Sidor

07 oktober 2013

Veckans valfria fönster utanför Chokladfestivalen


Kvällssolen sken på hotellet utanför Stockholmsmässan i Älvsjö, när vi med magar stinna av choklad stapplade hemåt på torsdagskvällen. Några timmar på Chokladfestivalen är mer än man egentligen klarar.


Det gäller att komma vid rätt tidpunkt om man vill slippa trängas.
Macaroner är fortfarande poppis.
Någon hade dekaler på varenda pralin. Då blev det som legobitar av godsakerna.
Andra hade större kakor i plastförpackning.
Världens största chokladfontän var fylld av förskräckligt äcklig lakritschoklad.
Mia Öhrn bakade småkakor och kolabräck.
Aldrig hade jag kunnat gissa att papiljotterna var Baileyspraliner!
Lite väl tidigt för julkänslor, men snart är den över oss!
En mousserande chokladdryck premiärlanserades på festivalen. Smakade som cider.
Och ja, det fanns mycket att provsmaka.
Här fick barnen skapa marsipanfigurer under kunnig ledning.
På flera ställen fanns te av olika slag.
Väldigt goda fruktiga marmelader som inte har ett dugg med choklad att göra.
Nej, han har inte kommit fel. Han stod där och gjorde korv. Helt utan choklad.
Ser ni mönstret av bubbelplast?
Vid provsmakningen av pain au chocolat längtade sonen tillbaka till Frankrike, där åt han det varenda frukost.
Dekalpapper till hemgjorda praliner fanns att köpa.
Mest provsmakades ren choklad av olika ursprung och med olika kakaohalt, här mörk.
Och ljus.
Och vit.
Det var förskräckligt mycket lakrits i chokladen. Överallt. Den här kolan var riktigt god.
Hasselnötter i choklad. Klassiker.
Vi köpte marsipanfrukter till Lilleman som inte äter choklad.
Jomenvisst - snart är det jul igen!
Och detta fick följa med oss hem!

5 kommentarer:

Marit Johansson sa...

Herregud vilka läckerheter..

Susanne Hultman sa...

Åh jisses, vad du frestar med godsaker av allehanda slag. :)

Undrar om vår lokala chokladgubbe också var där: Maya choklad från Eslöv. Han gör god choklad.

Janicke sa...

Stön, lägger händerna på svällande mage och rapar.
Korvarna hade jag nog köpt med mig hem!

Åke sa...

Men hur mycket läckerheter finns det? Du har nu fångat alla ;) Jag trodde fontänen i blått sken också skulle dyka upp i den läckra fönstervalet... Jag har min blåa vas med i alla fall ;)

Anita - Malta sa...

Chokladfestival i Älvsjö !!! Himmel också, varför följde jag inte med maken när han reste till Stockholm förra veckan. Älskar ju choklad i alla dess former på korsan och tvärsan fast helst MÖRK ;-)

Helt fantastiska bilder där det enda som möjligen "stör" lite är den där förbaskade korven. Nä, skojar bara men gillar inte korv. Inte ens om det fanns bara en smula choklad i.

Väldigt många fina bilder Anni. Höll helt på att missa dem om det inte vore för Åke. Han viskade något hos mig om att han var med i Veckans Fönster vilket jag naturligtvis var tvungen att kolla. Nu ska jag gå vidare och se vad han kan ha hittat på.