Sidor

28 mars 2019

EFIT - en händelserik marsonsdag


Det är dags att fotografera en gång i timmen igen - EFIT. Jag fotograferade min dag redan igår eftersom det var en omväxlande dag, men idag ska jag bara vara hemma och röja i ateljé och trädgård. Kamerabatteriet behövde laddas, så det blev mobilbilder rakt igenom.


7.00
Morgonbaljan på glasverandan.
Hinner med en till innan jag ska iväg.



 8.00
Fäster trådarna i de tre nätmössor jag virkat till min numera stamkund
(minns ni när jag berättade om uppdraget?).
Tror jag har virkat fler än tio mössor åt henne vid det här laget.



9.00
Hinner peta ned några fröer också innan jag sticker.



10.00
På väg till stan har jag tänkt på hur lyckligt lottad jag är som har vänner.
Att det finns de som vill träffa mig.
Mig.
Det finns så många ensamma själar där ute,
tänk att just jag är så rik på vänner?
Idag ska jag gå på bio med Anna och på ishockey med Razzy,
men först en lååång träff på Mr Cake med Annette och Mia!



11.00
Äntligen blir det av att Annette får den membrillo (kvittenmarmelad)
som Kristina skulle gett henne på vår träff i höstas.
Då fick Annette lämna återbud i sista stund
och jag tog hand om membrillon.



12.00
Nu sitter vi här i flera timmar och pratar och peppar varandra,
delar erfarenheter och tips.
Vi har väldigt mycket gemensamt
och samtidigt är det mycket som skiljer oss åt.



13.00
Ja, det blir lite lunch också,
en croissant med salami, brie och picklad fänkål.
En stund senare måste Annette till bussen hem.



En bonusbild på fina bloggvänner <3

Under tiden har jag fått ett sms där Razzy lämnar återbud till kvällens match.
Ska jag gå själv eller inte?
Får se hur det känns framåt kvällen.


13.50
Jag visar Mia vägen till Odengatan och pendeln vid Odenplan.
Hon ska köpa torkad mattram och citronmeliss i en butik på vägen.



14.10
Har vinkat hejdå till Mia och tar hissen upp till Mellangrabben för att ge honom sin post.
Han är fortfarande skriven hemma även om han bor vid Odenplan.



14.45
Tunnelbanevagnen jag åker med har just utsatts för en klotterattack.
Jag har inte märkt det men stanken från färgen är påtaglig.
En äldre kvinna såg den vuxne mannen
som var nere vid spåret när han sprejade.
Jag byter tåg vid Åkeshov.

Får ett samtal från Anna som måste lämna återbud till bion.
Ska jag gå själv eller inte?



15.15
Lämnar in ett av mina glasfat på Folkets hus i Vällingby.
Det har antagits till deras Vårsalong.



16.15
Jag bestämde mig för att gå på bion, så nu sitter jag här inne.
Vi är totalt sju personer inne i den ganska stora salongen
och någon som sitter längst bak röker minst tre gånger under filmen.
Jag drar sjalen över näsa och mun och koncentrerar mig på filmen.
Orkar inte säga ifrån inne i salongen och det är långt att gå för att få tag i personal.



