Sidor

19 maj 2017

Vad lite regn och värme kan göra med en trädgård.


Det kom några droppar regn till min snustorra trädgård. Vilken skillnad det gjorde! Och så värmen på det. Inte utan att jag tänker på damerna som köpte yllemössor i måndags, när jag jobbade i butiken ...

Min narcissäng har kämpat mot frost och torka de senaste veckorna. Flera morgnar har blommorna varit nedslagna men rest sig efter förmåga under dagen. Nu är de lyckliga - precis som jag!



Regnet fick fart på tulpanerna som äntligen börjar visa färg. Jag inser att jag inte planterat knappt några alls i höstas, men nu vågar jag tro att rådjuren ska hålla sig borta så i höst ska det bli plantera av!
(Jag planterade desto fler allium och spansk klockhyacint, ser fram emot resultatet av detta.)



Äldste sonen och jag har ägnat veckan åt snorpapper, huvudvärk och hosta, men med gemensamma krafter släpade vi ut mina sex hibiskusträd från glasverandan. Det krävdes många pauser.

I år ställde jag träden framför rhododendron där de nog får bättre skydd mot morgonsolen än de haft de senaste åren. Här stod de förr, innan rådjuren behagade mumsa på dem. Snacka om att jag blev arg då!



Jag har planterat ut de tagetes jag fått frö till av Isa, hoppas de blir lika fina och frodiga som hennes.



På Lidl kunde jag även i år köpa de underbara fyllda Flitiga lisorna och nu har de fått komma ut i sina krukor.



Jag har sex stora blå krukor vid entrén och kommer att komplettera lisorna med annat. Men jag har i alla fall börjat!



När jag jobbade i måndags fick jag min beställda vita keramikkanin levererad, den ska stå här och visa vägen. Måste bara fundera ut något smart sätt att se till att den inte får fötter alltför lätt.

21 kommentarer:

Maribel sa...

Hej Anni!
Härlig bild av narcissängen. Värmen och regnet har gjort underverk. Nu hinner man knappt med att se allt som börjar blomma. Hoppas din söta kanin inte skuttar bort.
Trevlig helg /Marika

Anonym sa...

Ja, tänk vad lite regn och sol kan göra! :) Vackra flitiga listor, gillar den där ljusrosa färgen.
Trevlig helg!
Kram Kristina

Eva Trillian sa...

Ute doftar det av hägg och knopparna i syrenen är lagom tighta för att vänta lite med att slå ut - så de behöver inte tävla om vår uppmärksamhet och vi kan njuta av en doftsensation i taget. Värmen har verkligen fått hela världen att explodera med livsvilja :) Underbart!
Vackra bilder! Speciellt bilden med knoppen. Ljuvlig!

Nette Cecilia sa...

Säger det samma på min blogg idag +19 är inte så dumt hos oss nu .Tulpaner har jag inga i år heller men det är en annan familj som ätit dom i vinter nämligen sorken jag vet inte vad vi ska göra åt detta fa..tyg ! Trevlig helg ,Nette

Vonkis sa...

Ja just, det var ju du som gjorde så fina vägskyltar :-)

Marit sa...

Dine blå krukker er så fine, og søt liten hvit kanin.

God bedring med forkjølelsen!

Inger sa...

Vilket fint hus du bor i. Ja värme och regn gjorde susen.
Allt gott!

BP sa...

Det är ju ofta så i Sverige - när det händer så exploderar det - sommaren alltså. Å så skedde även i år. Lika "överraskande" varje år, då det konstigt nog sker vid olika tidpunkter. Sent i år.

Å vad ni har kämpat - du och sonen med förkylning och allt. Men ni har lyckats utomorentligt bra ska jag säga:-)

Vilt og vakkert sa...

Heisann, så koselig du har det i haven nå. Det ser lovende ut med været, så nå er det bare å glede seg over hva som vokser og gror.
Jeg får knipe toppene på tomatplantene og gi bort i presang, for jeg makter ikke flere planter enn seks.
Det gjør jeg når jeg kommer hjem for helga nytes på Spa og resort i Rømskog!
Ha riktig go´hælj ;:OD)

AnnA sa...

