Sidor

10 februari 2017

I år ska jag ...


Jag skulle kunna repetera Blommig fredags tema "2017", när jag skrev att jag skulle bli bättre på att rensa ogräs, men det vore väl att göra det för enkelt?

Något jag ska göra i år är att fortsätta renodla vissa rabatter. Den här, på östra sidan av huset, har en stor rosenrips och en stor stjärnmagnolia på var sida om vårt maskerade luft/vatten-aggregat. Här ska jag fortsätta att byta ut den blandning som varit på botten mot hasselört som jag fått i generösa mängder av Janicke.

Dessutom måste den ruttnande stocken bytas ut.



En annan rabatt jag ska fortsätta att renodla är den längs entrégången. Här har det också varit väldigt blandat med perenner, varav vissa inte alls har trivts. Jag ska fortsätta att dela och plantera funkia i denna rabatt, samtidigt som den ska få fler och fler lökar som kan blomma innan funkian sticker upp nosen. Här får också mina rosa jättevallmo finnas kvar, för deras vissnande blad döljs så bra av funkians.



Den tredje rabatten som renodlas är den vid vattenfallet. En rabatt som var så fin och genomtänkt men inte åldrats med behag. Hit har jag flyttat astilbe från entrégångens rabatt och jag ska fortsätta att plocka bort sådant som inte trivs.

15 kommentarer:

Carina sa...

Så vacker och välkomnande din entré känns! Linjerna blev så fina med ställningen och portalen. Det är väl ett av de vanligaste jobben vi gör... Kånka runt växter som inte blev som vi tänkt där vi satte dem. En kompis skakade på huv'et en gång och sa - jag fattar inte, kan man inte bara sätta en växt och låta den stå sen? Min mamma håller också på som du gör...

Tack - idag har det vänt :)

Carina

Anita sa...

Vilken härlig funkiarabatt du har! Så fint det kommer att bli med lökblomningen och sedan när lökbladen ser trista ut kommer de fräscha funkiabladen och tar vid.

Önskar dig en skön helg!
/Anita

Marit sa...

Så flotte hosta du har! Jeg liker de så godt når de blir så store og frodige som hos deg. Rense rabatter skal jeg også gjøre.

God helg!

Mia Eggimann sa...

Jag hoppas jag får ork att göra något i trädgården.

Eva Trillian sa...

Njuter alltid av att läsa om andras ambitioner med trädgård och planteringar. Njuter även av alla bilder! Själv har jag inget trädgårdsintresse :) mer än att läsa om det!

BP sa...

Då kommer du inte att lida av sysselsättningsproblem den här våren/sommaren heller med andra ord. Själv tittar jag på hur det går för dig och är samtidigt tacksam att jag bor i lägenhet och se hur HSB sköter vår innergård så fint;-)

Veronica sa...

Det är så snyggt med funkiarabatter. Jag hade oxå det tidigare men har sånt problem med Åkersniglarna, de små eländiga som äter fula hål i bladen. Så jag har tagit bort en massa hostor och bytt till alunrot i stället.

Även fast det vi trädgårdsgalningar flyttar, delar växter, rensar och grejar så gör vi ju det för att det är kul och kreativt så vi kan byta I år ska jag... mot I år vill jag...

Ha en skön helg nu!

Rost och rädisor sa...

Så fint med hostaraden längs gången. Önskar jag också kunde få ha dem ifred.
Känner igen det där med att perenner behöver bytas ut och rabatter uppdateras.
Allt gott
/Anette

Maribel sa...

Ser så frodigt och fint ut hos dig. Har faktiskt planterat mina första hostor, blev helt perfekt i den nya rabatten under träden. Hoppas de kommer att trivas. Din ingång ser inbjudande ut.
Ha en trevlig helg /Marika

Villrose sa...

Så heldig du er! Hasserurt er en sånn vakker bunndekker!
God helg :)

BP sa...

Svar: Varsågod! http://bp-computerart.blogspot.se/search?q=bl%C3%A4ckfisk

Testa! Inget jobb alls:-)

Susie på Stjärnarve... sa...

Det spelar ingen roll hur noga man planerar sin trädgård, hur duktig man är som planterare eller som planerar, det blir aldrig helt perfekt i en trädgård, bara nästan! *fniss* Alltid är det något som måste bytas ut, ändras eller göras om SOM
TUR ÄR!
För är det inte där tjusningen med vår hobby ligger? Att naturens förlopp kommer in och ändrar saker och ting. Att inget är sig exakt likt år från år!?
KRAM
Susie

Susjos sa...

Man längtar till sommaren när man ser dina bilder, och visst kommer jag att sakna vår lilla baksida nu när vi flyttar till lägenhet, men hoppas vi kan göra balkongen lite somrig i alla fall!

Vad tyckte du om gårdagens mellodeltävling? Vann rätt låtar? Jag tyckte det! Fast jag hade hoppats att Pontare kunde knipit en andra chans!
Kram!

Janicke sa...

Härlig funkiarabatt! Blir supersnyggt med lökväxter därtill.
Astilbe gillar jag, finns så många fina sorter.
Behöver du mer hasselört så passa på, det finns mer.
Denna vecka är jag med i Blommig Fredag för första gången!

Janicke sa...

@ Å ja minns när jag såg ett jättestort risknippe på två ben. Du gick o hävde ut eländet över staketet å där kom Agneta med kärran o körde upp alltihop till brännhögen.
Å Johan hade en smartphone, en nyhet då, å vi såg gps-en zooma in boden där vi stod medan det regnade. Å åt världens godaste äppelkaka!
Glömmer aldrig hur fint ni ställde upp när jag hade så ont i foten ♥ ♥