Sidor

18 augusti 2017

Sand, strand och en chock på Rügen


Hemresan från Stralsund till Stockholm gick över Rügen. I Binz passade vi på att besöka en sandskulpturutställning som pågår ända till 5 november. I år var temat Kärleken till musik och det fanns fantastiska skulpturer av både klassiska och moderna musiker.




De flesta kände vi igen, det handlade såklart om världsnamn, men så fanns en del nationella artister som vi inte visste vilka de var. Dessa fotograferade jag inte.



Konstarten som sådan är otroligt imponerande!



Frågan är hur skulpturerna ser ut i november? Efter tre och en halv månad var det ofräscht grönt på många skulpturer och på sina ställen hade de gått sönder. En skulptur som denna går inte att reparera. Å andra sidan är väl flyktigheten en av tjusningarna med den här konsten?



Självklart fotograferade jag en av världens kändaste rumpor.



Utanför tältet fanns en gigantisk skulptur med en medeltidsinspirerad stad på toppen.



Runt den stod flera vaktande riddare och i bakgrunden syns en drakvinge med klor. Tyvärr hade just drakhuvudet försvunnit, så vi hade lite svårt att förstå hur det hela en gång hade sett ut. Det måste ha varit väldigt mäktigt.



Men det som påverkade mig mer än sandskulpturerna var det som just nu händer med Hitlers gamla semesteranläggning Prora. Vi var där vid vår förra resa till Rügen och förfasade oss över den mer än tre kilometer långa byggnaden där tidens arbetare skulle få semestra i små lägenheter och bli indoktrinerade i "rätt" lära.

Hur det såg ut då syns i bortre delen av mitt foto. Idag byggs husen om till lyxlägenheter som säljs för 4-6 miljoner styck eller hyrs ut av bl a Novasol och Booking.. Jag får ont i magen.



Samtidigt är skillnaden inte alls stor mot de semesterkomplex som finns på stora turistorter. Det är byggnadernas bakgrund och genomförandet som får min mage att vända sig.



Läget är fantastiskt, det är krypavstånd till en magnifik strand.



Stranden sträcker sig långt åt både norr och söder, flera kilometer bred fin sandstrand.



Men lite längre bort syns mer av de gamla husresterna och jag får kalla kårar i nacken. Känner mig kluven. Kanske att det är bra att de gamla spåren suddas ut och såren får läkas?



Kl 13 gick färjan mot Trelleborg och jag hade bokat fönsterbord till buffén. Jag åt mig mätt på rökta räkor och gravad lax och fascinerades över karlar som struntade i all annan mat än det varma och ganska torra fläskköttet.

Konstaterade när vi kom hem vid midnatt att det var ett bra sätt att resa hem på. Den vilsamma båtöverfarten med all mat gjorde att bilresan inte kändes så lång. Att ta en kortsemester till våra gamla svensktrakter i norra delarna av Tyskland är något att fundera på framöver.

16 kommentarer:

Olga T sa...

http://litenfagel.blogspot.se/2014/07/speciellt-och-unket.html?m=0

Här kan du läsa vad jag skrev efter vårt besök där. Skulle aldrig bo i det komplexet. Men Rügen är fantastiskt!

Razzy sa...

Vet inte heller om jag skulle tycka att det var helt ok att "semestra" där men som du skriver så är det kanske bra för att "läka" det onda. kram Eva

Maribel sa...

Hej Anni!
Tack för dina reseskildringar, känns nästan som att man är med på ett hörn. Fantastiska sandskulpturer. Du har nog helt rätt.
Trevlig helg /Marika

BP sa...

Dessa sandskulpturer är nog de bästa och mest annorlunda exemplar jag sett. Otroligt maffiga. Gillas!

Att göra om Hitlers gamla semesteranläggning till lyxlägenheter tycker jag är smaklöst, makabert och skrämmande. Skulle aldrig i livet vilja bo där. Undrar vem som köper lägenheterna...

Olga T sa...

Har vart tillbaka och tittat på sandskulpturerna. Helt otroliga!

Paula i pörtet sa...

Men försök tänka att vilken tur att man idag kan göra något helt annat av Hitlers förfärliga experiment! Alternativet hade förstås varit att riva skiten, men det kittlar ändå lite att använda husen till något helt annat än vad som var avsett. Tycker jag...
Fantastiska kreatörer i arbete, önskar att jag också fått se dem i verkligheten. När internet kom har världen öppnats för så mycket kreativitet och konst, är så glad att man numera kan dela så mycket. Sen kan man också dela negativ propaganda, men det tar vi en annan gång

Mia Eggimann sa...

Wow vilka skulpturer. Jag hade valt samma mat som dig räkor är jättegott. Min kompis grillade stora räkor, de blev så mumsiga.

Paula i pörtet sa...

