Sidor

17 december 2017

EFIT - tredje advent


Det är den tredje advent, en vecka kvar till jul 
och dags för årets sista EFIT - Ett Foto I Timmen.


00.30
Vi har sett film och sedan Så mycket bättre på Play.
Jag släcker de adventsljusstakar som har strömbrytare.



8.00
Prick kl 8 tänds stjärnhimlen maken hänger upp i trappan varje jul.
Jag har just gått upp.



9.00
Tänder det tredje ljuset.
Har lite halsproblem och låter som om jag tömt makens whiskeyförråd.
Jag tycker inte ens om whiskey.



10.00
Sitter fortfarande på verandan, där jag suttit i två timmar nu.
Dagens andra tebalja avnjuts och solen gör skuggor på mina mumintapeter.



11.00
Är igång med julgodisfixande.
Detta blir en vuxnare (mindre söt) variant av Rocky Road,
fast jag hade visst inga pistagenötter hemma.
Alla recept finns på Dubbelhakornas välmående.



12.00
Mina Ferrero Rocher är klara och jag har just sockrat mina brända mandlar. 



13.00
Samtidigt, i hallen.
Lillhunken fettar in sina nya kängor.
Vi var i Vällingby och julhandlade igår,
så nu är han klar med alla sina julklappsinköp.



14.00
Har lyckats bränna knäcken, det har aldrig hänt förr.
Jag pytsar ut den i de få formar jag har och så blir det en klick till bräck,
där trycker jag ner några valnötter.
Smaken är helt okej, men knäcken är hårdare än jag vill ha den.
(Och knäcken får ni inget recept på, det finns så många olika på nätet
beroende på om man vill ha ströbröd, mandel, apelsinskal etc i den.)
Fröknäcket som stått i ugnen i över en timme är klart
och jag kan äntligen lämna köket en stund.

15.00
Satt vid datorn och glömde visst att fota!


16.00
Kikar in i det blivande gästrummet som maken har satt upp panel i.
(Och jag tapetserat för flera veckor sedan.)
Matta får vi på tisdag, sedan börjar det nog bli ordning här inne.
Och nej, det ska inte vara prickiga gardiner.



17.00
Tänder lampan över allt julpymt.
Här står älskade alster som barnen gjorde när de var små.



18.00
Flyttar alla tidningar från kökssoffan till matbordet.
Behöver kunna komma ner i soffan där kokböcker och julrecept finns.



19.00



20.00
Just julmusiken har vi fortfarande på cd.
Jag spelar Roddan för fullt nu för när dottern kommer hem
lär hon inte tillåta att han spelas ;-)



21.00
Dricker maken öl och jag te och vi ska se
som jag spelade in i april.
Dags att tömma lite på boxen inför julen.



22.00
Uppenbarligen finns det flera filmer som heter Silk
och detta är minsann inget romantiskt drama,
Trots att det står annat i programbeskrivningen.



23.00
Inser jag att bakplåtspappret inte lossnar från fröknäcket.
Det var ju kul. Inte.
På en av tre plåtar släpper det.
Jag blir sur och tänker låta småfåglarna picka upp alla frön imorgon.
God natt!

22 kommentarer:

Versch sa...

Men oj vad många godsaker du fixat idag.

Annika S sa...

Tack för titten. Nu har jag lagt upp några fler bilder
Tjusigt med stjärnorna i trappen

Joakim sa...

Bräck är aldrig fel :)

BP sa...

All in med alla julförberedelser här ser jag;-) Å hallgolvet är helt suveränt snyggt! Julgodiset hoppar jag över. Gillar ju inte sötsaker, så nu vet jag också att det är lika bra det, då jag slipper många timmar i köket för att tillverka allt;-)

Violen sa...

Julförberedelserna är i full gång hos dig men här har vi knappast börjat! Så mycket gott du gör!

Razzy sa...

Åh mums, det där hade jag behövt idag. Knät är kraftigt stukat men inget sönder, ansiktet är svullet men jag slipper blåtiran. Kram ❤

Nette Cecilia sa...

Här får det bara bli att titta på julgodiset ,något fusk kan förekomma .Jag har risk för diabetes . Julgranen är klädd så nu tänker jag slänga upp benen en stund . Ha det så fint med förberedelserna ,kramen Nette

Micke sa...

