Sidor

21 juni 2020

Välkomna och ovälkomna gäster plus en midsommar med förhinder


Så här fint välkomnades de första besökarna när det var Öppna trädgårdar förra söndagen. Både ekorrar och koltrastar visade upp sig och såg ut att klara av anstormningen av nya människor, även om de säkert tyckte att det var skönt när lugnet lade sig igen.



Totalt kom ett hundratal personer, utspritt över fem timmar. Solen och besökarna strålade ikapp, så glada att få glömma omständigheterna en stund och njuta av att något var ungefär som vanligt. Kaffe och mina hallonbullar gick åt, både keramik och glas såldes och blåregnet beundrades. Inga barn fick lämna trädgården om de inte hittat trädkojan.

Dagens bästa kommentar kom från två kvinnor i 35-årsåldern:
- Vi började hyperventilera när vi förstod att vi skulle få komma in här!

Annars är det många som berättar att de ser trädgården från bussen när de åker förbi, så de är otroligt nyfikna när de får komma innanför grindarna.



Och som sagt, trädgården visade sig från sin bästa sida, ingen lade märke till allt ogräs.



Jättevallmon i flera färger lockade bevingade besökare i mängd.



På måndagen kom efterlängtat regn, en riktig dagen-efter-helgen-före-dag. Notera nu den ståtliga korallsumaken i förgrunden, den som markerar var min äng slutar. Den köpte jag förra året, på ett presentkort från två goda vänner.



Denna dag slog även pionerna ut.



Och blåregnet gick att njuta av även inifrån.



Men så en morgon när jag går en vända runt trädgården med tebaljan i handen ser jag detta. Korallsumaken uppsliten, avriven. Samtliga grenar. Nedtrampade spår i ängen.



Vid fontänen har några alunrot knipsats av.



Så har stammen på min stora stjärnmagnolia fått barken avgnagd.



Några rosor har ansats.



Malvan är toppad.



Och min fina som-inte-heter-Messi har fått barken bortgnagd runt två stammar!

Om jag var ledsen och besviken? Jomenvisst. Minst sagt. Samtidigt kunde rådjuren gjort så mycket större skada, nu tycks de mest ha släntrat runt och provat lite här och lite där. Jag fann spår i den jord maken grävt upp för mina runda trampstenar och lagt vid staketet, så där ställde jag en armeringsmatta som extra hinder. Bara att hoppas att de långbenta fästingspridande råttorna håller sig på sin vanliga rutt och inte tar avstickaren in i min trädgård igen.



Till det inhägnade grönsakslandet har de i alla fall inte kommit. Här noterade jag hur olika tomatblommor kan se ut, denna från en bifftomat



och dessa från cocktailtomater.



Lillhunken hade gamla såband med morotsfrö i sitt rum, de stoppades ner i en av lådorna och har börjat gro. Jag har aldrig brytt mig om att odla morötter förut, vi får väl se om detta ger mersmak.



Midsommaraftonen skulle tillbringats hos min bror ute på landet. Han ska få ett nytt barnbarn vilken timme som helst, så vi var beredda på att saker kunde hända. Vi trodde det var på gång på Lillhunkens studentmottagning, så då kom inte brorsan, men det visade sig vara falskt alarm.

Nu var det istället Lillhunken själv som gjorde att vi fick ställa in firandet. Han slog till med en halsböld och fick antibiotika. Exakt ett år sedan han drabbades förra gången och fick besöka olika läkare i Polen som slet och drog i hans halsmandel. Tackolov fick han inte feber utan mår rätt okej även om han är stel i käken och pratar i mungipan.

Så vi firade för oss själva här hemma. Sill och gravad lax fanns hemma, öl och nubbe likaså.



Vi satt ute till långt in på kvällen och kunde prova Äldste sonens nya brädspel, ett krångligt samarbetsspel som tog oss sex timmar att spela ...



