Sidor

24 april 2017

En gräsänkehelg


Innan jag blev gräsänka åkte jag in till stan för att gå på teater med maken. Började med att gå till Åhléns för att med egna ögon se det som var så ofattbart när vi var i England. Väggen med hälsningar griper verkligen tag i hjärtat.



På Teaterbaren var maten i stort sett slut, alla kulturtanter som skulle se Hemsöborna hade ätit upp den fisk- och skaldjursgryta som jag hade bespetsat mig på. Istället fick jag en ganska trist schnitzel innan föreställningen Det var inte jag. Igen. Tre dansare och konstnären/poeten Jesper Waldersten gjorde ett starkt och udda scenkonstprojekt. Bara femton föreställningar ges, där alla blir olika. Jag gillade det skarpt!



På fredagen cyklade Äldste sonen och jag till Bällstaån vid Solvalla där en bäver kapar träd för fullt. Vi hoppades få se bävern, men fick nöja oss med att se dess framfart.


 

Hemma i trädgården var det fågelspaning, en svarthätta var en ny bekantskap. Det är hanen som fått ge namn till arten då han har en svart hätta. Detta är alltså en rödhättad hona.



En ensam sidensvans har med förtjusning mumsat på äpplen. I grannens björk har det suttit större flockar, dock inte så många som när det var fågelräkning och jag slutade räkna vid 120 stycken!



På fredagskvällen åkte alla mina karlar på hajk och jag cyklade iväg på tjejmiddag. Vi bjöds på mojito, kalvstek och citronfromage och drack som alltid en hel del rött.



Så när det blev lördag var det inte direkt deklarationerna jag ville ägna mig åt. Det blev prokrastinering för hela slanten. Jag kollade trädgårdsprogram på teve, fotograferade tulpaner som skulle slängas och räfsade i trädgården.



Det var oväntat bra väder, så jag kunde stå ute och skära glas. Fick igång en glasugn och påbörjade alster till nästa.



När kvällen kom såg jag massor av ishockey på teve och blandade till mig en gammal klassisk Snowball (fast jag gör den utan vodka och med apelsinläsk istället för fruktsoda). Efter att ha druckit halva kom jag på att jag köpt ägglikören för att kunna göra en Bombardino (som jag gör med rom), så då gjorde jag det också. Fick användning för ett av mina fina Irish Coffee-glas av Torun Bülow-Hübe. Jag som varken gillar kaffe eller whisky får ju sällan njuta av mina egna glas annars!



Och så blev det söndag och jag gjorde klart tre av fyra deklarationer, den sista inväntar makens inloggning. SÅ nöjd.

Sedan kom de delvis frusna scouterna hem med sina lägereldsdoftande kläder och lugnet var över.

6 kommentarer:

Marit sa...

120 sidensvans var utrolig mange! Det må ha vært litt av et syn å se alle de på en gang.
Ja, detvar fryktelig det som hendte hos dere i Sverige. Fortstår ikke hva som feiler sånne mennesker som gjør sånt.

Ha en fin mandag!

Eva Trillian sa...

Bilden med tulpanbladen är ju en tavla i sig! Snyggt!
Längtar till storstaden när jag läser dina inlägg med teater och restauranger mm runt hörnet (nåja, kanske inte så nära - men du förstår hur jag menar ... hoppas jag! Låter så härligt! :)
Snygga Irish Coffee-glas. Absolut till för att användas!
Tack för FB-tillläggstipset - det ska jag kolla!
Jo - den geocentriska sfären heter något så tjusigt som armillary sphere på engelska - och när jag googlar översättningen Armillär sfär får jag två hits på Google - men då på armillärsfär egentligen. 2! Varav den ena i en novell från 1803 :)

BP sa...

Då lyckades du fylla den här helgen också med andra ord;-)
Bävern gjorde ett toppen jobb där - inga skogsvårdare behöver inkallas med andra ord.
Bilderna på fåglarna är suveräna. Är impad över att du kan arterna.

Mias Mix sa...

Tjejkväll låter mycket roligare än hajk! Underbara vissna tulpaner, så vackra! Och så fina fågelbilder. Men 120 st!!! Jösses säger jag bara. Vi har gott om bäver här och lättast är det att se dem runt 7-8 på kvällen och man måste vara knäpptyst, vilket är det svåraste om man har en vän med sig :)
Bra jobbat med deklarationerna!! Min tar LRF Konsult hand om så det behöver jag inte tänka på.

Janicke sa...

Åh så mycket vackert! Sidensvans, tulpanblad, och det där glaset. Hade ingen aning om att superfina Torun har formgivit även detta.

Vonkis sa...

Kom på igår att jag inte deklarerat och då hittade jag nästan inte pappren! Men nu är de gjort i alla fall.