Sidor

17 januari 2024

Hallens tredje (och sista?) ombyggnad

Jag vet att jag har massor, säger massor, att läsa ikapp när jag ger mig ut i blogglandia igen, men det tar jag då. Det känns som att jag knappt haft några helt friska dagar sedan allt omtumlande hände i början av oktober och orken är nere i fotknölarna. Tur (?) då att jag har en handy man med energi som räcker och blir över! Vid nyår drog vi igång den tredje ombyggnaden av hallen sedan själva hallen byggdes 2002.

Först stod det ett torkskåp längst till höger, det hade jag köpt begagnat och flitigt nyttjat till sönernas ofta smutsiga ytterkläder. En lägre garderob gick då upp i halva fönstret, så att det var ljus både ovanför och in i garderoben. Tror att den hade två jämnstora dörrar, men minns inte säkert.

När torkskåpet slängdes ut byggdes en fullhög garderob till höger, en lägre (helt under fönstret) i mitten och ett skåp för återvinningen av plast/glas/papper till vänster. Så här har det sett ut i typ femton år.

I somras flyttade Lillhunken och alla hans jackor (som hängt i den låga garderoben) sin väg och nya idéer kunde förverkligas!

Mittengarderoben revs.

Ny "fusk"pärlspont (tunna färdigmålade skivor med fräst pärla - min favoritprodukt!) limmades på sidoväggarna och reglar för en bänk monterades.

En sits och sidostycken plus några ribbor för att ge sken av ryggstöd, sågades till och målades på plats. Av den borttagna garderobsdörren byggde maken en bred lucka som ser ut som två dörrar. En trasmatta lades på bänken, men det ska bli en ordentligare dyna så småningom.

Jag insåg att hålet ovanför den höga garderoben borde få en lucka och som tur var hade maken inte hunnit slänga resten av materialet utan kunde hämta in precis det som behövdes.

Hela hallen känns större och otroligt mycket ljusare av denna ombyggnad.

Beställaren (jag) är väldigt nöjd.

Och makens alla skor (eller i alla fall en del av dem) får nu flytta in i en praktisk och snygg förvaring!

När det gäller spelhålan/hobbyrummet får jag återkomma. Nu ska jag göra ytterligare en balja varmt te och försöka få bort whiskyrösten.

7 kommentarer:

Anita, de fyra blomsterhaven sa...

Vilken make du har ... så skicklig! Förstår att du som beställare är nöjd. Jag får lite vibbar av Carl Larsson. Snyggt och praktiskt!

Krya nu på dig!

Kram

BP sa...

Snyggt jobbat! Så duktig din man är!!! Den där långa "glasgobelängen" är helt underbar, liksom sittbänken. Så snygg den blev!

Det enda jag skulle göra är att måla om de svarta beslagen samt bygger "skåpet" upp till taket. Men jag gissar att din man har fått nog av det goda vid det här laget;-)

Anna i Portugal sa...

Så fint det blev, och häftigt vad mycket det gjorde med att ta bort ett skåp som ändå inte skymde fönstret. Syns tydligt på bilderna att det blev ljusare och luftigare så jag kan förstå det känns ännu mer i verkligheten. Hoppas du snart får tillbaka din energi efter tumultet.

Maribel sa...

Hej Anni!
Det blev verkligen skillnad, riktigt snyggt och praktiskt. Bänken blev bra liksom skoförvaringen. Snyggt med de blyinfattade glaset och glaskonsten.
Hoppas du får energin tillbaka.
Kram Marika

Vonkis sa...

Vilka fiffiga lösningar och så luftigt och fint det blev!

Har snöat in lite på taklampor och gillar er.

Susanne sa...

Jädrans så fint det blev <3 Och dessutom med praktiska förvaringsmöjligheter. Förstår att beställaren blev nöjd. Det skulle jag också bli :) Det känns när man tittar på bilderna att det blev luftigare, utan att ha varit där fysiskt. Sådana här projekt är roliga att få gjorda och extra kul när man har händiga familjemedlemmar. Min är inte så pjåkig han heller ;)
Krya på dig <3

Lena i Wales sa...

Så fint det blev!
Väldigt stor skillnad när man, som jag, bor själv, mot när man var en stor familj. Så mycket utrymme som behövdes förr.