Sidor

26 april 2011

Veckans hus - ljusinsläpp


Ljusinsläpp som inte är vanliga fönster man ser ut genom, det är tvåveckorstemat i Veckans hus. Jag har visat några glastak och en del av mina blyinfattade fönster förr, så nu koncentrerar jag mig på dass och Paris...

Första dasset, det eleganta ovan, finns hos goda vänner. Jag gillar betongglas och när det är så här snyggt utfört - mums!



Det andra dasset finns hos mina föräldrar, i en igensatt dörröppning har de satt in ett blyinfattat fönster som jag gjort.



Det tredje dasset, det fula, finns i Paris. Vi hyrde lägenheten en vårvecka och fascinerades både av det supercentrala läget (intill Louvren) och hur lägenheten formade sig runt detta ljusschakt. Vi har köket till höger, jag står i en korridor och vardagsrummet är till vänster - alla med fönster mot detta schakt. Fönstret som anas i vänsterkanten går till trapphuset. Utbyggnaden (med ljusinsläppande fönster) som bokstavligen hänger ut i schaktet är vårt dass.


Tittade jag ner såg jag detta. Där satt de och rökte halva dagarna, så vi kunde aldrig ha fönstren öppna. Intressant gårdshus, vi kunde se rakt ner i takfönstret...



Och när jag tittade uppåt såg jag detta.


Stannar i Paris och visar två vackra varuhustak. Stora kända Lafayette (nej, inte Disneyhunden!) har en magnifik glaskupol högst upp:



Och varuhuset Samaritaine, med sina vackra jugendmålningar och räcken, mmm ...


Tilläggas kan att Samaritaine stängdes strax efter att bilden togs våren 2005 och har inte öppnat igen p g a allvarliga brister i brandsäkerheten och bråk mellan ägarna...

Extra extra!
Mitt i natten kom jag på att jag faktiskt gjort ett blyinfattat fönster som sitter på ett dass i Paris! Bilderna är inte de bästa, men de passar ju utmärkt i temat! Cirkeln är sluten!


9 kommentarer:

Mona sa...

Första toan - otroligt snygg! Det blyinfattade fönstret är så vackert. Du är så duktig! Dasset i Paris är verkligen fascinerande. Jag gillar när man på en liten yta utnyttjar alla möjligheter och det uppstår men massa konstiga vinklar och vrår. Glaskupolen i Lafayette är fantastisk. Den har jag sett i verkligheten, men varuhuset Samaritaine kände jag inte till.

Sandbergs Fotoblogg sa...

Ditt blyinfattade fönster är kanonläckert!
Bilderna på innegården, måste varit spännande att uppleva.

Och till sist kupolen på Lafayette, är helt under. Har varit där många gånger.

Tack för kommentaren och ha en bra dag!

Hedwig sa...

Som vanligt spännvidd mellan dina foton.
Det första dasset - så snyggt. Kul att få se en interiörbild från Paris, har läst om dessa trånga våningar. Vilka prång och här kan man verkligen prata om ljusinlägg.
Glastaken i varuhusen - gudomligt vackra. Där skulle jag kunna sitta och titta i taket hur länge som helst.
Och sen har du dessutom gjort ett blyinfattat fönster som finns i Paris. Det du!
Tusen tack !

jenny sa...

Wow vilka bilder från Paris!! det är intressant med sånna trånga ljusinsläpp/ljusgårdar i storstäder. något vi inte riktigt upplever i Sverige!

Cari sa...

Tror att jag helt har missat dessa kupoltak i Paris. Hur jag nu har lyckats med det med så fina listor från dig om vad jag bör se :-)
Så vackert fönster du gjort till dina föräldrar.

Janicke sa...

Men du måste ju berätta hur du fick ett fönster i Paris!!

B i r g i t t a sa...

Ååååhh! Jag älskar blyinfattade fönster - himmel vad du kan Anni!
Vackert både det pampiga och enkla :)

Unknown sa...

Morrn.

Den första bilden visar en dröm-toa, bara så flott.

Fin blandning av resten av dina bilder.

ha de bra.

Hasse A

Leena sa...

Det var många olika ljusinsläpp, varuhusen i Paris är fantastiskt vackra. Så även dina blyinfattade fönster, även om de inte är lika stora ... och så fiffigt med ett tema i temat: dass :)