Sidor

28 juli 2019

En alldeles för kort tur till Gotland


Vi for till Gotland, maken, jag och Lillhunken. Kom fram till kvällssolen och de många tistlar som helt oväntat fyllde marken framför huset.



De måste ha gynnats av förra sommarens extrema torka, för jag har aldrig sett dem i dessa mängder förut.



Taggarna var inte att leka med! Vilka monster!

Lillhunken fick klippa bort alla längs cykelstigen så att vi kunde ta oss till stranden utan repor.



På bordet på gården låg en död fladdermus i en ask, sparad av min pappa. Den hade förmodligen kommit in genom skorstenen och inte hittat ut.



Första morgonen vaknade jag återigen av ett kristallsjukesnurr, det var verkligen inte kul! Efter några timmars kräkande och vila kunde jag sakta riva trasor av de lakan jag packat med.
(Den lilla ljusblå bollen är en högtalare.)



Maken passade på att tvätta alla fönster och när en regnskur kom kunde han skura trätrallen mellan de två huskropparna.

Så rent har golvet inte varit på många år.



Jag vävde och vävde med trasorna och till sist var hela varpen slut. Jag kunde lossa de mattor jag gjort under några års tid och upptäckte att det var fem och inte bara tre mattor!



Sedan var det bara att knyta fransar på alla.



Men vi fick soliga dagar också. Då cyklade vi till stranden och badade.



Ena dagen var vågorna höga som vore det augusti.



Traditionsenligt vandrade vi längs stranden till Holmhällar med sitt vackra fiskeläge och raukfält.



Vårt mål var pensionatet och uteserveringen. Alltid lika välbesökt och gott. Vi tog saffranspannkaka till dessert.

En annan dag duschade vi på hembygdsgården innan vi lunchade på prästgårdscafeet i Vamlingbo och åt mjukglass vid Hoburgen. Traditioner som vi vill hinna med. Något klättrande i raukar blev det däremot inte, Lillhunken har växt ifrån det behovet.



Alldeles för snart var det dags att åka till Visby; äta middag och ta en kort promenad i den vansinnigt fina sommarkvällen.



Se vår färja genom småbåtshamnens master



och solnedgången från våra vilstolar längst fram i fören.

Väl hemma i vår trädgårdsdjungel gav vi oss på en manöver som ska kunna få kristallerna på plats igen, för jag kände att det inte blivit någon ordning. Usch och fy vad det snurrade och jag kräktes!

Nu vinglar jag runt utan att veta om allt är på plats eller inte. Försöker röra mig lite långsamt men har myror i brallan.



Denna vecka är jag gräsänka och har flera arbetsdagar i butiken att klara av. Nu börjar Prideveckan, så jag har tagit med lite regnbågsglas. Fick en bra dag, även om jag vinglade till ibland. På'n igen imorgon!

14 kommentarer:

BP sa...

Gud så hemskt med denna kristallsjuka. Verkligen eländigt! Å det hjälper ju inte ens att veta att den är godartad och ofarlig när det snurrar hela tiden och man kräks. Hoppas du inte drabbas nästa vecka när du ska jobba.

Härliga bilder från Gotland, där ni verkar ha en stuga utan dusch men med en vävstol. Finns det nåt du inte kan????!!! Nej, tror inte det.

Smart med alster i regnbågsfärger till Pride veckan. Hoppas du säljer bra utan snurr och kräkningar;-)

Maribel sa...

Hej Anni!
Ljuvliga bilder från Gotland, havet hör sommaren till. Gillar dina mattor, somriga fina färger. Hoppas kristallerna håller sig på plats, låter inte alls trevligt. Snyggt glas.
Ha det bra /Kram Marika

Susie på Stjärnarve... sa...

Förstår att du hade det skönt här på "öjn", men också jobbigt med din kristallsjuka. Det senare är ju inte så kul precis.....
KRAM/Susie

Lena i Wales sa...

Vad jobbigt med din kristallsjuka. Måste var hemskt. Svårt att planer både jobb och fritid.
Vilka vackra mattor du gjort!
Och vilka tistlar!
Saffranspannkaka, var det salmbärssylt till?
Hoppas du får bra dagar denna vecka i butiken!

Violen sa...

Hoppas du har frisknat till nu så att du slipper yrsel och kräkningar. Inte det bästa underlaget när du ska arbeta i butiken. Så många områden du behärskar inom konsten! Dina glasarbeten är såå läckra!
Ha det gott! Hoppas försäljningen i butiken går bra!

Susjos sa...

