Sidor

20 december 2013

EFIT - och dagen bara rann iväg ...


7.00
Sitter på verandan, som de flesta morgnar.
Tebaljan, lugnet, ljusen.
Sorlet från Lillemans tevetittande i bakgrunden.



8.00
Två söner är iväg, nu ska äldste sonen ha sin lunchlåda.
Plastburksförrådet är ett organiserat kaos.


9.00
Ensam kvar hemma.
Kan fixa med julklapparna.
Vad behöver jag komplettera?



10.00
Häller hemgjord äppelglögg och körsbärslikör på presentflaskor.
Har tänkt mig ett litet utbyte med grannen.
Han har gjort sin likör på söta bär och jag min på sura.



12.00
Tar in de tre burkarna med kokt kondenserad mjölk
som stått och svalnat ute.
Varför bara koka en åt gången?
Klickar ut en burks innehåll och fryser klickarna
Ska prova att doppa dem i choklad senare ...


 13.00
Har cyklat till Vällingby med väskan tung av enkronor.
Vet en butik som vill ha växel
och jag vill gärna bli av med min.



14.00
Kvar i centrum.
Strosar i butiker utan att finna något.
 Blir lite trött på allt som ska köpas och köpas.


15.00
Cyklar hemåt med väskan full av mat.
I barnstolen står en säck potatis.


16.00
Experimenterar med en sillinläggning.
Ingefära och apelsin.
Blir den god hamnar den på julbordet.



17.00
Högreven som tagits ur frysen har tinat.
Jag drar igång en marockansk gryta.
Nu följer jag ett recept.


18.00
Har postat traditionella fotoalmanackor till några släktingar.
Handlat ännu mer mat.
På ICA, trots att kassen påstår annat.


19.00
Har precis skalat färdigt potatisen till grytan
när jag inser att jag ska ha couscous.
Gör båda delar.
Vodkaflaskan har innehållit körsbärssaft, tro inget annat!


20.00
Visar Lilleman hur ett granatäpple ser ut inuti.
Lär honom  bästa metoden att få ut kärnorna.



21.00
Hittar alla småkulor från förra årets mellandagsrea.
Tänker vara innovativ och inte dekorera som jag brukar.



22.00
Inser att jag inte alls ska vara innovativ.
Man ska inte förändra det som är bra.
Det blir mina gamla stora blå kulor.
Som vanligt.


23.00
Tar fram en köpesaffransbulle
som inte är speciellt god.
men är hyfsad på bild.

Den där bokföringen jag skulle gjort idag,
den blir morgondagens bekymmer.

8 kommentarer:

Janicke sa...

Hi hi så nära vi var varandra i tid!
Verandabilden, mmmmmm. Och alla andra också.
Hungrig på lite nattamat blir jag.
Ha det gott!

Susie på Stjärnarve... sa...

Fick en sån där fin flaska med hemgjord glögg av några vänner till 2:a advent. Efter att ha berättat om den rosaröda simmiga urstarka vi fick när jag jobbade på apotek en gång i tiden, så ville vännerna gärna att vi smakade på deras. Ärligt talat var den hemsk - den var så stark att den gick inte att dricka. Men som tur var så hade vi en flaska alkoholfri som vi kunde blanda ut den med; 1 del stark + 3 delar blossa och då blev den urgod. Tyvärr är allt uppdrucket nu.....
Känner också igen mig i din idé om att dekorera "annorlunda" och sen blir det som vanligt i alla fall! *fniss*
GOD JUL
Susie

Anni sa...

Min äppelglögg är alkoholfri, spädes med vodka om så önskas ;-)

Caroline sa...

Ojoj, vad många goda matbilder du visar!
Själv missade jag att göra svartvinbärsbrännvin i år, får komma ihåg det nästa år istället.

Hanna sa...

Åååh, coolt med hemmagjord glögg! Verkar svårt tycker jag...

Susjos sa...

Såklart du har blå kulor i grenen ;-)
...och visst suckar man över allt som ska köpas!!

BP sa...

Vällingby, K5 tackar för ditt besök. Det går ju inte så bra för butikerna där. Synd, för bygget är ju kanooon!
Busy dag hos dig som vanligt, å självklart ska det hänga blå kulor i din gran. Gillar inte mellandagsreavarianterna. Alldeles för många kulörer tycker jag.

Micke sa...

Nämen, så oväntat att julgranskulorna blev blåa..igen ;)

Det blev mycket mat&dryck denna dag.