Sidor

28 januari 2016

En udda beställning


En dag när jag jobbade i butiken i förra veckan kom det in en dam som behövde ett gallervirkat hårnät eftersom hon tappat allt hår och tyckte det var för varmt med peruk inomhus. Hon bad om ursäkt för sin lite konstiga undran om var hon hittade någon som kunde hjälpa henne.
Jag sa som Pippi:
- Det har jag aldrig gjort, så det kan jag säkert.

Hon blev så glad att hon köpte en vacker blå linnetunika av pur lycka. Senare ringde hon och sa att om jag kunde hitta garn i tunikans färg vore hon ännu lyckligare. Av någon outgrundlig anledning har jag blått bomullsgarn hemma, så jag tog med det till butiken och började virka. Visst var färgen perfekt mot tunikan?



Eller? Översta bilden är tagen med mobilen och denna med kameran. Intressant hur olika färgen blir!

När jag googlade efter mönster fann jag många fler på engelska än på svenska och lärde mig att virkmaskor heter olika saker på amerikansk respektive brittisk engelska. Samma förkortning kan vara två helt olika maskor!



Jag gav mig på att skapa mitt eget mönster och efter att ha rivit upp det jag virkat fyra gånger, fick jag till det! Blev så nöjd att jag slog till med en picotkant och en blomma också.



Sedan virkade jag en i ett aningens tjockare turkost garn också. Jag postade båda näten och hoppades att de skulle bli omtyckta. I tisdags köpte jag ett grått garn (damen ville gärna ha ett grått eller rött nät ...) och på onsdagen virkade jag ett grått hårnät (men den bilden blev suddig, så den visar jag inte). Jag har inte postat det än (ville inte gå ut i snöslasket och blåsten), men idag kom ett brev från damen med en sedel och ett tackkort. Hon var så nöjd och glad! Tackolov!

13 kommentarer:

BP sa...

Gud sååååå gulligt av dig att erbjuda dig att virka ett hårnät åt henne. Inte visste jag att du kunde virka också. Nej, nu ljuger jag, klart jag visste.

Gillar hårnätet skarpt - så härligt 1930-tal över det, troligen vid den tiden damen föddes med tanke på att hon skickade en sedel. Blir riktigt varmt om hjärtat här faktiskt:-)

Detta hårnät tror jag skulle funka utmärkt hos unga tjejer på söder som gillar retrolook!

Anita Malta sa...

Vilken härligt positiv liten berättelse !! ...och du kan virka också ! Skumt att det blir så olika nyans på färg beroende på mobilen eller kameran men kanske inte lika skumt att du av en händelse hade blått garn hemma ;-)

Tycker hårnätet du skapade är hur läckert som helst ! Nästan så jag skulle vilja ha ett själv men är liiite tveksamt om det klär mig.

Roligt att damen var nöjd men hur skulle hon kunna vara annat :-)

Anneli - A'la Foto sa...

Så kreativ du är och så enkelt det verkar vara för dig! Och njae...kanske inte så konstigt att du hade blått garn hemma va? ;)

Fina blev de! Riktigt fina!

KajsaLisa sa...

Härliga färger bägge två. Ifall du var intresserad av Southbank inför en Londonresan, så lade jag upp ett inlägg på något ännu mer okänt och udda, ifall man följer Themsens södra strand. Det ligger en bit bort, men det går båtar till Greenwich North från Londonbridge, där marknaden ligger som jag slutade med i inlägget. Sen finns det givetvis buss eller t-bana dit också.

Monica o Jacob sa...

Avundas dej din kreativitet, riktigt
läckert blev det:-)
Ha en skön helg

Livet genom bilder sa...

Förstår att hon blev glad och nöjd. De är jättefina

Marie i Skrifvarstugan sa...

Så fint av dig att erbjuda dig att virka. Du är så duktig på hantverket.
Och blått är ju den bästa färg som finns !
Önskar dig en fin fredag !
Kram

Unknown sa...

Så kul när man kan ett hantverk att man vägar improvisera...Snygga! Nyfiken på din affär, var ligger den?
/Kiki

Violen sa...

Coolt! Så lycklig damen måste vara, alldeles unika specialkomponerade hårnät! Kul att du ställde upp för henne och jag tror du hade roligt när du virkade!

lavendia sa...

Vad roligt att få en sådan beställning. Jag hade nog också gått in för uppgiften med hull och hår (förlåt).
Men jag blev så nyfiken på var du fått tag i huvudet??? Jag syr ju mycket mössor och vill ibland fotografera dem. / Britt

Cari sa...

Vilket tålamod du har! Repa upp fyra gånger! Jag hade gett upp.

Eva Trillian sa...

Så fint att du kunde leverera :) och jag gillar att hon frågade - det skulle inte ha varit helt lätt för vem som helst!
Snyggt jobbat!

Mias Mix sa...

Så underbart av dig! Tänk vad glad hon ska ha blivit!! Om jag någon gång blir skallig ska jag komma ihåg dina fina hårnät och beställa av dig. Superfina, kanske en ny affärsidé?