Sidor

31 mars 2019

Vårkänslor


Igår var jag ute i trädgården hela dagen. Äntligen! Kröp på alla fyra nästan hela dagen, bland annat nära mina krokusar när de blivit fria från alla fjolårsvissna perennrester.



Hörde humlor och bin, såg citronfjäril, njöt vårsolens värme.



Som så ofta glömmer jag den där före-bilden, den som visar hur otroligt risigt allt var innan jag tog fram sekatören.



Men allt ris ligger ju kvar, från rabatter och klippta lavendelbuskar.



Petade ned lökar som krupit upp på jordytan.



Kikade på min narciss/tulpan-äng och satte upp ett snöre så att ingen trampar ner de små bladen som sticker upp genom mossan. Här hade jag tänkt gräva ned mina liljelökar, men jorden är fortfarande frusen.



Såg att alliumlökarna som jag planterade bakom körsbärsbänken sticker upp högt redan nu. Det syns inte på bilden, men här har jag också stuckit ned massor av ligusterskott. Tanken är ett formklippt ryggstöd ska bildas. Får med tiden se vad verkligheten ger.



Mitt blåsippsbestånd blir lite större för varje år. En sann favoritblomma!



Lite glad är jag över att en julros har överlevt hos mig och ska blomma! Vet inte hur många julrosor som inte trivts hos mig.



På trädäcket vältes krukorna upp och kikades igenom. Flera av dem har perenner planterade, andra ska få ettåringar. Några Bellis fick sprida vårfägring.



Idag vaknade jag till regn, men sedan lättade molnen och solen kom fram. Tio grader kallare än igår, men jag ska tillbringa några timmar på Hovet, så det gör absolut ingenting.

18 kommentarer:

Lykkelig i hagen sa...

For en fantastisk krokusblomstring, et eldorado for humlene. Her i Bergen har det regnet i hele mars, så krokusene har ikke hatt gode kår. Vi satser på at april kommer med vårvarme. Ha ne fin dag, hilsen Anne-Kristin (lykkelig i hagen)

Violen sa...

Otroligt vacker krokus i precis rätt färg! Härligt att det börjar hända lite med växtligheten, snart blir det full fart i trädgårdar och rabatter. Vi fick lite snö på förmiddagen men det hör ju till, våren är ju på ingång.
Ha det gott och tack för att du delar med dig av din trädgård!

Marit sa...

Herlige bilder! Det er utrolig flott farge på dine krokus. Jeg vet du er glad i blått, så de passer jo så fint hos deg :)
Herlig å se at våren er på vei!
Ha en fin søndag!

Susjos sa...

Åh så fina vårblommor! Här i "betongen" har jag inte sett några än! Hade ju några blåsippor ( och krokus å snödroppar) när vi bodde i radhuset som blev fler och fler för varje år, älskar blåsippor!
Hoppas dagen varit bra! ;-D

Vonkis sa...

Nu vaknar det till liv igen, härligt.

Idag har jag gjort ett nytt försök att så tagetes. Bara två blev något i förra omgången som ju var på tok för tidigt. Vet inte riktigt vad jag tänkte på där :-)

Maribel sa...

Hej Anni!
Ljuvliga vårbilder, så fint med krokus och de första humlorna som surrar omkring. De är nog lika glada som vi, att vintern är över. Vi fick lite snöslask i morse, som byttes till sol och blåst. Igår var det härligt.
Ha det fint /Marika

BP sa...

Ja du... När jag läser om vad du gjorde igår så är jag riktigt glad att jag njöt i solen på balkongen där det inte blåste och läste en bok. Trädgårdsarbete har då aldrig varit min grej. Det kan mycket väl bero på att min mamma älskade att påta i trädgården och gjorde som du varje vår och höst. Jag tyckte bara att det var skittråkigt. Men jag gillar absolut att titta på dina fina bilder som ju bevisar vilka gröna fingrar du har;-)

PS. Beklagar sorgen. Alltså att Skellefteå vann... DS.

Anita sa...

Hej Anni!

Nu börjar våren komma till dig på allvar! Jag längtar efter bilder när din narciss/tulpan -äng blommar. Här blommar inget ännu utomhus. I uterummet däremot är kameliorna i sitt esse. Och jag trodde inte jag skulle få några blommor på mina clivior i år men helt plötsligt så såg jag 5 blomstänglar. Lycka!

Idag skiner solen och vinden har mojnat. Och även om det var minus 5 grader imorse när jag gick upp så tror jag det kan bli en riktigt fin vårdag. Ser fram mot lunchpromenaden med Lucy.

Ha en fin dag!
Kram Anita

Nette Cecilia sa...

Så härligt att se krokusar ,vi har en halvmeter snö ännu kring huset . Julrosen finns där under ,den brukar blomma i mars men man vet ju aldrig ibland blommar det under snön . Kramen Nette

Mira sa...

Åh! Finns det något bättre än att fara runt på alla fyra i vårvarmt gräs?

Maggan sa...

Så underbart med dessa vårblommor man blir verkligen glad av dem.Blåsippor är en favorit har bara haft min i två år och den har nu tinat fram så snart kanske även jag får njuta lite grann av dem.Ha det gott/Margareta

Rost och rädisor sa...

Så fiffigt med en häck som ryggstöd. Det kommer att bli kanonbra!
Härligt krokushav! Det blir extra fint med de olika nyanserna.
Allt gott
/Anette

Susie på Stjärnarve... sa...

Underbara krokus du har - och i blått också! Så passande!!
KRAM/Susie

Lena i Wales sa...

Vilket "krokusfält" du har, så vackert.
Härligt att våren kommit till dig, njut!

Anjas Hill sa...

Hej Anni!

Så vackert med din krokusäng. Jag vet ju precis hur det ser ut innan man räfsat bort fjloårsböset i rabatter och längtar absolut inte att se det även på bild :-).
Ha en fin helg!
/Anja

Mias Mix sa...

Åh vad härligt att kunna börja vårpyssla i trädgården. Du har ju dessutom en av Sveriges finaste trädgårdar. Det är samma härliga känsla varje år när de första vårblommorna kommer. Kul idé med det planterade ryggstödet. Hoppas det blir som du tänkt dig. Kram

Åke sa...

Så himla vackra bilder till det fina vädret. Här ligger snön utanför fönsterna kvar och rejäla snöhögar... Men man känner ett litet vår sug ändå... Tur man får se dina bilder :)

Eva Trillian sa...

Här få man en fantastisk vår-dos! Det tackar jag för :)