Sidor

29 maj 2024

Matisse i Vence och vår lägenhet

Eftersom Matissemuseet i Nice var stängt hade jag spanat in det lilla museet i Vence, inte långt från Saint-Paul-de-Vence. (Ja, jag hade kollat alla museers öppettider innan vi reste.) Vi körde dit.

Här fanns ett självporträtt

och lite annat, bl a en prästklädnad (den heter säkert något, men jag har ingen koll). I byn ligger också ett litet kapell som är inrett av Matisse, men dit gick vi inte eftersom man inte får gå i i det.

Det kändes sorgligt att det var så folktomt här, jämfört med den by vi just lämnat. Lite som kontrasterna mellan Österlånggatan och Västerlånggatan i Gamla stan hemma.

Vi satte oss ned på en servering och fikade innan vi körde vidare

och checkade in i vår lägenhet i Mougins, på samma anläggning som jag bodde förra året.

Nu fick vi ett trevligare kök

rejäla sängar i sovrummet (i fjol sov jag i bäddsoffan, så det här var rent av lyxigt!)

och en klart tristare utsikt från balkongen

även om det var grönt åt ena hållet.

Vi åt patéer och drack ett av de viner vi köpt i mataffären. En skön kväll efter en dag full av intryck. Och då var det bara första riktiga dagen på denna resa!

4 kommentarer:

Anna i Portugal sa...

Så fina gränder, att ingen annan var där är ju obegripligt. Fin lägenhet, utsikten får ni uppleva från en annan plats :)

Carita Liljendahl sa...

Hittade hit via Susjos blogg - tror jag återkommer då och då - härliga bilder och miljöer!

Anita, de fyra blomsterhaven sa...

Märkligt att en så fin liten by är så folktom. Fin liten lägenhet och utsikten mot grönskan var ju rätt fin ändå. Men jag anar att ni ändå skulle ut på diverse utflykter och inte sitta och titta på utsikten.

Kram

Lena i Wales sa...

Tror inte jag varit Vence eller minns det inte i alla fall.
Trevlig lägenhet.