Sidor

01 april 2018

Långfredagen i Drömparkens omgivningar


Långfredagen tillbringades i Enköping. Efter kalasande och tårtmumsande gick vi ut i det vackra vädret. Passerade Enköpings klosters grundmurar från 1250-talet. Det var fransiskanermunkarna som byggde klostret på det som då var en ö!



Vid ån stod det till vår förvåning massor av folk. År det så kul att mata änder?



Aha - där fanns en mandarinand! Eller till och med två!



En bit bort hade en påskkärring missat avtaget till Blåkulla.



Och så vandrade vi in i Drömparken. Tänk att redan för två år sedan sa jag att jag skulle komma hit när det blev sommar och grönt.



Nu kunde jag i alla fall ana några narcisser.



Men Piet Oudolfs formklippta avenbokshäckar skulle jag gärna se i grönt. Med alla perenner runt omkring.



Även om den skulpturala formen går att njuta av även så här års, speciellt i kombination med de snygga bänkarna.



Jag gillar hur siktlinjerna som öppnar sig visar tre bänkar på en gång!



Passade på att undervisa Lillhunken om Piet Oudolf så att han förstår vad vi ser senare i sommar när jag tänkt att vi ska besöka mäster Oudolfs privata trädgård i Hummelo.



Vi besökte också den sprillans nya Munksundsskolan som öppnade efter sportlovet trots att allt ännu inte är helt färdigt.



På den hemtrevliga skolgården är mycket byggt i naturmaterial. Likadant är det inomhus där ljudabsorberande träpaneler går från golv till tak. Och på taket finns solpaneler!



Skolgården har odlingslådor



och kompostlådor - i trä!



De generösa trädäcken med hål för trädstammar (dock ej levande träd) gav mig rena semesterkänslan.



Visst är skillnaden mot asfaltbelagda skolgårdar gigantisk?



Jag försökte ta ett foto genom fönstret på de handfat som designats av en konstnär, formade som två kupade händer.



Kan man bli annat än glad?



På förskolegården fanns en vattentrappa, än så länge isbelagd.



Tänk när detta område grönskar, vilken lycka för alla små knoddar!

Sedan blev det påskafton med buffé för familjen och direktsändning av Stjärnornas stjärna, men det får bli ett annat inlägg.

12 kommentarer:

Anita sa...

Ja kan man bli annat än glad! jag blev väldigt glad av hela ditt inlägg Anni! Enköping har jag besökt ett antal gånger men bara på sommaren och det är ett antal år sedan. Tror nog det hänt en del i Drömparken sedan jag var där senast. Ett besök i sommar måste det bli.
Jag blev djupt imponerad av att du fångat en så exotisk fågel som mandarinand på bild. Den tillhör ju inte vanligheterna i Sverige. Men i Enköping har dom alltså två.
Så planer finns på att besöka mäster Oudolfs privata trädgård. Det lät också som något jag skulle vilja göra. Men jag får nog nöja mig med Drömparken.
Den sprillans nya Munksundsskolan blev jag både imponerad och glad av att se. Det är ju så det ska vara tänker jag. Och visst ser jag tydligt de kupade händerna. Och vilken härlig miljö för förskolebarnen.

Tack för rundvandringen! Och en fortsatt skön påskhelg!

Kram Anita

BP sa...

Vilken fantastisk park som påminner mig en aning om labyrinten i Stephen Kings film "The Shining". Den parken är verkligen värt att få ett besök under sommaren.
Skolan och skolgården är helt fantastiska! Skulle gissa att skolan kommer att nomineras till "Årets Bygge 2018. Bara handfatet är värt ett pris tycker jag. Vilket nytänk!
Vattentrappan är också nåt riktigt extra - WOW!
Stort tack för rundturen:-)

Maribel sa...

Hej Anni!
Vilket härligt besök, där fanns det mycket sevärt. Får försöka ta mig dit i sommar. Vilken lycka att få se mandarinanden. Stackars påskhäxan som navigerat så fel, hoppas det gick bra.
Ha en fortsatt fin Påskhelg!
Marika

Susjos sa...

Tjusiga bilder, och kan bara tänka mej hur det ser ut där på sommaren! Nu får det gärna bli både grönt och varmt snart!

Eva Trillian sa...

Ett köping som säkert är extra vackert i grön skrud - men visst år det att ana redan nu :) man har väl fantasi! ;)

trädgårdsdrömmar sa...

Vilken vacker skolgård.Hoppas barnen kommer att njuta av allt fint dom har gjort för dom.Och så får dom lära sig lite om odling också.
Ha det fint.

Olga T sa...

Enköping har jag aldrig varit i. Trevligt med besök på andra orter och vad spännande med en helt ny skola och skolgård!

Susie på Stjärnarve... sa...

Enköping var det många år sen man var i - och inte lär det bli någon mer gång tyvärr! Vi åker ju inte till Stockholmstrakten med mindre än att man absolut blir tvungen och då är dagarna fullgtecknade med ärenden. Ska vi till fastlandet och njuta blir det istället för Nynäs Oskarshamn vi åker till och då kommer man inte förbi Enköping precis. Men förr var man där ofta - men då fanns inte Oudolfs park.
Jag bara älskar dom där parkbänkarna, otroligt vackra.....
KRAM/Susie

Janicke Henrikson sa...

Tummen upp för den nya skolan! Må den få utvecklas och vara i fred.
Visst är mandarinande spektakulär! I Sverige räknas de som rymlingar och fågelskådare kan inte kryssa dem (om inget ändras sedan jag höll på) Men de blir ju inte sämre för det.

Eva Trillian sa...

Svar till musikalnörden :)
Esteterna på gymnasiet i Uddevalla hade satt upp "The Little Shop of Horror" som slutkläm på sin utbildning. Var där med ett ledargäng från jobbet för att se supporta och njuta av uppträdandet av en ung ledar-vän :) Helt fantastiskt bra! Vilka talanger. En kväll vi sent kommer glömma!

Lena i Wales sa...

Gillar den där påskkärringen!
Har aldrig varit i Enköping, så roligt att få se lite av staden, tack!

Laila sa...

Vilken fantastiskt fin skola! Och den där parken står på min besöksönskelista men jag tror att vi väntar till sommaren...
Allt gott!/Laila