Sidor

22 juli 2012

Bilder från Floriade 2012


Vart tionde år anordnas den gigantiska Floriade i Holland. När jag planerade vår resa hade jag ingen aning om att den skulle gå av stapeln alldeles bredvid där jag bokat övernattning. Klart att vi måste passa på att gå!

Från parkeringen fraktades vi med buss till gångbron över motorvägen och det jättelika entréhus som byggts inför utställningen.



Man har också byggt Hollands största linbana över området, därifrån fick vi en överblick och kunde försöka bestämma till vilka områden vi skulle gå. För vi skulle inte hinna se allt. Just denna kväll var den första då området skulle vara öppet till 23, men p g a analkande oväder stängdes redan kl 19.



Jag kunde konstatera att det var stora tomma ytor, något som kanske behövs när det är mycket besökare men nu kändes som onödiga transportytor. När vi kom var många på väg hem.



Men det fanns en hel del kul att se. Spännande färgstarka rabatter 



och finstämda lugna.



Jag gillade de här tulpanformade stolarna!





Mycket vatten i olika former. 



Och gräsgubbar!



Mest tid tillbringade vi nog vid karparna. Lilleman och jag lyckades lura fiskmatautomaten och han matade de utsvultna (?) karparna om och om igen.



Det fanns en hel del idéträdgårdar också, men jag tyckte nog att utställningen mer påminde om en mässa än en trädgårdsutställning. En del idéträdgårdar måste ha sett hur trista ut som helst när Floriade öppnade i april - å andra sidan är de kanske väldigt snygga i slutet av sommaren?



Jag köpte mig nya trädgårdshandskar, en insektsholk, ett snyggt paraply och massor av ängsfröer och kände mig både lite besviken och hyfsat nöjd med besöket!

3 kommentarer:

4U2 sa...

Mittemellan alltså :) Gillar holken.

Mina fotostunder sa...

Vilken underbar resa och så många fina upplevelser du har! Underbara bilder!
Ha det bra!

Bia sa...

Tack för ditt besök! :)
De där tulpanstolarna skulle jag gärna äga, så läckra, även hopfällda. Och en insektsholk! Den skulle också passa hos mig! Kul att se din blåa blogg!