17.30
Filmen Green Book är slut och jag är mycket nöjd.
Den gillade jag skarpt!



18.00
Jomen, jag ska minsann gå på hockeyn också.
Äter en klassisk tunnbrödsrulle på tunnelbanan.
Himla flängande idag!



19.00
Dags för match.
Jag har tagit på mig djurgårdströjan och tagit fram halsduken.



20.00
Jag har tre biljetter till matchen, tänker inte gå in på varför men kan konstatera att ibland blir det bara fel.
Sitter bredvid handikapplatserna och en väldigt trevlig kille där undrar om hans vänner som egentligen har helt andra platser kan få sitta bredvid mig.
Klart att de får!
Men det visar sig att han som tar platsen bredvid mig är en kaxig liten sprätt som är otrevlig mot killen bakom oss. Sprätten envisas med att stå upp hela tiden, även om han bara fixar med mobilen och alla runt omkring sitter ned. Killen bakom ser inget och får då höra att det här minsann är aktiv sittplats och att han ska visa sin biljett för sprätten för där ska det stå så. Han fortsätter att stå, utan att vara aktiv. Alla vi andra sitter (förutom vid mål, spännande lägen och peppande ramsor, såklart).
Under första perioden säger jag inget, men när sprätten går ut strax före paus pratar jag med killen bakom och förklarar att jag ska säga ifrån. Han blir väldigt tacksam, är helt tydligt inte en som vill bråka.
När sprätten, nu öldoftande, återkommer får han veta av mig att antingen sitter han ned eller så går han tillbaka till sin plats. Då börjar han tjafsa med mig också och tycker att jag ska köpa biljett till en annan del av arenan.
Mig tjafsar man inte med!
Jag säger till på skarpen och han sätter sig ned. Vid ett tillfälle när alla stått upp fortsätter han att stå upp, men då drar jag ned honom. Han går sin väg igen vid nästa paus och då pratar jag med hans trevlige vän på handikapplatsen (som inte märkt något av de som pågått) och han ber om ursäkt och lovar att säga till sprätten. Jag har ju varit så trevlig som låtit dem ta mina platser!
Samtidigt är det en av de äldre männen bakom mig som undrar över sprättens beteende, så jag vet att alla runt omkring vet vad det hela handlar om.
När det är dags för tredje perioden sätter sig sprättens vän bredvid mig och sprätten själv bakom (där det tydligen fanns en tom stol, men jag vet inte vad som hände med den kille som drabbades av första bråket). Efter en stund flyttar även kompisen dit och jag har två tomma stolar bredvid mig. Skönt!
Så är det återigen en period då hela Hovet står upp och sjunger, gissa vad som händer?
Sprätten drar i min tröja och tycker att jag ska sätta mig ned!
Tur för honom att jag både är emot våld och luttrad vad gäller öldoftande unga män.



21.20
Så är matchen över och segern är vår.
Den trevlige killen vid handikapplatsen tackar mig,
och sprätten ser jag inget mer av. 



22.20
Vägen hem är lång.
Första spårvagnen blev för fullproppad och nästa var försenad.
Så småningom är jag i Sundbyberg och väntar på tåget där.



23.10
Inser att jag inte druckit något sedan Mr Cake
och tar mig en stor öl.
Fötterna högt.
Sedan kryper jag i säng och sover som en stock.


Och nu när jag skriver detta får jag ett samtal från Helen
som vill bjuda mig på fika och semla.
Apropå vänskap <3

18 kommentarer:

Sofie sa...

Det ser ut som om du har haft en fin dag. Blir lite avundsjuk på din glasade veranda.

Mia Eggimann sa...

Det verkar vara en supermysig dag trots sprätten, bra att du satte honom på plats.👍

Hanna sa...

Ojojoj vilken fullspäckad dag, med häng på stan, bio OCH hockey! Så mysigt med bio, men fy vad trist med folk som röker inne på bion. Så respektlöst!

Annika S sa...

Tack för titten.
Din dag var full av vänner och äventyr.
Förstår att du känner dig lyckligt lottad

Efwa - Medea sa...

Oj, du hade verkligen fullt upp!

Micke sa...

Full rulle hela dagen lång där!
Åhhhh, tunnbrörulle var det ju många år sedan jag åt!

Vi hade ju inte så tokigt mycket snö här men en vecka in i mars brakade det ju loss på allvar med nästan 70cm på en vecka!

Mias Mix sa...

Tack för igår! Så mysigt och trevligt!! Jag kan verkligen förstå att du har många vänner, så social och trevlig som du är. Kul att du tog dig iväg på både bio och hockey trots uteblivet sällskap. Jag hade nog åkt hem. Men vilken typ som rökte inne på bion. Snart blir det ju rökfritt i lekparker etc, underbart. Och den där Sprätten var inte heller någon trevlig typ. Bra att du sa ifrån. Och grattis till vinsten :) Hörs och ses snart igen. Kram

BP sa...

