Sidor

13 juni 2013

Månadens favoritväxt - blåregn


Så här i juni är det inte svårt att välja favorit, hur mycket jag än älskar mina pioner och min vallmo är det blåregnet som spelar huvudrollen!



Jag har haft det i dryga 15 år, det står i sydvästra hörnet av huset och växer längs hela glasverandan som en blå gardinkappa.



Även inifrån kan vi njuta av blomningen!



I år är blomningen mer sparsmakad. Vintern var förskräckligt lång, här i Stockholm låg snön i runt 130 dagar, så jag har hört att många blåregn dukade under. Hoppas att mitt återhämtar sig ordentligt och att nästa vinter blir mer normal!

10 kommentarer:

Öbon sa...

Så vackert! Du måste ha ett mycket bra mikroklimat hos dig. Tyvärr blåser det för mycket här på min ö, så zon1-are fungerar inte. :-/

Anna Vattenkanna sa...

Ljuvligt! Klart att det måste bli din månadsfavorit i juni! Kul du ville vara med i utmaningen.

Kram

Susjos sa...

Oj så vackert!!!

BP sa...

Heter man blåregn och är så vacker är det väl självklart att man är vissen under 130 dagars snöelände;-)

carinaon sa...

Men åhhh, så underbart! Jag älskar blåregn och jag har tänkt plantera det vid vår entré. Måste bara bestämma hur vi ska ha det med markbeläggningen först.
Ditt blåregn är superfint!
Hälsningar Carina

samson sa...

underbart
önska att jag bodde i zon där jag kunde ha Blåregn
ha det så bra
maggan

Janicke sa...

Åhhhhhhhhh jag kan bara sucka.
Du bor i ett paradis.

Min lilla blåregnspinne har nu givit upp helt. Och jag kommer inte att illfänas med nåt nytt försök.

Maribel sa...

Blåregn,oh vad ljuvligt, min stora dröm är att ha ett svallande blåregn.

Raija sa...

Oh, så vackert! Köpte en planta för flera år sen, men den dog och sen har jag inte provat igen.

Anne (Moseplassen) sa...

Takk for titten på din vidunderlige blåregn! Herlige bilder, spesielt det hvor en kan se den innenfra :D