Sidor

25 maj 2024

EFIT - morsafton med trädgård och hockey

8.00
Nyduschad spanar jag ut på dagens arbetsplats.
Och ger mat till kurrar och fåglar.

9.00
Men innan arbetsdagen drar igång
läser jag en stund i morgonsolen.
En svag doft av hönsgödsel ligger över trädgården.

10.00
De gamla tunnorna faller samman.
Det gjorde nästan maken också
när jag sa att vi skulle ta bort dem
och förlänga rabatten som syns till höger.
- Det är ju ett jättejobb, sa han.

11.00
Veckan som gick har han målat trappräcket
som varit slitet och nedbajsat av koltrastar.
Nu kan jag ställa tillbaka mina blå krukor.

12.00
Yoghurtlunch och tebalja.
Jag tar en paus i svarta hängstolen.

13.00
Första lasset med nedklippt är nästan klart.
Vi komposterar mycket,
men när det blir tokmycket måste vi köra bort det.
Vilket maken strax ska göra.
Imorgon ska vi kapa hassel och hägg,
då blir det ännu mer skräp.

14.00
Ett annat påbörjat projekt som ska göras klart imorgon
är rabatten framför verandan.
Jag har tagit bort de gigantiska döda lavendelbuskarna
och ska rensa ogräs innan nya små plantor planteras.
Längst bort anas den största lavendeln,
den lever än.

15.00
Siesta och hockey.
Rabarberpajen är godare än den ser ut.

16.00
Hockey, hockey, hockey.

17.00
Det gick ju åt pipsvängen.
men tjeckerna var väldigt mycket bättre.

18.00
Jag har tömt och grävt loss tunnorna,
planterat om jordärtskockorna som var i dem,
rensat jorden och grävt bort grässvål.
Imorgon köper maken trästockarna som behövs
till ny rabattkant.
Ett jättejobb blir mindre om man tar det i bitar.

19.00
Helstekt fläskytterfilé, pressad potatis, grönsaker,
god sås och rödvin.
En och annan mygga.
Varmt.
Sedan kunde vi inte samla ork till fler arbetspass.

Sa jag att Djurgården vann mot Mjällby?
Nu sa jag det.

20.00
Istället tar vi fram några mer än väl lagrade ostar
till resten av vinet.
Och ser mer hockey.

21.00
Schweiz vinner på straffar
och det kommer att bli en toppenfinal imorgon!

22.00
Vänder mig om för att titta på termometern
och ser dotterns papiermaché-kanin.
Funderar på om den ska kläs i något snyggare?
Det tycker jag att den förtjänar.
En annan dag.

Nu ska vi ladda för morgondagens
trädgårdspass, hockeymatcher och
besök hos mamma på hemmet.
Gonatt!

10 kommentarer:

BP sa...

När jag läser det här inlägget kan jag bara säga att jag är för evigt tacksam att jag bor i lägenhet. Okej, de fyra sista bilderna ger ju lite hopp om livet, speciellt bilden med det dukade bordet och dina ostar:-)

Annika sa...

Tack för titten hos mig.
Som vanligt blir jag fascinerad av din vackra trädgård
Det var bara den där flaggas om var lite ful ;-)

Joakim sa...

Du bor väldigt fint :)

Anna i Portugal sa...

En härligt grönskande trädgård! Visst är det många arbetspass i trädgården, men så roligt det är. Det mesta i alla fall :) Har koll på hockey alls längre, förr ett antal år sedan missade jag inte en match. Tänk vad livet ändå är föränderligt. Ha en fin söndag!

Efwa sa...

Vilken underbar trädgård du har! Men vilket slit det är...

Vonkis sa...

Och vilken arbetsplats sedan. Nog är det slitigt med trädgårdsarbete men det är ett härligt slit och roligt att se resultatet.

Tänk att jag helt tappat intresset för hockey-vm. Förr höll jag stenkoll på spelare och resultat, nu har jag inte ens koll på att det ÄR vm.

Anita, de fyra blomsterhaven sa...

Här har det också kollats hockey-VM utom igår då vi var på födelsedagskalas. Kanske lika bra att jag missade matchen ... men följde naturligtvis resultatet löpande. Och jag hann se slutet av Canada - Schweiz. Snart ska jag bänka mig igen och se bronsmatchen mot Canada. Och sedan blir det finalen ikväll. Ska bli kul att se Tjeckien mot Schwiez. Tror dock att Tjeckien vinner.

Förutom hockey så tycker jag det var starkt att ta tag i tunnorna. Det kommer säkert att bli jättebra. Er matplats ser så mysig ut. Kan tänka mig att det var skönt att sitta där och äta fläskytterfilé med tillbehör igår kväll.

Kram

Maribel sa...

Hej Anni!
Det finns alltid något projekt att ta tag i. Synd om tunnorna. Det blir lite för mycket för komposten då man klipper ner buskar och rensar. Skönt med en egen stund i trädgården.
Ha det gott /Kram Marika

Micke sa...

Har kommit att bli helt ointresserad av hockey-VM sista 5-8 åren. Undra om det beror på att Modo har haft lite skralt (läs: inga) spelare med i truppen.

Det är mycket jobb med det "gröna" för er, själv låter jag typ allt bara växa upp det som kommer men har faktiskt planterat 2st blommor i år jag köpt på Lidl :)

Blev inga persienner/rullgardiner uppsatta utan mer en stor gräsklippning ute på ranchen efter en lite segare morgon.

Jossu sa...

Vilken underbar trädgård. Det ser så rofullt ut, även om ni har en del jobbiga projekt att slutföra.