Sidor

24 mars 2020

Sportlovets alla keramikalster klara


I fredags glaserade jag all den keramik som jag tillverkade under sportlovskursen och redan igår kunde jag hämta hem mina alster! I vanliga fall brukar det ta dryga tre veckor innan allt är färdigt, men som vi alla vet så är inget som vanligt just nu.

Mitt stora fat hade jag glaserat i ja-ni-vet-ju blått. Fick hälla på glasyren med en kanna vilket gjorde den lite flammig och rustik. Sedan torkade jag bort en del av det blå från blad och blommor och penslade lila glasyr på bladen och ljusare blå på blommorna.



Jag är inte intresserad av att få en slät jämn yta, utan vill ha precis det här resultatet. Med andra ord så är jag helt nöjd med fatet!
 


Min drejade och ringlade kruka hade jag penslat prickig ofärgad engobe på och sedan en grön engobe på bladen. Denna hällde jag en turkos glasyr över och torkade med handen bort en hel del av det som var på utsidan. Då stannade mer glasyr kvar i fördjupningarna.



Jag gillar verkligen effekten av glasyren ovanpå de gröna bladen!



Mina tre hortensior? Nja. Mycket arbete för ett lite trist resultat. Det är inget fel på den matta blå glasyren, men jag hade ju inte behövt måla med engobe under. Å andra sidan kan de bli fina ute i rabatten, så de får duga.



Höjdaren är mina blå blommor! Hela sju stycken av dessa - de kommer att bli finfina i rabatterna!



Däremot ångrar jag att jag doppade några blommor i den gammalrosa glasyren. De fick just den där opersonliga jämna ytan som jag inte gillar.



Å andra sidan ser de genast bättre ut mot en blå bakgrund!

Sedan fick jag hem ytterligare några grejer som kräver vidare arbete innan de visas upp. Jo, det är klart, mina blommor ska jag också arbeta vidare med, men det är inget arbete som förändrar deras utseende. De ska få skaft av armeringsjärn.

Hur sakerna såg ut före glasering visade jag i detta inlägg!

12 kommentarer:

BP sa...

Det blåa fatet är helt magnifikt liksom krukan. Håller med dig om de små blommorna, de med "mönster" är levande, de utan ganska tråkiga.
Kan såklart inte låta bli att kommentera dina hortensior. Du svarade ju på min kommentar att "originalet" inte skulle hålla särskilt länge ute "i det fria". Nu när jag kan jämföra "originalet" med slutresultatet så vidhåller jag det jag skrivit tidigare. De var så himla läckra, detaljerade och levande helt enkelt. Kanske man skulle ha dom som utsmyckning inomhus istället - originalen alltså;-)

Susjos sa...

Jösses vad du är duktig! Inte bara på wordfeud, haha!!!
Jättesnygga alster, säljer du något av dem i butiken?

Anita, de fyra blomsterhaven sa...

Ja men så kul, har väntat på att få se hur det blev. Fatet är väldigt, väldigt vackert, tycker mycket om bården! Och krukan ... gillar den jättemycket. Och blommorna kommer att bli så fina i rabatterna. Vilken skillnad det blev på de gammelrosa när du la dom på den blå bakgrunden. Hortensiorna kommer säkert också att bli fina i rabatten. Om jag ska välja så väljer jag fatet. Är lite förtjust i fat, i synnerhet blå :)

Hoppas du får en fin dag!

Kram Anita

Maribel sa...

Hej Anni!
Oh vad fint det blev, fatet och krukan blir favoriter, och de små blommorna kommer att bli fina i rabatten. Ibland blir det inte som man tänkt, men dina alster är fina.
Ha det bra /Kram Marika

Nette Cecilia sa...

Sååå vackra saker du gjort . Hoppas allt är bra med er i dessa hemska tider . Man bara önskar man ska vakna upp ur den här onda drömmen . Vi har inga sjukdomsfall här i närheten ännu . Kramen Nette

Susanne Granholm Carter sa...

Gudomligt vackra alster <3 Det blå fatet är helt fantastiskt och jag kan bara hålla med att när färgen blir "flammig" blir det mer levande och rustikt. Skitsnyggt helt enkelt!
Och krukan med murgrönebladen!! WOW!!! så snygg! Verkligen kul och spännande att få se slutresultatet.
Väntar även nyfiket på att få se dina vackra blommor utplacerade i trädgården. Du är bara så bäst!
Kram kram

Lena i Wales sa...

Så många fina grejer! Jag är imponerad.
Så vackert fat med fina detaljer.
Skulle ju till Stockholm för drygt en vecka sedan och hade tänkt att besöka din affär igen, men så kom ju jä..la stora C emellan. Nu lär det nog dröja tills jag dyker upp.
Ha det bra!

Carina sa...

Jösses vilken skillnad det blev på den rosa glasyren mot en blå bakgrund :) Jag gillar också blått och fatet är ljuvligt liksom vasen. Det var längesen jag gick någon keramikkurs men nu blev jag sugen igen. Och blå blommor är ju alltid blå blommor :)

Kram, Carina

PS glömde gräva i måndags men har inte glömt... Det var lite sent i veckan när jag kom på det i torsdags.

Violen sa...

Tack för att du visar resultatet av ditt sportlovsarbete! Härliga blåa färger, keramikfatet är otroligt läckert! Blommorna kommer att lysa upp i rabatten, de har en ljuvlig blå färg!
Ha det gott!

Vonkis sa...

Så fint det blev, gillar verkligen det stora fatet.
Håller med dig om färgerna, att det är snyggt när det inte är så jämt och "perfekt".

Det mesta blir snyggare mot en blå bakgrund :-)

Kristinas oas sa...

Men så kul att se hur de blev! :) Extra förtjust i det stora blå fatet, supersnyggt!
Kram Kristina

Eva Trillian sa...

Som alltid: ditt val av blå nyanser är skönt för ögat ... och själen :)