Sidor

31 mars 2017

Våren tog paus


Förra helgen var det sommarvarmt. Igår kväll var marken vit igen. Tur att jag hann ta en mobilbild på krokusarna innan de drog ihop sig i skydd mot kylan.



Skönare är det här inne på min glasveranda där hibiskusträden vaknat till liv och fylls av knoppar som snart slår ut. Den kommande tiden är den bästa här på verandan, när de sex träden blommar i olika färger.



Här står också de flesta av mina frösådder och klockrankan växer så det knakar. Den vill få vårvärmen tillbaka, precis som jag.

26 kommentarer:

Hélena sa...

Mm, lite förvånad blev jag allt när jag tittade ut genom fönstret men i helgen ska det bli fint igen! Bara älskar krokusar, finns inget mer hoppfullt i slutet på mars.
Ha en härlig helg!
Kram Hélena

Gunilla sa...

Härliga bilder.
Den blådroppen föll jag verklig för.
Klockrankan har jag inte sått i år. Kanske jag ska göra det. den växer ju snabbt. I fjol så kom kylan fort så alla knopparna hann inte slå ut.

Trevlig helg

Lisbet sa...

Härligt har du det på din veranda.
Våren är här, men lite omruskningar ska det vara.
Vi fick snö i natt, men nu är det plus två och i helgen blir det kanske närmare tie plus. Värst här är halkan på gårdsplanen, tjock is vid verandan, nåja ska inte alls klaga.
Ha en fin helg!
kram

Marit sa...

Det høres ut som dere fikk vinter igjen, her fikk vi bare regn. Fantastiske hibiscus trær du har! Hver gang jeg prøver får jeg bare bladlus og spinnmidd på de :(

God helg!

Carina sa...

Hibiskusen ser ut att ha en underbar hallonröd färg :) Och jag är lite avundsjuk på din veranda. Eller rättare sagt mitt hibiskusträd är det. Har försökt forma träd av nya små köpehibiskusar efter det men de vill inte. Något tillväxthormon som hämmar dem tydligen och som de först måste växa ur.. Skumt.

Ha en härlig helg! Carina

Anita sa...

Oj, har du sex hibiskusträd! Så fint. Har du inte problem med spinn? Det har jag haft varje år men förra året så lyckades jag bli av med dom efter en hård kamp. Hoppas din klockranka och vi får vårvärmen tillbaka snart. Snön som föll igår hoppas jag snart går bort.

Ha en fin helg!
/Anita

Maribel sa...

Har varit helt underbart väder, men lite grått och vått nu. Hoppas på varmt och skönt i helgen. Härligt att kunna vara ute och jobba.
Ha en fin helg /Marika

Razzy sa...

Förstår dig, jag vill också ha vårvärmen tillbaka. Kram Eva

Anette i Torsåker sa...

Snön kom och försvann snabbt här. Värmen saknas också. Kommer imorgon sägs det.
Trevlig helg!
/Anette

Vera sa...

Så himla fina bilder !!
härligt med crocusar.
vad roligt att du har hibiskus innomhus. Vi har en pytteliten som jag satte i höstas. den är utomhus , så vi får se hur den klarat vintern. Får hoppas den får några knoppar snart.

Nette Cecilia sa...

Vi hade vitt på marken idag men det är nu förbi ,regnet kom . Trevlig helg ,Nette

BP sa...

Gillar också bilderna skarpt! Lika mycket uppskattade jag att snön som föll två kvällar i rad liksom blev till vatten när den nådde marken. Det tackar jag ödmjukast för:-)

Anonym sa...

Love your beginning of the Spring garden! The folded pink flower(we call it here: Chines rose) Beautiful vase - that is the French Ultramarine blue I use in my paintings:) Have a great artful spring weekend!

Vonkis sa...

Vi har klarat oss från ny snö tack och lov, däremot har det regnat en hel del.
Älskar hibiskus men lyckas aldrig få dem att överleva. De får ofta ohyra hos mig av någon anledning.

Maggan sa...

Så härligt med Hibiskus som blommar jag har också en men den vill tyvärr inte blomma.Nu är det en nyckfull tid när man har både vår och vinter samtidigt.Så fint det är med blått glas Din droppe var riktigt läcker så dekorativ.Ha det gott/Margareta

Trädgård i Torslanda sa...

Nu vill man ha stadig vår, inte varannadags-vår. Läcker glasknopp. Superbra på alla pinnar i trädgården.
//Helene

Inger sa...

Nu har värmen kommit tillbaka. Underbart.
Allt gott!

Lena i Wales sa...

I början av våren kommer alltid några bakslag, men efter detta kommer våren på allvar!
Hoppas det blir en fin och vårlig söndag för dej!

Hällan Visningsträdgård/Ulrika sa...

Vilket härlig hav av krokus! Skönt med en inglasad oas när vårvärmen dalar.
Ha en skön söndag!

Jannibele sa...

Samme været har det vært her. Mars og april kan være litt lunefull. Våren kommer og går før den blir for godt. Så lekker den blå pynten var.
Hilsen Jannicke

Villrose sa...

Du er heldig som har en glassveranda, spesielt på denne tiden! Hibiskus er supervakre, Skal forsøke å så noen...
God søndag!

Carita och Bertel sa...

Krokusarna är så vackra just nu och det kommer fler och fler. Våren tar en liten paus nu och då men nu kan nog inget hejda den i alla fall, den är på gång. Ha en fin dag. Carita

Janicke sa...

Vårtecknen står inte som spön i backen hos mig. Skönt, tycker jag, det får gärna gå långsamt även om jag väntar otåligt. Dra ut på det götta!

cissi sa...

Åh, din glasveranda ser ut att vara en helt underbar plats att tillbringa tid på.

Eva Trillian sa...

Nu får vi hoppas att den är på g igen - jag försökte få med mig lagom mängd vår från England för att inte rubba balansen. Tror att det är lagom mycket vår där ännu :) När ska du dit?

vera sa...

hej, läste precis vad du skrivit till mig,
är det någon annan hemsida som dyker upp när man klickar på min blogg?? nu blir jag ju helt nojjig, måste gå igenom alla inlägg o kolla om jag lagt in några bilder på mina barn.. det är ju inte roligt om min blogg förknippas med annat :S