Jag hoppas också att du mår mycket bättre nu, när du ska stå i butiken och allt! Va härligt ni haft på Gotland, ja förutom din kristallsjuka då!
Imponerad av dina fina mattor, och snyggt regnbågsglas! I morgon är det schlagerpride!
Sköt om dej!

Eva Trillian sa...

Kristallsjuka är inte lätt att leva med - men vad finns det för alternativ ... inga knep att prova? Har inga själv att komma med, tyvärr.
Läser mig, så sakteliga, igenom inlägg och förstår att jag inte alls ska försöka mig på att "kommentera ikapp" - det är svårt när det har gått för lång tid.
Njuter av att läsa dina inlägg.
Hoppas pride-veckan bjuder på många köp-glada turister som gärna tar en bit av Pride med sig hem, känslomässigt och i souvenirer :)

Vilt og vakkert sa...

Heisann, super dokumentasjon... du var en gang med på Blogger´s Sunday Walk og nå sender jeg ut denne :

Lenge siden sist. Jeg sender ut en liten invitasjon om å delta på Blogger´s Sunday Walk til alle som har vært med før. Det er nå blitt enklere å delta via InLinkz. Intensjonen er den samme: å få bloggere vekk fra skjermen en liten stund for å lee på beina, og så dele opplevelsene fra turen. Prøver nå også med en felles upretensiøs foto-oppgave. Hadde vært riktig hyggelig om du blir med siste søndagen i oktober. Har til hensikt å ha et innlegg mandagen før for å opplyse om BSW høst. Så følg med. Velkommen, beste hilsen Vilt og vakkert
Her kan du se siste deltakelse: https://fresh.inlinkz.com/party/5dc2d5d10ea14d8e998763457dc8c8ab

Håper du tar imot invitasjonen og blir med i oktober ;:OD)

Paula sa...

Ujuj, hoppas du blivit frisk igen, har hört så många hemska berättelser om denna yrsel, en del blir hjälpta fort och andra inte...
Ni har alltså sommarstuga på Gotland? Och så har ni hus hemma med trädgård. Och så jobbar ni. O du är egen företagare. Hur sjutton får ni ihop livet? För det gör ni uppenbart. Puh, det låter jobbigt men ni har väl vanan inne och barnen är stora. Hoppas du orkar, kanske är det ditt kreativa yrke som ser till att du har en balans i livet ändå.
Min väninna som väver mattor brukar sitta på sitt arbetspass på loppis och knyta fransar. Oj vilket pillejobb! Nu ska hon ge sig på att väva tyg till Säfsendräkten. Ja vissa dom kan...och orkar! Kram

Paula sa...

Glömde säga att buffén på Lilla Hyttnäs var såå god! Riklig, god och till ett otroligt humant pris i en jättefin miljö. 10 av tio poäng, hälsa maken det!

Eva Trillian sa...

Bläddrar igenom ditt inlägg igen för att komma till kommentarerna och konstaterar att tistlar är vackra.
Svar: Tack för dina kommentarer :) Du är härlig!
Stolta föräldrar finns i Stockholm också - men de verkar finnas under RFSL medan den i Gbg är fristående? Förstår inte ritkgit varför de inte är en enda och rikstäckande ...

Vonkis sa...

Tycker de är vackra tistlarna. Vackra men inte så sköna. Visst är kronärtskockan en sorts tistel?

Fem mattor vävda, det var verkligen inte dåligt jobbat!

Hoppas kristallerna legat på rätt plats den här veckan.

Bosse Lidén sa...

Jag önskar du kunde få bukt med och slippa de där rörliga kristallerna. Karusell ska åkas på tivoli och ta max tre minuter. Du har inte fått något program med rörelser som ska göras varje dag?
Tistlarna är vackra att titta på. Men jag skulle inte vilja ha dem på tomten. Jag visste inte att fladdermöss är så söta i ansiktet. Minns dem bara som läbbiga på septemberkvällarna på ett visst boställe.
Saffranspannkakor har jag aldrig vågat testa. Inget rauklättrande. Kan man växa ifrån det? Innan vi flyttade hit och jag började läsa på hade jag ingen aning om att det fanns raukar i Slite. Igår var jag där och "klättrade".
Förstår att du vill uppleva "vissa saker" varje sommar på öjn. Sådant som man ser fram emot under mörka blåsiga höstkvällar.

Mias Mix sa...

Trist att inte kristallsjukan kan ge sig. Gotland är fantastiskt och några få dagar är ju bättre än inga alls. Väldigt snygga mattor! För att inte tala om pride-fatet. Hur läckert som helst. Det borde du sälja på olika pridefestivaler.