Sidor

26 juni 2020

EFIT - en het junifredag med efterlängtad tjejmiddag

Mitt i värsta värmeböljan är det dags för junis andra EFIT - Ett Foto I Timmen och vi som dokumenterar vår dag finns som alltid på EFIT-sidan.


8.00
Medan mikron värmer det te maken gjorde till mig för två timmar sedan
hämtar jag upp sangria och fryst chèvre från källaren.
Ikväll ska det äntligen bli tjejmiddag och jag tänkte köra lite spanskt.
Sangrian köpte jag i Tyskland för något år sedan och har testat först nu.
Den var riktigt god!



9.00
Upptäcker en pion jag inte visste att jag hade.
Trodde det skulle stå en fylld röd där.
Detta var en trevlig överraskning!



10.00
Kikar runt i trädgården för att kolla så inget rådjur varit i farten igen.
Rosorna blommar som tokiga, men blåregnets blomning är över.



11.00
Sopar på trädäcket.
Rhododendronblommor är vackra även som vissna.




12.00
Har cyklat till Lidl för att handla det sista inför kvällens tjejmiddag.
I butiken hade de flyttat om varorna,
så det tog längre tid att få tag i det jag skulle ha.
Lite irriterande just i coronatider.
Äpplena ger jag till alla mina fåglar och ekorrar.



13.00
Tackolov för AC!



14.00
Äsch, bilden blev ju suddig.
Philadelphiaost, florsocker och dulche de leche blandas ihop
sedan tillsätts vispgrädde och allt vispas igen.



15.00
Allt slokar i hettan.
Sonens korgar med grönkål och Linnétagetes får vatten.
Hoppas kunna ta in alla hans växter till hans balkong imorgon.



16.00
Förbereder middagen.
Allt går lite långsammare i värmen.
Tror ni kan ana vad som ska tillagas?



17.00
Ekorrarna kommer för sin eftermiddagsmåltid.



18.00
Jag har ställt ihop två bord och dukar på varannan plats.
Två av tjejerna har förmodligen redan haft Covid-19,
men de är inte testade.



19.00
Sangrians tilltugg.
Smördeg med fikonmarmelad, chèvre och honung blev gott.
Rågskålarnas fyllning är lite udda i smaken..



20.00
Paella!



21.00
Vi går en vända i trädgården och tittar på häckar :-)



22.00
Och där kom efterrätten och fyllde det lilla utrymme som fanns kvar i magarna!



23.00
Ljuvlig är juninatten ...



24.00
Hej då tjejer, tack för ikväll!

16 kommentarer:

Anna sa...

Inne och kikar på din dag.
Lika roligt som vanligt och följa!
// Kram

Vonkis sa...

En till som har lördag idag, jag skyller dygnsvillan på värmen. Hade det inte varit så varmt hade jag skyllt på isoleringshjärna :-)

Vilken tur att blåregnet blommade så fint när det var trädgårdsvisning, rosorna är verkligen fina. Gällande middagen så gissar jag på en viss fisk- och skaldjursgryta.

Micke sa...

Vi andra dödliga, typ norrlänningar har fredag idag ;)
Det där klockan 14 såg spännande ut!

Versch sa...

Trevligt med praktfulla överraskningar, pioner är så vackra tycker jag.

Hanna sa...

Åh så mycket vackra blommor!

BP sa...

Vilken tajming av blåregnet alltså som blommade precis under visningen förra veckan.
Nej, jag kan inte gissa mig till vad du lagar till tjejmiddagen, men jag antar att det blev gott:-)

Razzy sa...

Underbar dag och kväll. Allt såg supergott ut. Kram Eva

Lena i Wales sa...

Oh, vad gott och trevligt det ser ut med tjejmiddag.
Längtar efter att säkert kunna sitta bland vänner och äta.
Ha det bra!

Anita, de fyra blomsterhaven sa...

Så härligt med en efterlängtad tjejmiddag igen. Och så bra du ordnat allt med hänsyn till Corona. Blev lite förskräckt när jag såg bilden på ekorren och läste texten ... "Tror ni kan ana vad som ska tillagas?" Sedan insåg jag ju att texten hörde till bilden ovanför, på saffranspåsen. Men inte kunde jag ana ändå vad som skulle tillagas. Gissade på fiskgryta innan svaret, Paella kom på slutet. Måste säga att allt såg väldigt, väldigt gott ut. Och den nyupptäckta pionen var även den en riktig läckerbit!

Hoppas du har det bra i värmen. Jag håller till inomhus på nedervåningen (som är sval när man bor i suterränghus) när det är som varmast i trädgård och uterum. Så småningom blir det dock middag, framåt kvällningen när temperaturen blivit lite mer dräglig.

Kram Anita

Janicke Henrikson sa...

Du är flitig med Efit! Korren är så söt, som vanligt. Visst har vi så fina kvällar, fint med fint tjejbesök.

Maribel sa...

Hej Anni!
En härlig dag med god mat. Dina ekorrar är så härliga, fick en påminnelse från FB idag, där jag fotat en ekorre på besök, det var 5 år sedan. Har haft besök senare men allt för sällan. Blåregnet var fint, men det är inget fel på rosen heller, snyggt. Är det en illustration från Mumindalen på första bilden?
Ha det gott /Kram Marika

Mia Eggimann sa...

Oj vad gott allt såg ut, jag har sådan där rågchips hemma men vet ej vad jag ska fylla dem med.

Annette sa...

Underbart inlägg! Vilka rosor och vilken måltid! Har du kålen växande helt fritt? Jag hade tagit av ett skydd på pallkragen och glömt sätta tillbaka det, genast var en kålmal där. Jag lyfte bort den, och hoppas att det räckte med det. Scrollar tillbaka och tittar på efterrätten... Låter och ser så gott ut! vi var för första gången sedan nyårsafton hem till våra vänner utanför stan eftersom vi nu kunde ses utomhus. Vi köpte med ett presentkort från Mr Cake och några bakverk. Det fanns bord på vettiga avstånd utanför, så kanske kan vi ses snart igen? Eller någon annanstans där man kan sitta utomhus? Tack för omtanken i min blogg ♥

Kristinas oas sa...

Kan inte se mig mätt på blåregns- och rosblomningen vid er hus! Fantastisk! Här också träffat några vänner, utomhus, med avstånd. Skönt att säga hej och se varandra en stund igen. Paellan såg väldigt god ut och efterrätten likaså. Ja, du vet ju att jag är en kakmoster! ;)
Kram Kristina

Eva Trillian sa...

Jo - ny börjar svälten på sällskap kännas ... Trevligt att läsa om er tjejmiddag :) Det finns hopp!

Mias Mix sa...

Åh vad härligt att få umgås med vännerna! Vi får ta en träff snart, du och jag och Annette, utomhus förstås :) Kram