Sidor

03 juni 2013

Blue Monday, Helgbilden, Måndagstema - Välkommen juni!


I början av juni är det tradition med Öppna trädgårdar i min del av världen. Ett varierande antal trädgårdar öppnar upp för besökare och det kommer mellan 80-150 personer beroende på väder och marknadsföring.

I år hade Mellangrabben bakat rabarbermuffins med vit choklad som vi dukade upp på grillbordet tillsammans med vår äppelmust. I en burk kunde eventuella kunder lägga en slant. Mina glasspindlar kontrollerade att allt gick rätt till ;-)

In early June, a varying number of gardens in my part of the world open up to visitors. Depending on the weather something between 80 to 150 people come to visit.

This year one of my sons baked rhubarb muffins with white chocolate that we sold
along with our own apple juice at the blue barbecue table. Potential customers put a coin in a jar
and my glass spiders served as guards.




Men i spaljéhörnan ovanför satt en av årets koltrastungar, även den en junitradition. Helt orädd satt den stilla och såg på när besökarna provade must och muffins.

In a corner of the trellis a fearless blackbird chick sat, watching when visitors tried the juice and the muffins.



Ser ni den, där i högra hörnet?
Till vänster ser ni också hur en klematis klättrat upp och tagit över ett gullregn.

Can you see it, in the righthand corner?
To the left you can see how a clematis climbs up and takes over a laburnum.



I år blommar de samtidigt!

This year they bloom together!

17 kommentarer:

Nette Cecilia sa...

Trevligt ,dina spindlar kunde tänka mig att ha en i trädgården jag också .Fin tradition .Kram Nette

BP sa...

Fastnade nog helt på den där runda saken till vänster i näst sista bilden. Den såg himla cool ut. Undrar om den finns i lime;-) Ja, jag undrar såklart även vad det är för nå't.
Åsså älskar jag spindlarna i första bilden. Har du gjort dom!!???
I så fall har du en ny kund. VILL HA - NU.

LV sa...

Very nice post filled with pretty blues.

Anni sa...

Det är en Weber klotgrill, BP! Och ja, jag har gjort spindlarna (och en del myror).

Beppan sa...

Trevligt att få se på trädgårdar runt om i landet. Din ser spännande ut - med spindlar och koltrastungar som grädde på moset...

SmilingSally sa...

That is blue-tiful! Thanks for playing.

Happy Blue Monday, Anni.

Gilla sa...

Så roligt att klematisen har klättrat vidare. Den kan bli stor om du inte håller efter den. Men varför skulle du det? Det är en vacker klätterväxt. Vi har haft en Klematis Jackmanni när vi hade en sommarstuga tidigare. Jag vet inte om jag har stavat rätt.

Det är en mycket vacker blå färg du har arbetat med. Spindlarna var jättefina också. Kul idé.

Sv: Ja, numera fotar man till höger och till vänster i mängder.

Tavlorna med min Mamma och hennes Moster hänger på sovrumsväggen hemma, så jag kan se dem varje dag. Inte nån risk att jag glömmer dem eller att de hamnar på loppis.

Det var ju roligt att du tyckte om min sista bild också.

Gilla

Susjos sa...

Gillar alla dina blåa foton! Öppna trädgårdar, då skulle man varit där alltså?

JaanaM. sa...

Vilken härlig uppfinning att öppna sina trädgårdar för andra en viss dag. Tror det kan vara kul att få inspiration och få njuta av andras vackra trädgårdar. :)

Luna Miranda sa...

i love the flowering vines on your trellis. gorgeous blue!

Marit Johansson sa...

Så mysigt och fint du har det. Tycker mycket om din glasspindel trots att jag är spindelrädd :) den går inte att förväxla med en riktig. Har du någon webshop där du säljer dina vackra saker?

Violen sa...

Vilken mysig trädgård du har! Gillar dina glasspindlar, de är helt enkelt läckra! Första gången jag ser en blå färgkoordinerad grill! Underbar blå färg!

BP sa...

Svar: Tack för upplysningen att det var en Weber grill. Har jag aldrig sett i blått. Suveränt snygg är den!

Om det inte är alltför besvärlig så mejla gärna en bild på myran och spindeln. Älskar dom faktiskt så japp, jag är förtfarande intresserad - trots att de är blå... eller kanske just därför;-)

PS. Har myror, en trollslända och en spindel i betong - stora rackare. Dina är mycket finare = inte grova. Å nu, när jag tänker på det så är ju faktiskt vårt sovrum blått;-) DS.

Freja sa...

Så häftigt! Att visa upp sin trädgård, att fågelungen satt där, att få bjuda på något så gott som rabarbermuffins med vit choklad, att sonen gjort dem... Allt var superhäftigt, till och med spindlarna, även om jag tycker sådana är rätt otäcka, även i konstgjord form...

SigridfraEnget sa...

Så vackert!

Anni sa...

Jag fixar en sida på bloggen med saker som är till salu, men det blir på nationaldagen när jag hinner med att fota. Hade en med smycken förut, men tog bort den. Kanske dags att återuppliva ;-)

Janicke sa...

Åh snyft att jag inte kunde komma ...