Sidor

29 maj 2016

En helg i lugn takt


Fredagen var en behövligt regnig dag. Maken och Lillhunken stack iväg på cykelhajk (!) med övernattningar i vindskydd (!). Jag var väldigt belåten över att stanna inne under filten.



Kollade på teve både på fredagskvällen och en stor del av lördagen. Såg att Monty Don hälsade på i den potager i Frankrike som inspirerat mig till mina keramikstrutar. Såg tre avsnitt av Gympaläraren (se den!) och blev lite kär, precis som alla andra som ser serien.



 Sedan gick jag ut och började rensa ogräs. Det går så mycket lättare när det har regnat.



Äldste sonen gick på fest och jag var ensam hemma. Hur ofta händer det en lördagskväll? Upptäckte dessutom att Champions League-finalen gick på teve. Snacka om lycka!



Vaknade redan kl 7 på söndagen, så går det när man får sova ostört i två nätter. Gjorde klart frukttårtan som jag fått beställning på.



Sedan har jag njutit av trädgården och fåglarna. Rensat mera ogräs. Nästan somnat i svarta hängstolen i solen.



Irriterat mig lite på den orange jättevallmon som tänker störa mitt rosa-lila färgschema tidigare än någonsin.



Och förgäves väntat på att allra första knoppen på min nyplanterade buskpion ska slå ut. Nåja, det kommer en morgondag.

Nu ska jag fixa min morsdagstårta!

15 kommentarer:

Mias Mix sa...

Skönt med en lugn helg och att få sova i fred. Stackars dem som fick cykla i regnet. Du får pyssla om dem lite extra ikväll! Fanatstisk fin vallmo! Älskar vallmo. Kanske kan du flytta den til en annan del av trädgården?
SV: Ja mintchokladmousse lät supersmarrigt, det får jag prova nån gång. Och om jag håller mig hemma nästa födelsedag är ni bloggare självklart välkomna! Skulle faktiskt vara jättekul med en stor bloggträff. Men den kan vi ju ta nån annan gång :) Och i Stockholm :)

Helen sa...

Det låter fantastiskt att få vara hemma helt själv! Cykelhajk i regn hoppar jag nog helst över, de var tuffa som gav sig iväg på den.

amo sin blogg sa...

Så fine bilder frå helgens sysler.
Nydeleg kake hos deg også.

Fin ny veke.

BP sa...

Hahaha! Du borde skicka iväg maken och lillhunken lite oftare tycker jag, då den här helgen är nästan en sådan jag skulle ha uppskattat - no stress alltså;-)

Såg också CL-finalen och tyckte så himla synd om Atlético. Lycka japp - matchen alltså, inte vinnaren;-)

Åsså gillar jag dina havskräftor som du åt i din ensamhet:-)

Susjos sa...

Tack för tipsen om blommorna, räknade nästan med att få lite tips från Dig , toppen!
CL-matchen spelade maken in, han tog i med 4 timmars inspelning, men lik förbaskat missade han de sista straffarna!!!

Du ser ut att ha haft en skön helg ! Kram till dig!

Livet genom bilder sa...

Ogräs är ingen bristvara. Så härlig tid när blommorna vaknar till liv.
(En del av veden är blöt men den brukar torka rätt fort i vedboden, ordentliga springor så vinden blåser in och torkar ur)

Violen sa...

Har DU haft en lugn helg!! Skönt att du kunde rå om dig själv och koppla av! Jag gillar din jättevallmo, den är i precis rätt färg för mig!

Stare Ström sa...

En helg som gjord för att njuta!

Monica o Jacob sa...

Ja visst är det härligt med egentid;-)

Eva Trillian sa...

Sovmorgon är underskattat i vuxenålder ;)
Egen tid är guld!

Vonkis sa...

Låter som en väldigt skön helg, håller helt med dig om det där att inte sova i vindskydd när det regnar...

Älskar pioner. De är så vackra både när de knoppas och står i blom för att inte tala om hur ljuvligt de luktar.

Lisbet sa...

En sådan lugn helg var säkert välbehövlig. Bara vara och göra vad som faller en in, titta på teve och slappa.
Fina härliga bilder!

Unknown sa...

Låter som en toppen helg. Havskräftorna och tårtan hade jag inte tackat nej till. Det är hundkex som växer under ekarna i parken. Njut av sommaren. Kram Lotta

anemonen sa...

Det är det som kallas återhämtning och det behöver man såväl ibland. Vilken fin tårta och du är en mästare där på tårtor. Är du månne konditor. Rensa ogräs är perfekt när det regnat och det brukade jag med göra förr när jag var trädgårdsmästare :-) Härligt att få tid för sig själv ibland. Tack för du visade bilder från din helg och tack för tipsen.

Unknown sa...

Skönt..att få vara med sig själv ibland...men bara ibland.
Grattis på morsdag.
/Kiki