Sidor

06 december 2021

Trädgården Hermannshof i Weinheim

Det är 13 minusgrader utanför mitt fönster, ett tunt lager snö på marken och strålande sol. Jag sätter på mig skygglappar och förflyttar mig tillbaka till tyska Weinheim och den trevliga trädgård vi besökte när vi styrde bilen norrut igen i september.

Jag hittade Hermannshof genom Piet Oudolfs instagramkonto och markerade genast trädgården på resplanen, den låg så lämpligt till i ett av de vindistrikt vi skulle besöka.

Hermannshof öppnades för allmänheten 1983 efter att ha varit helt i privat ägo sedan tidigt artonhundratal. Familjen Freudenberg bestämde sig för att låta byggnaden bli konferenslokal och trädgården en försöksträdgård för perenna växter. Den är helt gratis att besöka och anses av många vara Tysklands vackraste trädgård!

Här slingrar sig stigarna mellan skogsmark, prärie, våtmark, stäpp ...

Planteringarna ändras för varje växtmiljö och man kan alltid komma nära - oavsett om man är besökare eller trädgårdsmästare.

Här skulle jag vilja gå när blåregnet blommar!

Här klipps inte funkians blommor bort!

Det fanns gott om sittplatser, både i sol och i skugga.

I prärieområdena har man planterat gräs och perenner baserat på tema, sedan har man fyllt i luckorna med sekundära temaväxter och lämnat generösa utrymmen för att låta dem växa. Man har mulchat med lavasten för att minimera ogräs och självsådd.

Rabatterna vattnas enbart under första året, då växterna ska etablera sig.

Allt visset får stå kvar över vintern och klipps på våren ned med en trimmer.

Eftersom växterna här vill ha näringsfattiga förhållanden tas det nedklippta bort.

Jag inspirerades väldigt av alla olika växtkombinationer.

Magnolia denudata planterades 1890 och är tolv meter hög.

Själva Weinheim visade sig också vara värt ett besök. Utanför parken fanns ett stort bilfritt torg med uteserveringar. Hela torget sluttade nedåt vilket tillät olika nivåer vid varje restaurang och bidrog till trivseln.

Men verkligheten gjorde sig påmind så snart vi gick tillbaka mot bilen.

Nu länkar jag till Trädgårdsfägring igen, det var länge sedan sist!

10 kommentarer:

Vonkis sa...

Åh, vilken trädgård, blir så inspirerad, men vi ska ju ta det lite lugnt med nyplanteringar nästa år...

Magnolian imponerade verkligen, det var riktigt magnifikt där vid huset.

BP sa...

Gissar att blomster- och färgprakten var ännu häftigare lite tidigare på året. Men visst är denna trädgård imponerande, lite vilt och fritt. Det gillar jag.
Sista bilden med det "märkliga" huset var helt i min smak den med.
Eloge förresten till staden som hade satt upp ett tält för Covid-testning. Nåt liknande har jag inte sett här...

Maribel sa...

Hej Anni!
Vacker trädgård med mycket fint. Gillar de första skuggiga bilderna, ser ut som en skön plats att sitta och njuta vid bänken, ett härligt foto. Cyklamen och murgröna, så vackert. Gräset med de mörkt röda är en jättefin kombination.
Skulle gärna se både magnolian och blåregnet i blom.
Tack för turen!
Kram / Marika

Anita, de fyra blomsterhaven sa...

Här var det 20 minusgrader igår kväll. Elementet i uterummet går för högtryck och jag ser riktigt hur elräkningen ökar för varje sekund. Men ... då kan jag med hjälp av dig gå ut i en blommande trädgård och vandra.
Så bra att det är tillåtet att komma nära som besökare, inte alltid det är så i trädgårdar. Funkians blommor klipper inte heller jag längre. En liten prärie har jag haft en gång i tiden så det var roligt att läsa om den. Intressant också det där med vattning. Jag vattnar inte heller mina rabatter, bara vid etablerandet. Men jag måste nog börja för somrarna har blivit så torra här. Vilka enorma gula hav med rudbeckior. Magnolian är magnifik liksom ditt inköpta bakverk :)

Kram och fin tisdag!

Janicke sa...

Underbar blomprakt och underbar magnolia! Verkligen en trädgård att bli inspirerad av. Lite annorlunda än mina fem kvadrat ...

Violen sa...

En otroligt vacker trädgård, vilken blomsterprakt! Känns hoppfullt att se nu när vi är inne i mörka december och har ett snötäcke över våra planteringar.
Ha det gorr!

LillaSyster sa...

Tack för magiska trädgårdsbilder=) Vilken plats så vacker, den ger verkligen inspiration och sätter igång hjärnan att börja planera vilka växter trädgården ska utökas med.

Susjos sa...

Åh, här inne hos dej är det sommar, tack för det!
Kram!

Ätliga trädgården sa...

Härligt ställe!
Allt gott
/Anette

Carina sa...

Vacker vandring i inspirerande miljöer. Marktäckning med gräs under träd var vacker och det verkar finnas många gräs som fungerar bra så. Har sett det i fler vackra trädgårdar. Bilden med de mörkt röda växterna bland silvriga gräs - så snyggt. Ska kika på Piet Oudulfs instagram det har jag missat.

Kram, Carina