Sidor

söndag 27 december 2015

Ett delvis lyckat glasexperiment


Min dotter är en av de 12 unga kreativa tjejerna bakom Monthly Makers, en grupp som uppmuntrar till skapande med nytt tema varje månad. I december var temat glas och jag var äntligen tillräckligt förberedd för att kunna delta.

Nu skulle jag prova en teknik jag bara läst om. Freeze-and-fuse.

Till detta behövdes silikonformar, glasfritt eller -pulver, vatten och en ugnssäker skiva antingen penslad med separator eller med löst separatorpapper. Och så behövs en programmerbar glas- eller keramikugn.



Jag blandade min glasfritt med vatten till lagom sandkakekonsistens och fyllde mina formar. Puffade lätt på dem för att få bort luftbubblor och sög upp överskottsvattnet med lite papper.

Sedan stoppades formarna i frysen i en dryg timme.



Direkt ur frysen slog jag upp dem på mina bottenskiveremsor; R2D2 och Stormtroopers i vitt glas



och Darth Vader i blått. Som frysta gick figurerna att hålla i handen och finputsa, men så snart de tinat gick de inte att peta det minsta på utan att de föll ihop i högar.



På nätet finns olika uppgifter om huruvida glaset ska tina eller ej innan det ställs i ugnen, så jag gjorde båda delar. De vita var tinade och de blå fortfarande frysta när jag försiktigt bar ut dem till ateljén och den ekande tomma ugnen.



Så fick jag skapa ett lämpligt program, dra igång ugnen och vänta till nästa dag.



Men det var inte helt kul att öppna ugnen och se katastrofen. Något var väldigt fel. Alla vita figurer var helt kaputt, liksom två av de blå. Tackolov satt inte glaset fast på den stora bottenplattan!



Två Darth Vader kunde räddas och beskådas, dock inte lika snygga i detaljerna som innan de hamnade i ugnen. Ett intressant experiment som nu måste utvärderas vad gäller glasets finkornighet, ugnens program och fryst/tinad figur.

7 kommentarer:

BP sa...

Ungefär så här var resultatet då jag för några år gick en betongkurs... Å din glastillverkning kräver ju betydligt fler steg och är mera komplicerad än att göra betongfigurer.

Medan jag gav upp direkt och insåg att jag nog inte har talangen för betongtillverkning vet jag att du inte ger dig förutom det blir lyckade figurer.

lavendia sa...

Intressanta formar. Skulle gå att göra praliner med. Kanske lättare att lyckas med? God fortsättning. / Britt

aliciasivert sa...

Men vad knasigt och spännande! Var förvirrad över denna teknik och är inte mindre så nu - väldigt märkligt, men med superhäftigt resultat när det blev rätt! Bra att det blev två lyckade så det lönar sig att experimentera vidare :)

Janicke sa...

Synd efter så mycket jobb, men på´t igen!

Mias Mix sa...

Spännande! Inte så kul när de faller isär men förhoppningsvis vet du hur du ska göra nästa gång :)

Mikaela sa...

Vilken spännande teknik! Hoppas du experimenterar vidare med den, vore så kul att se! Skönt att i alla fall två stycken klarade sig bra ur ugnen :)

Sandra sa...

Alltså wow! Så jäkla snyggt och proffsigt slutresultat och en teknik jag aldrig ens sett tidigare. Vad inspirerande!