Full rulle som vanligt hos dig! Mia har jag också träffat tillsammans med Anita från Malta. Otroligt trevliga tjejer, så jag förstår att du trivdes i deras sällskap och vice versa.
Åsså fick du en match i matchen med sprätten. DIF vann, och du vann! Grattis:-)

PS. Att röka på bio????????? Det har jag då aldrig varit med om eller ens hört talas om. Är förvånad att inte brandlarmet gick igång eller att personalen fanns på plats för att säga till killen. DS.

Gurkiss sa...

Hej :)

Jag har kikat in din dag.
ursäkta att jag inte kikade in redan igår men jag glömde helt bort EFIT efter maten *hmmz*

WOW vilken händelserik dag du har haft.
Det mesta utav din dag verkar ha varit mycket trevligt.
Dock lät det inte som om matchen var super kul eller rättare sagt sprätten.

Hoppas att du får en härlig dag idag.
Kram Gurkiss

Vonkis sa...

Den där Sprätten... En del ser sig så berättigad till allt möjligt. Att vara så full av sig själv och överhuvudtaget inte uppmärksamma att det finns andra människor runt omkring. Bra att du sa ifrån, det är inte så lätt alla gånger, speciellt inte när personen i fråga fått några promille promille innanför västen.

Och det där med att röka inne i biosalongen, vad är det för fel på folk???

Men annars verkar du ha haft en bra dag :-)

Maribel sa...

Hej Anni!
Vilken händelserik dag,och kul trots sprätten.
Idag är det soligt och fint.
Ha en fin helg /Marika

Kristinas oas sa...

Oj, vilken trevlig dag du hade (bortsett från sprätten då). Kul att membrillon fick vandra vidare till Anette. Mr Cake går inte av för hackor, jag minns fortfarande saltkolekakan jag åt i höstas, mums! :)
Kram Kristina

Susjos sa...

Jösses så mycket du hinner med på en dag! Både date med bloggvänner, bio och sen hockey på det!
Visst var filmen bra! Men att nån rökte i salongen, otroligt!
Å så sprätten på hockeyn..ack ja, du kunde säga till i alla fall, strongt gjort där!
Å grattis till vinsten!

Anita sa...

Det var som att läsa en spännande novell när jag läste om din välfyllda dag. Kan också säga att jag gillade filmen Green Book väldigt mycket. Väl värd sin Oscar. Men vilken sprätt du och din omgivning råkade ut för. När vi var på hockey senast så var det ett gäng öldoftande killar som satt framför oss ... i ca 10 minuter. Sedan gick dom och satte sig i restaurangen istället, återstående tid av matchen. Vi såg dom i varje paus där dom satt med sina ölglas.

Kram Anita

Mira sa...

Åh, varför finns det så många sprättar i tillvaron? Både såna som står ivägen och såna som röker där dom inte ska...

http://kraka.moah.se sa...

Mr Cake låter som en lämplig dejt för mig. Var kan man träffa "honom" tro?
Green Book är en riktigt bra film, såg den för ett tag sedan. Minns inte när. Har en annan film med Lian Neeson i tankarna. Går den i Kista i morgonkväll tror jag att jag ska gå och se den. Är på blixtvisit hemma.Men jobbar förstås ett pass inatt och sedan åter till Alingsås för ytterligare ett arbetspass. Men sedan sa jag ägna mig åt mina studier ett tag, utan störande moment som arbete. :-)

Ha en fin torsdag!

Frudin sa...

Trevligt EFIT och vackra bilder! Spännande arbeten du gör med glas.

Eva Trillian sa...

Fint med vänner som vill ses :)
Beundrar alla som orkar med att göra saker på egen hand ... är själv så himla dålig på det. Jag övar - så jag blir nog bättre på det ;)