Sidor

07 januari 2011

EFIT - en jullovsdag



00:30
Dags att sova, jag släcker ljusstaken bakom soffan.



08:30 
 Har sovit som en stock, 
märkte varken när maken lade sig eller när han gick upp.
Lilleman sitter och tittar på tv när jag tänder ljusstaken igen.
Kollar att dottern kommer upp som hon ska.



09:30
Har gjort te åt mig och frukost åt Lilleman,
dags för koltrasten att få sina russin.
Dottern går snart till jobbet.
Äldste sonen kommer knallande oväntat tidigt,
men han är förkyld och har svårt att sova.



10:30
Sitter med den dyra pappersinsamlingen, dvs dagstidningshögen.
Letar specifikt efter en nekrolog, men läser gamla söndagsbilagor också.
Väcker mellangrabben.
Ser snöröjningen fara förbi och inser att jag måste ta hand om 
den plogvall de lämnar efter sig.
Den är tung. Ruggigt tung nu när det är runt nollan.



11:30
Fixar andra baljan te, sedan ska lunchen planeras.
Skickar mellangrabben och Lilleman till återvinningen
med mina slängda tidningar och en kasse plastförpackningar.



12:30
Dags att äta så jag hämtar maken som fogar
de nykaklade väggarna i gamla pannrummet. 
Han har tillbringat de senaste dagarna i källaren.



13:30
Så får jag se nästa snöröjningsfordon.
Lastbilar och traktor med snöslunga forslar bort snöhögar och -vallar.
Jag hade inte behövt skotta alls!
Går ut och räddar islyktan som står utanför grinden.



14:30
Spelar över filmer mm från boxens hårddisk till dvd,
vi har beställt nya boxar för HD och MPEG-4
så det gäller att tömma de gamla i tid.
Lägger fjärrkontrollerna på säker plats så att ingen ändrar inställningarna.



15:30
Snaskigt mellanmål till lyckliga grabbar.
Lidls våfflor påminner svagt om belgiska, de värms i brödrosten
och serveras med antingen florsocker, 
sylt eller som här för första gången:
Nutella.



16:30
Maken har shoppat och hämtat den ena boxen, 
den andra kom igår och var felleverans.
Den här har skadat hörn, så han får med en skadeanmälningsblankett 
från posten ifall att det behövs.
Suck.



17:30
Middagslagning pågår. 
Det ska bli läcker kycklingpizza.
Medan degen jäser lägger jag in bilderna i bloggen.



18:30
Matlagningen tar sin tid.
Nu är kycklingen fräst, tomater och champinjoner skivade.
Lite krydda och så skjuts in i ugnen.



19:30
Fast det drog ju ut på tiden ännu mer.
Lilleman ville ha egen pizza 
så jag fick plocka bitar av degen från kanterna
och göra en liten portionspizza till honom med salami och skinka.
Till sist kan vi äta. 
Dotterns portion ligger på en av de tre tallrikar 
morfar har ritat boxrar på.



20:30
Tackolov för time shift!
Vi tittar på Let's Dance och kan spola alla reklaminslag.
Gillar kombinationen på soffbordet:
dotterns stickning och tebalja,
Lillemans knallpulverpistol...



21:30
Jag ska natta Lilleman och vi inser att vattnet är avstängt i badrummet
eftersom maken byter silikonfogen runt badkaret.
Vi får ta ner tandborste och handduk till toan på bottenvåningen.
(Gillar rengöringsmedlet "Brutal")



22:30
Måns Petter vill sova.
Jag lägger skynket över buren och släcker hans lampa.



23:30
Äldste sonen leker med sina Neocubemagneter.
Vi har tittat på inspelade På spåret 
och en bit av dokumentären om Hans Alfredson,
men jag får grymt ont i magen och avbryter mitt tittande.
Vill lägga in sista bilderna och sedan snabbt i säng själv.

17 kommentarer:

4U2 sa...

Ah, vi skall också äta hemlagad pizza!

Annika sa...

hej vad spännande att läsa om din dag, vilket vackert fönser du har din adventsljustake i

Anne-Lie sa...

Har väl ifs tagit ett kort i timmen men orkar nog inte lägga in dem här i stugan!
Det är inte många timmar som staken är avstängd inte;-))

Joakim sa...

Kycklingspizza lät inte alls dumt :)

Charlotte sa...

Vilket vackert fönster, bakom soffan!
Våfflorna såg jättegoda ut!

Leena sa...

Ja, fönstret är såå vackert! Säkert lika vackert i alla väder och tider. Annars blir jag nästan andfådd av att läsa så mycket du gör och vad som händer i din omgivning. Ser klart hur bra jag har det som bara behöver bry mig om mig själv. Maken klarar sig själv och barn har vi inte kvar i hemmet. Visst, det är roligt också men varje tid har sin tjusning. Och det är väl så att när man inte har ork att göra så mycket så behöver man inte det, naturens ordning ... ;) Ha en skön kväll!

Petra sa...

Posten är hopplös. Hoppas innehållet klarat sig utan skador?

Gott med hemmagjord pizza! Kikar in till dig sen igen.

Guy sa...

Som nybörjare på EFIT är det roligt att läsa alla fotodagböckerna. Livet ser lika ut på många sätt men ändå så olika.

Micke sa...

Hoppas boxen var okej!
Fuskigt då du inte fick nån plogvall ;)

Ariella sa...

Hej!
Inne och kikar på din dag.

Cari sa...

Alltid lika roligt att läsa dina EFIT.
Men läser du/ni inte tidningen varje dag? För då är den ju inte bara en dyr pappersinsamling.
Här hemma får adventsljusstaken, och stjärnorna, lysa dygnet runt (utom i vårt sovrum).
Men på onsdag släcks de :(

emsa sa...

Gillar dina dagar! Hade en lat dag själv efter en sen natt med goa 08-or.... Härlig vinterprommenad och mor o far på "restmiddag" på kvällen.
Toast med pepperotscremefraich och kallrökt ljuvlig lax, paella och fläderparfait! Pizzan såg god ut så det va bra idé till ikväll kanske!

Anonym sa...

Det ser mysigt ut alltihopa.
Sköt om dig
MiaE

Vonkis sa...

Men vad vackert fönster som kikar fram där bakom ljusstaken!

Janicke sa...

Hoppas magknipen var blott tillfälliga ♥

Petra sa...

vad gulligt med boxrarna på tallrikarna. :)

Helen sa...

Vilken härlig dag, och så mycket god mat.. härlig o se..