Sidor

03 augusti 2019

EFIT - arbetslördagen som blev hemmadag

Jag skulle jobba hela helgen, fredag-söndag, men min goa kollega tyckte att jag skulle slippa så många dagar i rad och bestämde sig för att jobba idag. Alltså kan jag strula runt hemma och försöka få ordning på både det ena och det andra. Det känns väldigt skönt! Vad jag gör visar jag i min EFIT - Ett Foto I Timmen - och andra som fotograferar sin lördag finner ni här.


7.30
Tömmer allas sängar på lakan för tvätt.
Min vecka som gräsänka är snart slut,
för i eftermiddag kommer maken och två söner
hem från sommarens scoutläger.



8.30
Ser lite på Nyhetsmorgon.
Tycker att Lars-Åke Wilhelmsson är fantastisk,
även i sin roll som Babsan.
Såg honom en gång på inspelningen av Så ska det låta,
tyvärr syntes det inte i den klippta versionen
hur smart, rolig och duktig han var.



9.30
Hänger upp de två glasfåglar jag köpte i Alpirsbach i Schwarzwald
och påminns om att jag borde börja skriva om sommarens resa.



10.30
Öppnar glasugnen och ser att mitt stora glas
har både luftbubblor och en stor spricka. 
Det ska skäras i mindre bitar, så det är nog ingen fara.
Får kolla hur det ser ut när jag lyfter upp det i eftermiddag.



11.30
I båda duschar har vi en hink eller vattenkanna stående
för att fånga upp det vatten som annars spolas ut
i väntan på rätt duschtemperatur.
Ungefär fem liter per duschtillfälle!
Nu vattnar jag med detta vatten.



12.30
Tog mig en cykeltur för att handla
och är nu hemma med tunga kassar.
Det har inte gått åt några mängder mat när jag varit ensam hemma.
Har ju ett helt grönsaksland att ta av.
Igår kväll mumsade jag färska kräftor
som jag köpt på väg hem från Gamla Stan.



13.30
Men jag hade ju tänkt baka till grabbarna
och så glömde jag köpa den viktigaste ingrediensen.
Tur att det finns andra resurser i frysen.



14.30
Glaset var i sämre skick än jag hoppats,
men det fungerar i alla fall bra att skära i det.
Jag har bara mig själv att skylla som varit otålig.



15.30
Tre scouter kliver in genom grinden men en har brått att gå på toa.



16.30
Tar loss de legogubbar jag gjort i resin
och är supernöjd.
Vad jag ska göra med dem? Ingen aning.



17.30
Scouten som hade brått på toa letar efter borttappade saker i sitt tält.
(Han har morgonrocken på sig efter att ha duschat)

 

18.30
Jag drar igång glasugnen.
Nu får det bära eller brista.
Kanske att något går att använda enligt plan.



19.30
Fixar en tomatsallad på egenodlade tomater till middagen.
Maken sköter grillen. 



20.30
Efterrätten är en brie som också den stått på grillen. 
Det lärde vi oss i Tjeckien, där hette det grillad hermelin.



21.30
Har vi avverkat en omgång av Seven Wonders.

 

22.30
Kollar med ett halvt öga på körtävlingen på tv.
Sedan får det räcka för idag.
Imorgon ska jag jobba i Gamla Stan.

16 kommentarer:

Annika sa...

Hejsan, tack för titten
Vilket vacket mönster på den störa skivan, ska bli spännande och se vad du gör av det

Lillian "sognafaret" sa...

Det ble ikke noen EFIT på meg denne gangen. Jeg hadde ingen planer og dagen blir tilbragt på verandaen med en god bok og pc... Lite spennende å fortelle iløpet av dagen. Kommer sterkere tilbake neste gang. Men det er kos å følge med på andres hverdager og hvordan helgen blir tilbragt. Kos å være aleine, men godt når de kommer hjem tenker jeg.

joakim sa...

Bakverken såg goda ut :D

Micke sa...

Lite mer i din "handlarpåse" än min :)

Det blev 5 timmar i stugan för mig idag, nu gör jag minsta möjliga.

Ulrika sa...

Men så himla fiffigt med hinken i duschen! Det där tänker jag genast ta efter!

Hanna sa...

Gud så god den kakan såg ut!

Vonkis sa...

Hoppas det gick bra med glaset.

Den där fågeln var verkligen fin. Ser fram mot att läsa din reseskildring, de är alltid så intressanta och inspirerande.

Har en ganska bra lägenhet när det gäller övernattande besökare så fyra personer får plats om en kan tänka sig att sova på en madrass på golvet.

BP sa...

Skönt att du slapp jobba i det fina vädret. Lars-Åke Wilhelmsson gillar jag också. Och kan du tänka dig att Susjos fick en selfie (eller om det är en groupie) med honom som Babsan här: https://susjos.blogspot.com/2019/08/forsta-augusti.html

Fågeln som ser ut som en glödlampa med ben är riktigt häftig.

Vattenhinken har jag ju redan kommenterat, mycket smart!

Hoppas du hann sola lite i det fina vädret idag.

Ariella sa...

Kikar in på din dag. Lät spännande med glasugn

Eva Trillian sa...

Blir mer och mer nyfiken på er butik!
Alltid så mycket gott här :) ... och jag som inte ätit frukost än ;) nu är det dax!

Maribel sa...

Hej!
Blev nyfiken på resin, har aldrig hört. Såg spännande ut. Gillar dina glasskivor, hoppas du kan använda dem trots att det blev fel.
Ha det fint /Marika

susanne sa...

kikar in på din dag

Susjos sa...

Va skönt att du fick en ledig dag hemma! Å den där grillade brieosten skulle jag gärna ta en bit av!
Kram!

Annika S sa...

Kul med legogubbarna :-)

Violen sa...

Ibland är det skönt med en dag på egen hand! Så mycket du fick gjort innan dina pojkar kom hem, du tycks vara superflitig!
Ha det gott!

Mias Mix sa...

Skönt att vara själv ett tag och sen skönt när familjen kommer hem. Juste av kollegan som jobbade åt dig! Legogubbar i resin. Vad är resin? Det där med vatten är toppen. Du har ju en del att vattna också. Jag samlar allt vatten i köket när man spolar ur kran på morgonen eller när jag sköljer salladen mm och vattnar med det. Men har ju bara en bråkdel av vad du har.