Sidor

29 januari 2009

Det snöar här i Stockholm idag


Och jag längtar efter våren.Efter grönskan.
Efter blommorna.

Efter värmen.

Så jag tittar på trädgårdsbilder,
läser trädgårdsböcker,
kikar i frökataloger.
Drömmer, planerar, funderar.

Hittar några bilder från när uteplatsen byggdes.
Ja, den blev som jag tänkt mig den.
Alldeles underbar!

*
Vi hade redan en liten uteplats med trädäck innan huset byggdes ut. En lagom liten uteplats för en lagom liten familj.
Så växte familjen och huset behövde bli större. Vi byggde ut och den gamla uteplatsen kom nästan helt i skuggan av den nya huskroppen. Platsen var fortfarande bra, men trädäck och inramning behövde anpassas till den nya byggnaden.
På första bilden ses det gamla trädäcket och den uppgrävda marken. Vi hyrde en liten grävare och maken fick leka grävmaskinist en helg. Det var kul!
Mindre kul var den eländiga stubben som fick hatas bort för hand.
På andra bilden syns hur det nya trädäcket växer fram. Gamla uteplatsens reglar har kompletterats, fiberduk lagts ut, allting noga avvägt. Oj, vad plank det gick åt! Och skruv!
Så till sist visas uteplatsen som den ser ut idag. Eller nja, det är ju snö ute... Men så såg den ut i somras när den lokala villaföreningen anordnade "Öppen trädgård" för tredje året i rad. En dag då massor av trädgårdsintresserade och allmänt nyfikna besöker trädgårdar i området. Lika roligt för dem som för mig!

Trädäcket är på ca 60 kvm, längs ena långsidan löper en ljugarbänk som avslutas med grillbänken i trä och blått klinker. Och den blåa Webergrillen. Över bordet är linor spända där vildvinet har börjat klänga, så småningom ska de bilda ett glest tak som ytterligare bidrar till rumskänslan.

*
Ja, jag längtar efter våren.
Efter grönskan.
Efter blommorna.
Efter värmen.

14 kommentarer:

Anonym sa...

Jag vet hur underbar din trädgård är på våren, sommaren och hösten. Jag längtar bort från vinter, slask och kyla.
Cari

Anonym sa...

Jaaaaaaaaaaaaaa...lääääängtar också nu...vansinnigt...särskilt när jag ser dina fina bilder! *hihi* Ha en fin dag..trots snön...men den smälter ju bort till slut...och ger väta åt det som ligger under jord. *kraam*

maria sa...

mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm me toooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo

kul att du ville vara med i utlottningen av GI-boken! :)

länk till utlottningen finns här:

http://helheten.blogspot.com/2009/01/utlottning-av-gi-bok.html

ps verifieringsordet - rainern... kusligt likt regn och det vill vi inte ha..

Nastasia sa...

Mmmmmm...jag tycker om grill...och trädäck...och vår...och sommar...och Dig! ;o)

Kram på Dig du go´a vän!♥

emsa sa...

Sååå himla underbart fint!
Känner värmen, myset njutningen!!
En akut längtan efer bättre väder sprider sig i mig!!!
Tack för ögonfröjden!

Anonym sa...

Hej du!
Förstår att du längtar till våren, till att kunna använda din fina trädgård.
När jag var i Åre så var jag på glasutställning. Det var en kvinna som gjorde föremål i samma teknik som du. Dom var väldigt fina men jag tror att dina var snäppet bättre...

Jag lyckades inte få biljetter (jobbade på dan så jag fick försöka när jag kom hem). Men en gammal kompis till mig lyckades få tag i två och hennes underbare man kan tänka sig att överlåta sin till mig.... Så det lutar åt att det blir en konsert iaf. Funderar som bäst på hur vi ska kunna kompensera våra kära män....
Kanske en fotbollsresa.....

Kram

Pia

Anonym sa...

Suck....vilka härliga bilder...längtar!!! Ha det gott!
Kram / Lakriss

Anonym sa...

Jag lever -trots att min nivå på att hålla kontakten kan tyda på motsatsen. Men det har varit minst sagt mycket nu i januari.

Syster tyckte mycket om fatet hon fick i julklapp, förresten!

Kram!

Ulla PE sa...

Snyggt som den blev det ju! Alltid lika kul med bilder!

Anonym sa...

Blått å snyggt!!!

Anonym sa...

Ja nu kan våren komma;-))
Längtar till att få så Babsan fröna♥
Kram Favvo

Artista sa...

Å jag drömmer om en trädgård som din. Är glad att du inte inspekterade min trädgård så noga när du var här... Och att höstlöven döljde det mesta.

Längtar förstås också till våren!

Öbon sa...

Alltid kul att se hur ett byggprojekt växer fram. Längtar till våren, för då får vi flytta :-)
Har köpt fröer till div krukor och kanske en liten köksträdgård. Rabatter ska jag inte ha, passar inte på nya stället.
Det är mer äppellundar och hallonskogar där, förutom betesmark.

kram

Anonym sa...

Tack för receptet på "köttfärsmuffins". De var verkligen goda. Barnen gillade dem också. /Cari