när söndag kväll kom :).

Stare Ström sa...

Det var en väldigt aktiv helg!

Nette Cecilia sa...

du har nog energi för flera då jag tänker på min minimala .Vackert i trädgårdarna ,akvarellerna ser verkligen underbara ut ,synd att det inte lyckades med överraskningen .Titta in på min blogg idag så får du se blått ,kramen Nette

Monica o Jacob sa...

Full fart hela helgen undrar om jag
skulle orka hålla ditt tempo, kanske
om jag fick lite bränsle;-)
Jo då dom kan låta rådjuren vilket intresserar
hundarna men det är höra men inte röra;-)

Barbro sa...

Inte undra på att du kände dig lite mör, med så fartig helg.
Men det var ju mycket du fick uppleva och vilka akvareller! Wow!

Susjos sa...

...puh...och du tycker jag har energi?! mamma mia!!! Vilken intensiv och trevlig helg du har haft!!!
Vilka var bäst i idol i fredags tycker du? Jag fastnade för Martin och Amanda (ja, nu vet jag vem hon är!)

Veiken sa...

Oj en sån härlig helg! Jag förstår att du behöver sovmorgon efter allt du gjorde! Det är kul när det händer något! :)

Annette sa...

Vilken energi! Det låter väldigt kul alltsammans :) Så ni har som tradition vid födelsedagar att duka i Tove Jansson-stil? Så kul! Traditioner skall man hålla hårt på tycker jag, det är sådant man minns och längtar till. Några fast punkter i livet måste man få ha. Gryta och choklad- och kolatårta... Så gott! Själv hade jag en hemsk helg matmässigt, med bland annat hamburgare och pommes på Burger King för barnens skull på väg hem från Speedway. Utsvulten mosade jag i mig mitt mål och mådde förstås illa efteråt ;) Så kul också med vandring runt i olika trädgårdar! Jag blir litet avundsjuk på dina olika sammankomster med olika grupper av människor. Vi är oftast runt 17-18 personer vid födelsedagar och andra högtider, men utöver släktträffar är det egentligen bara scrapgänget som är en återkommande event. Skall ta tag i det där :)

Hanna sa...

Oj oj oj, du måste ha mer energi än en Duracell-kanin! ;-P Men vad härligt det ser ut, dukade bord, smarrigt att äta och dricka. Lars Lerins konstverk skulle jag också vilja åka och titta på, får väl bli av vad det lider.

Nett sa...

Härlig helg du har haft, den var full av händelser och givande kan jag tro :)

BP sa...

Jag blir trött bara jag tänker på hur mycket energi du har och hur lite sömn du behöver. Undrar hur du gör...

Bildkavalkaden är helt suverän:-)

amo sin blogg sa...

FOR ei aktiv og spennande helg du har hatt.
Flotte bilder !
Ikkje rart du sov utan vekkeklokke.

Unknown sa...

Wow, det här kallar jag helg. Efter det behöver man en veckas paus, eller?
Älskar som du Lars Lerin, så vill jag måla.
Sen tycker jag er trädgårdsförening är bara för intressant, måste få gå på en visning där någon gång.
/kiki

Janicke sa...

Tack för fin skildring av vår dag och allt annat! Fullt förståeligt att du gäspade några gånger ...
Hoppas att du har haft lite lugnare nu.

Känsla o Smak heter klädaffären som jag surrade om, mitt emot Odenplans T-banestation, på Karlbergsvägen. Har inte legat där så länge, kan det vara f d Ica?
Ha det gott tills vi ses på nästa äventyr!
PS minns du att jag sa att jag var lite fototrött och inte tog upp kameran lika ofta som jag brukar? Eländes elände, kom på att jag har tema Taggtråd och hos Lerin fanns ju en stor rund boll med rostig!! Kan nästan åka tillbaka bara för att fota den :((

cissi sa...

Vilken intensiv och härlig helg! Förstår att du inte orkade upp för att se supermånen.
Kul också att du varit i Karlstad, jag ska dit och cykla och lyxa hela helgen!
Ha det bra!