Sidor

17 augusti 2018

EFIT - en svettig och rörig augustifredag

Så är det dags att bryta reseskildringarna med en vardags-EFIT.
Andra som fotograferar sin dag finns på EFIT-sidan.


7.00
Äldste sonen ska flytta tillbaka till studieorten Göteborg och försöker packa ihop det som ska med. Igår kväll hittade han ett par mögliga mockaskor i källaren som jag behandlade med bikarbonat efter att ha borstat bort möglet med nagelborsten. Jag lade dessutom i två tepåsar i varje sko för att eventuellt suga upp fukt. Så här har de stått över natten i badrummet.



8.00
Dags för andra baljan med te.


9.00
Sonen har en ynklig skvätt rom kvar
som han häller över på en liten glasburk
istället för att packa hela flaskan.
Han använde rommen till detta recept,
som jag nog ska köpa ingredienser till när jag cyklar och handlar.



10.00
Kollar hur bamsetomaten mår i växthuset.
Den får sitta någon dag till.
Om inte kvisten knäcks.


11.00
Dags att plocka björnbär igen.
Det blir någon liter då och då som jag fryser in
för att så småningom ha tillräckligt till marmeladkok.



12.00
Fixar med butikens hemsida, facebook och instagram
samt mejlar till kollegor som ska ställa ut med mig i annan lokal.



13.00
Det är 26 grader varmt i skuggan
när jag tar min stolte springare till butiken.
Två kassar ryms fram och en riktigt tungt packad kan stå där bak.


14.00
Hurra, röstkorten ligger i brevlådan!
Då kan äldste sonen få med sig sitt när han flyttar.



15.00
Honungshinken är tom.
I år får pappa ingen honung alls, det har varit för torrt.
Han har inte slungat en enda gång,
utan fick invintra bina redan i början av augusti.



16.00
Dags att göra en hög matlådor till grabben.
Köttfärssås är bra att ha i frysen.
(Det blir sex portioner, infrysta i påsar.)



17.00
Nu är det rörigt precis överallt
och sonen känner sig fullständigt stirrig och slut.
Jag också.



18.00
När åskregnet vräker ner är jag för sen med hinken.
Den hade fyllts på nolltid om den stått lite mer till vänster,
där pölen är.
Nu måste vi skaffa regntunnor!



19.00
Middagen är klar.
En efterlängtad kycklingpizza som jag inte gjort på väldigt länge.



20.00
Maken skruvar bort ledstången
så att jag kan måla panelen när de åkt imorgon.
Trappans rosor målade jag i förra veckan.



21.00
Fixarsaker har samlats på hög de tio dagar maken jobbat på Gotland.
Nu monterar han ihop pressobryggaren som ska få ny glasinsats.



22.00
Vakuumpåsar är fantastiska!
Med hjälp av dammsugaren får vi ihop täcke, kuddar, lakan mm
så att allt ryms i en vanlig flyttkartong.
Sedan ser vi på Poldark och nu kl 23 lägger jag in mina sista bilder.

14 kommentarer:

Efwa - Medea sa...

ÅÅh, ännu en som har björnbär. Det önskar jag att jag hade tillgång till. Undrade just när mamma skulle få sitt röstkort. Förhoppningsvis har det kommit till henne idag så att jag kan hjälpa henne att förtidsrösta nästa vecka.
Som utlandssvensk fick vi röstkorten i juli så min röst är redan skickad.

Ariella sa...

Kikar in på din dag. Säger som Efwa. En till som kan gå ut och plocka björnbär. Lite avis blir jag. Så gott.

BP sa...

2018 har verkligen varit ett tomat-år. Å din Bamse är ju fantastisk. Du måste bara väga den när du "tar ned" den. Ska bli intressant att höra om vikten. Till och med min lokala ICA säljer svenska tomater som väger över 400 gram. Det har då aldrig hänt förut.
Röstkort har vi inte fått än.
Hos oss började det regna efter klockan 17:30. Lite åska blev det också. Perfekt med kvällsskurar. Idag tycket jag att det var ljuvligt ute, det blåste ju och blev aldrig stekhett.

www.jette.se sa...

Kul! Vilken tomat! Och jag har också björnbär så även jag tittar igenkännande på den bilden. Tack för titten!

Maribel sa...

Hej Anni!
Att dina björnbär är mogna redan, det blir mycket hos dottern, men har inte kunnat smaka på något ännu, bara lite röd färg än så länge. Mina två plantor är så små, så jag får vänta på en större skörd, blir något smakprov i år.
Ha en trevlig helg /Marika

Lillian "sognafaret" sa...

Takk for titten på din dag

Paula sa...

Händiga kreativa du, vilka ljuvliga rosor! Konstigt, jag tycker att någon av barnen alltid är i flyttartagen här, antingen till eller ifrån, "ler" Som vanligt missade jag Efit, måste skriva upp nästa datum. Kycklingpizzan såg ljuvlig ut men hur gick det med mögeldojorna? Knepen du använde har jag inte ens hört talas om men så har jag heller aldrig haft tonårssöner, bara en dotter.
Jag lånade klosterboken på biblan, jag köper inga böcker längre, mycket praktiskt när man är nomad och flyttar ofta. Senaste flytten gjorde jag i maj.

Mias Mix sa...

Ja nu ser jag att du är hemma igen och att din man var med till Gotland. Full fart hos dig som vanligt. Känner igen det där med att skämma bort barnen med matlådor.
Du som har så mycket växter att vattna borde ha massor av regntunnor!

Lena i Wales sa...

Roligt att följa din dag. Det blev mycket gjort.
Ha en rofylld söndag!

Susjos sa...

Full fart som vanligt! Ja, hur gick det med mögelskorna?
Kycklingpizzan ser ljuvligt god ut!
Hoppas din söndag varit lat och skön, precis som min!

Mia Eggimann sa...

Tomat kanske man ska satsa på nästa år, fastän jag inte har växthus. Pizzan såg god ut, jag brukar göra en med ädelost, prosciutto, valnötter och ruccola.

Susanne sa...

Visst är det härligt att kunna gå ut och plocka sina bär, frukter och annat gott :) Jag har också lyckan att ha björnbär i min nya trädgård. Och i år är det massvis av björnbär. Jag tar med mig till jobbet varje jobbnatt. Björnbär, hallon, granatäpplekärnor och sen keso, yoghurt eller fil på det!! Supersmarrigt och alldeles lagom nattamat :)
Ser att du också använder bikarbonat. Det är verkligen ett universalmedel som är utmärkt till en massa saker. Jag brukar hälla i ett lager i sonen skor och låta stå ett dygn eller så. Sen dammsuger jag upp pulvret och lukten är väck! Verkligen effektivt.
Kycklingpizzan såg väldigt smarrig ut :)
Må så gott. Kram

Vonkis sa...

Härligt med skördetid men nog är det sorgligt med honungen, gissar att den kan bli rätt dyr framöver.

Om du har rom över kan du testa att göra jättechokladpralinkakan, den är riktigt god.

Eva Trillian sa...

När vardagen kommer åter så häri slutet av sommaren så gör den det med buller och bång - inte ett dugg hjälper det att man gjort det förr!
Hoppas sonen kom iväg ordentligt och att han kom ihåg sin lilla burk med ingrediensen! :)