Sidor

23 juli 2017

EFIT - en söndag med veteran-road-trip


Dags för julis andra EFIT - Ett Foto I Timmen!
Idag fick maken sin födelsedagspresent levererad, så att säga.



8.00
Det är lite trassligt att ta sig fram.
Hallen på övervåningen är klädd i lakan som skydd mot byggdamm.
Till vänster är badrummet, det som vi just river ut,
rakt fram dörren till makens arbetsrum och sedan vårt sovrum,
till höger dörren till Lillhunkens rum.



9.00
Sitter med tebaljan i hängstolen.
Det är tyst och stilla.
Jag gungar sakta och njuter av friden.
Koltrasthanen kommer och vill ha russin,
koltrasthonan badar i fontänen strax bredvid mig.



10.00
Kollar att limmet på mina regnbågssmycken har härdat.
Hoppas att de beställda silverkedjorna kommer med posten snarast!



11.00
Åker rulltrappa i nya station Odenplan.
Nu ska maken få sin födelsedagspresent,



12.00
Rasslar vi fram på Roslagsbanan i detta tågset.
Vi väcker viss uppmärksamhet på vår väg
från Östra Station till Näsby Park.



13.00
Skumpar vi på denna gamla buss
genom ett sommarvackert Roslagen.



13.45
Har vi en paus i vackra Wira Bruk
där jag ser den finaste trädkojan jag någonsin sett!
Snacka om att inspirera!



14.30
Vandrar vi runt i Furusund i väntan på avgång med ångfartyget.



15.00
Skulle Blidösund avgå
men hon får vissa problem med att lägga till vid bryggan
på grund av finlandsfärjor och vindar.
Tredje försöket lyckas.



16.00
Äter vi i den mysiga matsalen.



17.00
Sitter vi i solen hela vägen till stan.
Så skönt, så vackert, så njutningsfullt!



18.00
I rad sitter vi och ser skärgården fara förbi.
Brygga efter brygga anlöps.



18.40
Kommer vi till Waxholm.



19.40
Närmar vi oss stan.
Kinderna hettar av solen.



20.40
Är vi hemma igen och jag ser att jag behöver vattna.



21.30
Är behovet av en kvällsmacka stort.
De där biffarna på båten mättade inte så länge.



22.45
Äldste sonen styrker och ser på Skam.
Snart bör väl jag också börja titta på serien.
Men inte ikväll.
Slutar min dag här!

7 kommentarer:

BP sa...

Kan inte låta bli att skratta åt att ni åkte veterantåget till Näsbypark idag, medan restan av Roslagsbanan är avstångd tills december;-))) Kul att vara turist på sin hemmaplan om man inte behöver skrället - Roslagsbanan alltså;-)

Blidösund är alltid ett vinnande kort, speciellt i vädret ni hade valt:-)

mossfolk sa...

Vilken morgonidyll med alla blommor och koltrastarna och total avkoppling! Vattenspridaren var det länge sedan jag såg någon använda. Här är torrt torrt...

Kattis sa...

Vilken härlig utflykt!

Skam är ett måste! Jag har sparat den sista säsongen till en ledig dag. Snart så!

Annika S sa...

Tack för titten, det var en spännande dag med många olika slags fordon.

Håller du kurser i glasfusing? Inte smyckestillverkning utan att göra fönsterprydnader och skålar t ex

Nette Cecilia sa...

Så trevlig present ,kramen ,Nette

BP sa...

Svar: Hahaha! Förstår att du såg fastigheten där vi bor. Hade tåget gått via Täby Centrum hade du fått en ännu bättre vy om man säger så. Men tusen tak att du tänkte på mig och vinkade. Den vanliga Roslagsbanan går just nu endast mellan Östra Station och Näsbypark - ja, den som man använder som transportmedel till och från stan alltså;-)

Eva Trillian sa...

Vilken trevlig födelsedagspresent! :) Upplevelser är ändå det roligaste man kan få. Tycker jag.
Kan man köpa ett av dina fina smycken på "postorder"? Hade gärna köpte ett (minst) av dina regnbågssmycken :) Väldigt gärna