Hej!
Rådjuren har inte heller hittat hem till mig, vilket jag är glad för.
Kunde tro du gillade min blues...😉Som du kanske såg var det klockhyacinter med där...Underbar vår- och försommarblomma.
Trevlig helg!
Hälsningar
AnnA

Carina sa...

Första bilden är ju bara helt underbar :) Så svensk! Tråkigt med förkylning men ändå tack för tipset. Du har alltså hibiskusarna ute på sommaren... Jag har en bjässe hemma. Tråkigt att du ens ska behöva tänka tanken på hur du ska försvåra ett bortförande av kaninen :(

Trevlig helg! Carina

Anni sa...

@ Carina; den kanske inte förs bort så långt, men ett oförsiktigt grepp i ett öra under Öppna trädgårdar kan göra ont ;-)

Anita sa...

Jag bara älskar din bild av narcisserna mot den blå himlen och det röda huset. Och när jag började läsa din text så var det som om jag skulle ha skrivit den själv, det var liksom bara att bocka av. För här har narcisserna också legat ner men rest sig. Här kom också lite regn och värme och naturen levde upp. Och tulpaner har jag också planerat att sätta i höst för nu har också grannen hägnat in och det är den vägen rådjuren letat sig in i vår trädgård. Men när jag kom till snorpapperet så stämde det inte längre för jag har ännu inte (peppar, peppar) åkt på någon vårförkylning. Hoppas din ger med sig snart så inte bara trädgården utan också du själv kan njuta av värmen som nu äntligen kommit.

Krya på dig och ha en skön helg!
/Anita

Min Lilla Kokvrå sa...

Det var vad som behövdes, regn och värme.
Nu blir det bråttom att plantera ut det som är sått inne. De har verkligen hunnit ränna iväg.
Visst är det kul att få göra utekrukorna fina! Nu ska väl risken för nattfrost iallafall vara över...

Ha det gott!
Birgitta

Seraphinas Phantasie sa...

Fantastic photos of your flowers and your garden.
Best, Synnöve

Maggan sa...

Vilken somrig och svensk bild den första är otroligt vackert hus och fint med gula blommor i förgrunden.Så söta de är den dubbla Flitiga Lisan den har jag haft för flera år sedan.Inte kul med vårförkylning men krya på Dig.Ha det gott/Margareta

Lisbet sa...

Inte roligt med förkylning, den kommer aldrigaldrig passligt. Själv slapp jag min senaste ganska galant, räckte bara en vecka och jag blev inte sängliggande denna gång, såsom hela januari, huudå. Hoppas ni slipper flunssan, din son och du, mycket snabbt!
Bind upp en kamera högt upp i trädet ovanför kaninen. En leksaks alltså och sätt en skylt att det är kameraövervakning. Kaninen är så fin!
kram

Mia Eggimann sa...

Hoppas du har kryat på dig nu. Jag är fortfarande i matkoma efter helgen. Efterrätt var kladdis med chokladfrosting, mycket chokladig, då tänkte jag på dig. :)

Anette sa...

Med värme och lite regn händer det saker så snabbt ju. Fint med enhetliga krukor i blått.
Anette

Rosor och ruiner sa...

Vilken ljuvlig färg på lisorna, passar fint i de blå krukorna! Skall också köpa lisor snart, brukar alltid ha det på framsidan av huset eftersom det är skugga där hela da.

Ha det gott!
Gunilla

Mias Mix sa...

Ja tänk vad lite regn och värme kan göra. Och vilken värme vi fick! 30 grader på altanen i fredags och på onsdagen var det långkalsonger som gällde.
Din trädgård kommer vara lika fin i år som alla andra år! Hoppas förkylningen gått över. Och tack för Grattis!Haft en fantastisk helg! Och visst är nya boendet ett nedköp jämfört med min mans gamla barndomshem. Vi tänkte tanken att köpa det när hans föräldrar dog men så mycket jobb och lite väl långt ut på landet. Men ett underbart ställe. Börjar dra ihop sig för vår träff, spännande! Kram