Sidor

29 augusti 2020

Delning och omplantering av min gamla clivia


Visst är det en lockande bloggrubrik?

Så här vacker är min gamla clivia/mönjelilja när den blommar. Sex stänglar fulla av blommor blev det i år. Den härstammar från min farmor och jag har alltså haft den precis hur länge som helst. Någon gång har den planterats om, men med tanke på vilken kruka den står i tror jag att senaste gången kan ha varit innan vi flyttade till huset. Borde nog kika på gamla bilder, för hit flyttade vi 1992.



Om vintrarna står clivian på glasverandan och får knappt något vatten alls. Kanske en skvätt i månaden, om ens det.

Om somrarna står den ute och eftersom det inte är något dräneringshål i krukan blir den fylld om det regnar. Då lägger jag den på sidan, så att en del av vattnet kan rinna ut.

Ett ganska tufft liv, alltså.



Uppifrån ser växten ut såhär och jag väljer att ta med mina 42:or i bild för att ni ska ha något att jämföra med.



Lillhunken hjälpte mig att lyfta upp krukan på trädäcket och dra ut hela rotklumpen. Den var mycket mindre än jag trott! Halva krukan var faktiskt inga rötter alls, men övre delen var ett enda stort trassel. Här kryllade det dessutom av tvestjärtar och gråsuggor.



När jag grävt bort jord och lecakulor fanns ett stort hålrum upp mellan rötterna. Men titta på roten som går upp kl 11 - den har inga långa rötter alls utan bara korta som inte hittat jord. Den delen av plantan har hängt över krukkanten, men ändå överlevt!



Efter att ha trasslat och lirkat, rivit och slitit, fick jag loss 11 plantor i olika storlekar.  En av de större har en liten sidoplanta som jag lät sitta kvar. Kl 9 syns den som inte har långa rötter, den har istället en stor tjock rot!



Uppenbarligen gillar clivian att stå trångt, så jag fördelade de 11 plantorna i tre krukor. Det var knappt jag fick ned de lössläppta rötterna igen och svårt att verkligen förstå hur trångt de hade stått i den högra krukan.

Nu får vi se hur de uppskattat omplanteringen och hur jag ska få plats med tre krukor på verandan till hösten, jag som dumpat två av hibiskusträden för att de tog så stor plats ...

15 kommentarer:

Anita, de fyra blomsterhaven sa...

Här har du en som kastade sig över ditt inlägg ... vilken rubrik för en cliviaälskare som jag :)

Jag har gjort samma sak som du en gång. Men jag fick inte ur plantan ur krukan (som var en stor plastkruka den stod i vid inköpet). Jag fick ta fram ett verktyg (någon form av sax som jag inte vet namnet på) och klippa sönder krukan. Men jag delade aldrig upp min. Luftade bara rötterna och planterade om den i en kruka som var dubbelt så stor. Att clivior gillar att stå trångt vet jag för min brukar ju få ca 7 stänglar. Sedan har jag ju några frösådda också som i år fick 2 stänglar. Dom tar plats men oj så härligt det är när dom blommar. Mina brukar ta över stafettpinnen från kameliorna när dom blommat klart i början av maj.

Tror dina mönjeliljor kommer att trivas finfint. Men du ... det var lite läskigt med alla tvestjärtar. Det har varit invasion av dom i år. Dom har ätit upp alla bladlöss men dessvärre äter dom ju växter också. Bland annat åt dom upp slanggurkan på altanen. Där kryllade det verkligen ... hu!

Kram Anita

Violen sa...

Så grundligt som du har gått till väga vid omplanteringen så finns det säkert en tryggad framtid för din Clivia. Kul att kunna följa förloppet!
Vi har en Clivia i entrén i vårt hus. Den har stått där i många år och har väl inte fått särskilt mycket omsorg. I år har dem blommar så vackert, det är andra gången på 10 år. Undrar hur länge den ska vila innan vi får se de vackra blommorna igen.

Ätliga trädgården sa...

Skönt, då behöver jag inte ha dåligt samvete för min som inte är omplanterad på sisådär sju år. Den kan få vänta lite till.
Fortsatt trevlig helg
/Anette

BP sa...

Din Clivia är nog lika gammal som min novemberkaktus. Den har cirka 35 år på nacken, och den kräver lika lite underhåll som din fina Clivia. Min enda blomma faktiskt som blommar regelbundet två gånger per år.

Vilket jobb du har lagt ned för att dela den. Det skulle jag aldrig klara, speciellt inte med så äckliga "gäster" som gråsuggor och tvestjärtar - yuck.
Hoppas du hade arbetshandskar på dig.

Vonkis sa...

Clivior kan jag läsa om och titta på länge, det var ett riktigt praktexemplar det där! Inte illa att kunna trassla ut alla de där rötterna. Har du vanlig blomjord till dem?

Marit sa...

Wow! Det må ha vært litt av en jobb å få delt opp den der!
Håper du får blomster på den igjen etter delingen.

Carina sa...

Clivian är vacker men jag börjar drömma våta drömmar när jag läser om en sval veranda. En oändlig rad av möjligheter breder ut sig. Förstår att din clivia trivs och blommar efter att få bo där. De flesta krukväxter trivs väl ganska dåligt med moderna, täta och uppvärmda bostäder. Jag köpte en bok om krukväxter för läääänge sen och det var ett återkommande tema - svalt och ljust vintertid!

Ha det gott! Kram, Carina

LillaSyster sa...

Jag har också två plantor, som inte fått jord på evigheter....Men jag har mina inne, fick ärva dem av granntanten då hon flyttade från huset till mindre boende. De är inte lika stora som dina, men jag är nöjd över att ha kunnat få dem att överleva säkert i 8 år, kanske mer.... Men lite jord kunde jag ju kosta på dem =) Ha en fin veckan!

Maribel sa...

Hej Anni!
Vilket stort exemplar, hoppas den kommer att trivas lika bra efter delning.
Ha det gott /Kram Marika

Maggan sa...

Vilket jätteexemplar din Clivia är och så roligt att ha kvar ett exemplar från gångna tider. Jag förstår ju att den trivs bra på glasverandan där får den ju rätt klimat även om den inte vattnas särskilt ofta men den svarar ju med att blomma och det är ju verkligen ett tack ska du ha.Ha det gott/Margareta

Susanne sa...

Men du milde vilken stor Clivia! Dom är så vackra!! En riktig favoritblomma. Sedan jag flyttade hit där jag bor nu får jag knappt något att trivas. Jag brukar ha god hand med växter men i det här huset får jag nästan inget att trivas. För varmt kanske, för torrt säkerligen... Trist som attan är det men jag ger inte upp. Ha det gott!! Kram

Anonym sa...

Hej!
Trillade över det här inlägget i jakt på RÖD Clivia. Är din så röd som bilderna återger?
Med vänlig hälsning
Nina

Anni sa...

Tyvärr Nina, så är den mer åt det orange hållet. Röd låter ju ursnyggt! Jag har bara sett de med gulare blommor och tyckt att de är fina, men nu fick du mig på nya tankar!:-)

Anonym sa...

Så kul att läsa om era inlägg om clivia. Jag trodde det var kört för min som hade lagt sig i krukan. När jag ska räta upp den har den inga rötter. 😢
Men jag testade att sätta plantan i lite vatten. Och minsann så har det kommit rötter på den! Nu är de ca 3-4 cm så snart får den komma i jord. 😀

Anni sa...

Hej anonym! Hoppas att du får fart på den igen, det låter i alla fall lovande.