Gissa om jag var i behov av en stor kanna sangria och lite karamelliserade popcorn för att hänga med ända till slutet!?

15 kommentarer:

Janicke Henrikson sa...

Ja kära du, det var värst vilken skada de högbenta rådisarna ställde till i din trädgård. Undrar och hoppas att de avbarkade buskarna tar sig? Och otur med Lillhulken förstås, tur i alla fall med allt som finns hemma.
Ditt blåregn är överdådigt! Det finns fler än jag som beundrar din trädgård när busse far förbi! Fint att se även via dina fina bilder.

mossfolk sa...

Men WOW vilken trädgård!!! Vilken dröm att få vandra runt där.
Rådjur är fina, men inte i trädgården. Här hade de varit och knipsat potatisblasten härom natten, men däremot låtit sockerärtorna vara.

Lena i Wales sa...

Vad roligt att öppenträdgårdsdagen blev lyckad och så uppskattad.
Du har det verkligen så fint!
Önskar så att jag hade kunnat vara där. Skulle så gärna vilja se din fina trädgård och ditt vackra hus och din verkstad med fina grejer.
Vilken girig objuden gäst som förstört hos dig, fy vilken besvikelse.
Hoppas sonen mår bättre nu.
Ibland blir inte allt som man tänkt sig, men det kan ju bli bra i alla fall.
Önskar dig en skön söndag!

Carina sa...

F-b, bambi är ett onödigt gulligt namn för marodörer. Ok de är söta i naturen men morbror som varit skogvaktare och jagat hela sitt liv har varit väldigt tydlig genom åren - det är fel när djuren söker sig till samhällen. Onaturligt. Nu är ju tack och lov växter tåliga. De skavde en magnolia här och visst den växte baklänges men lever ändå över ympstället. Så nånstans vann jag :) Hoppas du gör det också. Lämna de avskavda grenarna ett tag, skär inte nu.

Men så kul med öppen trädgård fast när jag ser bilderna förstår jag kommentaren kvinnorna gav.

Kram, Carina

BP sa...

Förstår mycket väl att ditt sagoslott framkallar hyperventilerande;-) Jättekul att du hade vädret på din sida och att så många besökare kom för att beundra ditt hus och trädgård. Å en Kurre som "dörrvakt" får man ju verkligen inte varje dag.
Rådjur är kul med valda delar på en tallrik, men inte i en trädgård. Har ni inget staket runt huset/trädgården? Men de kanske hoppar över staketet.
Osis med Lillhunken. Väldigt dålig tajming. Vill han inte ta bort tonsillerna. Då är han kvitt problemet för alltid.
Ett härligt inlägg:-)

Ingmarie We sa...

Vilket praktfullt blåregn! Jag är jätteimponerad. (Har ett litet ett själv)
Ha de bra,

Maribel sa...

Hej Anni!
Kan förstå att dina trädgårdsbesökare var nöjda, vem skulle inte njuta av allt det fina. Men vilka otrevliga gäster dagen efter, hade besök av ett rådjur mitt på dagen för ett tag sedan, och har varit orolig för att den skulle titta in igen. Som tur är, tror jag den var på genomresa. Vad tråkigt att de förstörde din korallsumak. Förstår att du blev besviken. Hoppas de andra skadorna läker.
Ha det gott /Kram Marika

Anita, de fyra blomsterhaven sa...

Det är skillnad på besökare och besökare. Dom hänsynsfulla tvåbenta förstår jag var nöjda. Är djupt imponerad av bilden på vallmon med de surrande besökarna. Däremot fick jag en knut i magen när jag såg vad fästingbärarna hittat på. Känner ju så väl igen spåren. Nu håller jag tummarna att de barbarkade tar sig. Han som inte heter Messi som varit så fin. Att dom äter rosor och malvor känner jag mer än väl till. För att inte tala om flox.