Massa godsaker minsann!
Jag har inte ens börjat med julklapparna :)

Verkar få köpa nya vinterdäck till mig själv iaf ;)

Vonkis sa...

Jaa du, om en vecka, då är julen nästan över :-)

Efwa - Medea sa...

Oj vad du sliter med julgodiseet. Tidigare gjorde jag julgodis med barnen men nu äter jag inget och vi ska inte fira jul hos mig så iår gör jag nog inget. OM jag inte ändrar mig i sista stund.

mossfolk sa...

Oj, här var det julgodis! Vi brände kolan förra året. I år blev den lite för lös istället, men hellre det...
Och brända mandlar är ju fantastiskt gott -men jag har aldrig kommit på att man kanske kan göra det själv...
Krya på halsen!

Hanna sa...

Men oj bad du fixat med julgodis! Mysigt. Och gott!

Susjos sa...

Ja jösses vad du fixat julgodis! Jag har i alla fall kokat knäck, och tror att jag lyckades ganska bra i år. Men nåt mer julgodis blir det nog inte...
Men whisky gillar jag, i små mängder :-)
Kram och sov gott!

Lisbet sa...

En fin dag hade du, trots knäcken!
Ha en bra början på veckan!
kram

Carina sa...

Vilken kul idé, gissar att du är med i en utmaning nånstans... :) Jag är väldigt glad att jag kollade för den där mumintapeten älskade jag och jag vet att jag skulle bli tokälskad av någon annan om hon fick... Får helt enkelt kolla om den finns i produktion fortfarande.

Du slängde väl inte knäcket? Min spontana tanke var - vänd på dem och fukta bort pappret. Men de har kanske glatt småfåglar istället.

Ha det gott! Carina

Olga T sa...

Har du Mumintapeter på verandan!! Så underbart!
Ja det där med att fixa i köket är inte lätt alltid, speciellt knäcken är svår tycker jag.
Härligt inlägg och härligt att få se så mycket blått i dina foton! :)

Eva Trillian sa...

Tänk, så fick fåglarna en massa godis :) nu är ni extra populära bland era bevingade vänner!
Önskar dig en fin vecka fram till jul - en vecka då julstämningen infinner sig och lugnet lägger sig ;)

Anita sa...

Trevligt att följa en dag hos dig så här i juletider. Mycket julgodis men attans så trist att papperet inte ville lossna. Här blir det bara knäck och Mozartkulor, dom kan vi inte vara utan. Brukar bli fler omgångar. Det vattnas redan i munnen när jag tänker på dom.

Vi har ingen cd-spelare längre så vi har tagit fram alla gamla jul-cd vi brukade spela och plockat in dom på spellistor på Spotify. Vi hittade i princip alla. Fast Roddans har jag nog inte hört. Jag tror jag skulle gilla den.

Himla trist att förvänta sig ett romantiskt drama och mötas av en taiwanesisk skräckfilm. Själv har jag en favoritfilm jag tittar på varje jul, Love actually. Måste hinna med den nu i veckan. Gör som du, rensar den inspelningsbara boxen med jämna mellanrum. Fast Love Actually får vara kvar år efter år :)

Hoppas att halsen är bättre nu, att det hjälpte med tebaljorna. Och jag måste säga att tapeten är jättesnygg!

Kram Anita

Frolic-Eirin sa...

Du verden.... dette var litt av en førjulsblogg! Imponert over innsatsen!!

janicke sa...

Stjärnfallet gillas skarpt! Till och med jag, som aldrig har brytt mig om julpynt i hela mitt liv, skulle kunna tänka mig det. Fast jag har inte precis nåt ställe att sätta upp det på. Kan det sitta utomhus på balkongen?

Fin variant på adventsstake!

Ibland blir jag sugen på att fortsätta med EFIT, det var länge sedan. Men jag tycker att det händer så lite runt mig, det blir bara krystat. Tycker jag nu i alla fall.

Paula i pörtet sa...

Tack för underbara bilder, måste komma ihåg efit nästa gång. Mumintapeterna, wow, godis, nä, har inte ätit socker på över tio år, men din entusiasm smittar av sig. God jul

Vonkis sa...

Men åh, att se fram mot att titta på en film och så är det något heeelt annat. Var den ändå något att ha eller var den inspelade filmen skräp?