Hej, när du fått landa i tanken tror jag att du tycker det är skönt att det gamla försvinner till förmån för något helt nytt. Vi behöver minnas men ändå inte bli påminda hela tiden. Gamla historiska platser ska bevaras, men inte alla behöver bli kvar. Tycker jag...
Mäktiga konstverk av sanden. Vet du vad de använder som fixering? Det påminner ju rätt mycket om isskulpturer som ju också av naturliga skäl lever en högst begränsad tid. Bach han såg riktigt barsk och sträng ut, precis som hans musik!

Annette sa...

Det är så mycket man inte vet, som det här med semesterlägenheterna... usch... att någon vill bo där, och/eller köpa en lägenhet, det är för mig en gåta. Om man inte delar Hitlers sjuka värderingar förstås. När vi skulle på långresa genom USA för några år sedan läste vi på och såg filmer om amerikanska inbördeskriget och om slaveriet, och att se vissa centrala platser från historien fick mig ännu mer intresserad av det som hänt. På samma sätt har det blivit med andra världskriget. Inför Normandie läste jag på litet mer om platserna och om vad som egentligen hände, och efter att ha varit där och även besökt en del museum och kyrkogårdar har intresset väckts för andra världskriget. Jag kan tipsa m Band of Brothers, tror det är på Netflix den finns, den är otroligt välgjord. Och nu ser vi på svt play en dokumentär serie med riktiga filmer från andra världskriget som heter Världens undergång. Också otroligt bra. Trots att det kändes som jag var totalt mätt på allt om krigshistoria efter allt man läste i skolan, inser jag att jag egentligen inte visste särskilt mycket alls. En liten (...) parentes ;)
Sandkonstverken var i alla fall fantastiska! Tänk att skulptera fram så tydliga drag i ansiktet med sand, det är imponerande.

Janicke sa...

Vilka fantastiska skulpturer! Svårt att förstå hur det går att göra. Lika fascinerande som skulpturer och hela miljöer av is.

Kanske att yngre generationer inte bryr sig om vibbarna, om de nu känner några? Jag skulle nog inte kunna bo där utan att hela tiden vara medveten. Som när jag gick Levande verkstad fem veckor i fd mentalsjukhuset Långbro. Mycket i väggarna där! Och nu är där bostäder ...

Janicke sa...

@ Trädet med "kottarna" är en blodbok. Ekebyhov.
Och de där urgamla träden fotade jag vid Färentuna kyrka. Har du nånsin vägarna förbi måste du kolla, en samling fantastiska gamla träd på den kyrkogården.

Nä, jag flätar inte vitlökarna. Är för lat. De ligger luftigt i källarholken.

Ingen flyguppvisning, bara råkade vara i trädgården i Gladö när det gamla veteranplanet flög över huset.

Är inne på sjätte veckan med min "slalompjäxa". Har fått en stressfraktur = litet brutet ben i foten som uppkommit av överansträngning ...

Knyppla tomtar - den där 93-åriga kvinnan är helt fenomenal. Du skulle se vilka konstverk hon knypplar! Säljer och skänker alla pengar till välgörenhet.

Japp, kattungen hade precis öppnat sina ögon!

Klematisväggen finns i vår trädgård och är ingen höjdare än så länge. Trädgårdsmästaren har inte hunnit med att ge dem något att klättra i och de små blommorna syns bara på nära håll. Jag ville ha klematis med stora blommor.

Den kära lilla Rödhaken fotade jag med min suveräna zoom när jag fikade på Brostugan, du vet där på Kärsön nedanför Nockebybron.

Taggiga blomman fotade jag i Orangeriet på Ulriksdal, taggar Museum i brist på bättre. Tulpanutställningen i våras.

Den där lunchen med getost, rödbetor och pinjenötter - och honung! - glömmer jag aldrig. Så urgott. Östermalmshallen.

Tack! ♥

Eva Trillian sa...

Sandstatyer imponerar :)
Renovering av de där husen imponerar inte. De borde helt enkelt ha rivits. Sedan finge de bygga vad de ville ...

Olga T sa...

Tack 💝. Vilken underbar gärdsmygstavla! Och att du tänkte på mig :)

Olga T sa...

Läste ditt inlägg från Stralsund också. Vi var inte inne på Ozeaneum men byggnaden var läcker. En del av de saker ni såg i stan såg vi också dock inte benknotorna. Kul att vi varit på samma platser :)

Vonkis sa...

Nej vet du vad, varför har inte de där husen rivits för länge sedan? Sandskulpturerna däremot, de imponerar stort. En annan kunde knappt få till en sandstjärna trots hjälpen av "kakformar" när det begav sig.

Anni sa...

Eftersom så många undrar - man HAR försökt att riva husen men de är så gediget byggda att det är för svårt!!!