Och vilken otur med halsböld på självaste midsommar. Ja över huvud taget förstås. Hoppas han nu är på bättringsvägen. Att antibiotikan hjälper snabbt. Och det verkade ju bli en trivsam midsommar ändå.

Till sist, blåregnet! Det är så mäktigt.

Ha en fin vecka! Det ska bli jättevarmt, puh!

Kram Anita

Kristinas oas sa...

Jag hade också varit nöjd om jag fått besöka er fina trädgård! Någon gång i framtiden kanske vi lyckas se varandras trädgårdar irl, vem vet? :)
Attans rådjur! Tur ändå att det inte blev värre.
Och så hoppas jag sonen snart har kryat på sig.
Kram Kristina
Kram Kristina

Susanne sa...

"Tänk att folk inte kan skilja på ditt och mitt..." hann jag tänka innan jag fortsatte scrolla och läsa... Då förstod jag att det var dom små bambis som varit framme. Söta på avstånd men inga gäster man vill ha i trädgården precis. Så trist med tanke på hur mycket jobb och pengar man lägger ner på sin trädgård. I vår trädgård vid torpet står 3 träd, 2 äppelträd och ett plommonträd, som jag fick i 50-årspresent. Dom blir årligen, under vinter och vår beskurna (uppätna) av stora fyrbenta oönskade gäster. Nu är vi inte där och kan jaga bort dom men jag vet att grannarna försöker hjälpa oss med det när dom får syn på dom. Det är inte kul! Inte heller var det kul att läsa om stackars sonen som drabbats av halsböld, igen! Jag förstår och vet hur det känns! Dom har inte pratat om att operera bort halsmandlarna? Mina rök direkt efter första halsbölden (men det var på 80-talet, då var det ett kriterie för att opereras, halsböld alltså). Ingen trevlig upplevelse att genomgå men så mycket bättre efteråt. Hoppas att han kryar på sig snart.
Tack för underbara bilder och jag kan förstå att besökarna blev alldeles till sig... Hoppas verkligen att jag kan ta med någon väninna eller make och komma på öppet hus något gång framöver <3
Ta hand om er!! Kram

Paula sa...

Det händer alltid massor hos dig, o tydligen går inte allt i dur! Hade aldrig kunnat gissa på rådjur som sådana marodörer! Dom har nog upplevt att de fått tillgång till ett mycket väl tilltaget smörgåsbord där allt ska provsmakas! Mycket trevligare då med öppen trädgård! Din är fantastisk, har aldrig sett maken till vacker grönska! Förstår att många nyfikna slank in, o kul att du fick sälja dina fina alster också! I fjol var en bybo med i tidningen Lands öppna trädgårdar, då var jag där och kikade.
Hoppas du mår bra och gillar sol och värme, nu ska jag kika på din Efit också
Kram från pörtet

Vonkis sa...

Rådjur och duvor är verkligen bara förklädda råttor.

Förstår förtjusningen över att få besöka er trädgård, det ser helt makalös ut på bild så jag gissar att den gör ett ordentligt intryck i verkligheten.

Otur med varbölden, hoppas att den ger med sig snabbt.

Violen sa...

Kul att är trädgård blev så uppskattad! Dina bilder visar att det är en trädgård utöver det vanliga. Synd att "lillpojken" blev sjuk, en halsböld är inget man önskar sig. Tur i oturen att han var på hemmaplan.
Ha det gott i sommarvärmen. Nu är den äntligen här men då blir det nästan för mycket av det goda.

LillaSyster sa...

Wow vilket blåregn du har. Mitt har aldrig blommat fast jag har beskurit det under vintern. Men det kanske behöver mer tid i jorden innan det blommar? Vilken underbar trädgård du har! Det är BP som visat mig hit. Jag tittar snart in igen =)

Eva Trillian sa...

Ja, vad ska man tycka om rådjur ... de är söta på håll?
Hoppas sonen mår bättre!