Sidor

25 april 2017

Fiskstim till Monthly Makers


Jag har gjort en del uppskattade glasfåglar som vissa kunder anser är fiskar. Som ni vet så har kunden alltid rätt, så jag säger inget. Har istället börjat kalla mina fåglar för näbbgäddor, så får man välja själv. Kan inte låta bli att fundera över det franska par som köpte en "fisk" till sin fisksamlande vän. Undrar om vännen också ansåg att fågeln var en fisk?

Nu när Monthly Makers apriltema var djur tänkte jag att det passade bra med lite riktiga fiskar.



En solig dag ställde jag ut mitt arbetsbord i trädgården och skar till fiskkroppar av ofärgat glas och detaljer i glada färger.



Monterade de olika delarna i glasugnen och pimpade med flakes (glasflingor) och frit (glaskross). Valde ögon från pluppar jag gjort tidigare. Har alltid ett lager med pluppar i olika färger, de är användbara till mycket!



Ugnen sattes på tackfuse-program (upp till 760 grader) och ett dygn senare kunde jag borra hål i fenorna och prova att hänga upp mina glasfiskar.

Det ska bli intressant att höra om folk ser skillnad på fågel och fisk nu.
Vill du se vad andra har skapat på temat finns länken här:

14 kommentarer:

Nette Cecilia sa...

Fågel,fisk eller mittemellan brukade vi säga i barna åren då vi sökte något .Fina fisken hos dig ,kramen Nette

Mias Mix sa...

Ja de där ser ju klart ut som fiskar i alla fall :) Väldigt fina fiskar! Men det är lite pyssel innan de är klara. Kram

BP sa...

Jättefina fiskar! Har till och med utsatt en favo - den där lilla gula-gröna saken med en röd glasbit i svansen i sista bilden. H*n simmar in från vänster och är minst.

Anonym sa...

Thank you for your comment! You were saying ..."on my way to France" ...oh my goodness, do you drive all the from Scandinavia to Trance? (hope you know Giethoorn is not close to the airport, it is in the East of Holland - I think, only reachable by car, otherwise it's a very long travel).
Love that much of your art has a transparent and ethereal feeling to it! Hope you will post the fish when they hang! Have a beautiful week:)

Violen sa...

Bra med konst som kan tolkas på olika sätt! För mitt öga är det fiskar och de är såm mästerverk!

Ruth | HungryHeart.se sa...

Wow, vilka underbara fiskar i härliga färger! Kan tänka mig att de glittrar vackert när solen skiner på dem också.
Tror inte det ska vara någon tveksamhet till att de är fiskar =) Men vem vet, de kanske är flygfiskar? ;-)

Eva Trillian sa...

De i bild i det här inlägget är väl ändå bara fiskar? Du får mig att tvivla på min konstnärliga tolkningsförmåga ;) Oavsett; jag gillar dem!

cissi sa...

Annars passar väl ordet näbbgäddor på de här med. :)))

Fredrikapåvinden sa...

Wow! Såå fina! Det verkar så spännande att skapa i glas. Lite magiskt på nå vis.

Janicke sa...

Fina glada fiskar! Skulle vara kul om det där franska paret kom tillbaka.

Susjos sa...

Är så imponerad av din fantasi och vad du kan göra med den! Så läckert!
Än en gång tusen tack för boken!! HAr inte börjat läsa den ännu, min bokklubb ska träffas snart, så jag måste först läsa bokklubbsboken ( som jag köpte igår!), men sen så....

Alicia sa...

Så söta! Och det bästa är att de är finast ihop, så de där allvetande kunderna gör bäst i att investera i ett helt stim!

johanna sa...

men wow, så himla imponerad!!! jättefint!

Wilda sa...

Men åh vad fina! Så söta och snyggt formade!