Sidor

31 januari 2018

Glittrande isvinter och vikingarnas gästabud


Det var en strålande vacker vinterdag här i Stockholm igår. Ett tunt snötäcke hade smält för att sedan frysa till is på alla grenar och ge en aningens känsla av isstorm, men ändå inte.



Plastnätet jag har överst runt mitt grönsaksland tyngdes ned av alla isklumpar. Nu skulle ett hungrigt rådjur kunna hoppa in, men jag har faktiskt inte sett ett enda denna vinter.



Isen glittrade fantastiskt vackert i solskenet.



Här syns hur pärlorna av is fastnat i nätet.



På kvällen var det dags för tjejmiddag igen. I det här gänget brukar vi ha tema på middagarna och dela på uppgifterna, men denna gång skulle värdinnan ordna allt. Och som hon gjorde det!



En vikingamiddag bjöds vi på, med rustik dukning och många olika dekorationer. En stor textil fana med målad runskrift hängde över en bokhylla och provdockor var klädda i vikingakläder, liksom värdinnan själv.



Värdinnan har samlat rekvisita för temat under lång tid och hade redan genomfört en likadan middag för familjen, så hon visste precis hur hon ville ha det. Så genomtänkt och så roligt!



Efter en välkomstdrink på glödgat vin fick vi ärtsoppa med varm punsch.



Till revbensspjäll med kål och potatis drack vi mjöd, en oväntat söt och riktigt god dryck!



Äppelklyftor stekta i smör och kanel var efterrätt och som alltid blev vi väldigt mätta. I höst är det 25 år sedan vi lärde känna varandra på BVC med våra nyfödda bebisar och det unika med detta gäng var att vi alla hade barn sedan förut, ingen var förstagångsförälder. Idag är vi fem som fortfarande träffas och vi samlar pengar till en resa, kanske lagom till höstens firande?

13 kommentarer:

Stare Ström sa...

Vilka vackra isbilder!

Anita sa...

Mmm, gnistrande snö och en knallblå himmel. Så ska det se ut på vintern. Så vackert med isklumparna på rådjursnätet. Som vackra smycken hänger dom där.

Vilken trevlig middag! Det syns verkligen att det är vikingatema. Älskar det rustika bordet. Och vilken härlig tradition ni har, ni som träffades på BVC. Så roligt att ni har hållit i det där med träffarna. Just att anordna middagar på ett speciellt tema är så trevligt. Både som deltagare och som arrangör. Så spännande med den kommande resan.

Nu är det dags för eftermiddagste med något gott till. Har precis varit ute i regnet med hunden och både hon och jag är blöta och förtjänar lite godis.

Ha en fortsatt skön dag!
Kram Anita

Paula i pörtet sa...

Men hjälp vilka trevliga väninnor du har som ordnar så fina träffar med så god mat! vilket engagemang, jag hade föredragit knytis, hihi, lat som jag är. Man blir nästan lite andäktig när någon har ansträngt sig så mycket för att andra ska få njuta...
Och jag som trodde jag hade ensamrätt på spetsgardiner, dina glittrar ju betydligt mer! Och självklart var det 08-orna som snodde solen som bara hann visa sig i två minuter här. Undrar vad ni mutade den med...

Violen sa...

Fantastiska isbilder och vilken trevlig middag! En toppendag!

Annette sa...

Men så kul! Så det var en privat middag, jag trodde att ni var på den där vikingarestaurangen som jag tror ligger i Gamla stan. Jag blir så sugen på att låna det temat för någon middag framöver :)

Cari sa...

Du och dina mammagruppen som fortfarande träffas är ju helt fantastiska.

BP sa...

Iskonsten ser ut som julbelysning faktiskt. Ursnyggt att titta på. Synd bara att den troligen är ett minne blott efter dagens regn. Men din naturliga isbelysning kanske återkommer till helgen då det ska bli 6 minusgrader;-)

Vilken rolig och ambitiös idé med en vikingamiddag. Åsså har din värdinna likadana Arabia skålar som vi. Kul att de överlevt hos henne med:-)

Lena i Wales sa...

Wow, vilka fantastiska vinterbilder!
Trevlig tjejmiddag!
Ha det bra!

Paula i pörtet sa...

Flåt flåt för att jag misstog dig för en dalkulla! Är ju ingen tvättäkta jag heller, men har nu råkat hamna här och lär bli kvar för jag trivs ypperligt.
Du duger gott ändå, kram

Susjos sa...

Nu är väl ingen snö kvar efter allt regn? Men hellre regn än en hiskelig massa snö som de nu har uppöver! Kul att ni fortfarande ses efter BVC tiden! Å vilken fantastisk cool middag!

Ja, på lördag är det dags, och vi är bjudna till svågern som fyller år, som tur är ganska tidigt på lördagen, och jag är ju förkyld...så jag måste nog åka hem lite tidigare! Jobbar ju två av lördagarna framöver, så det är ju alltid kul att få se nån direktsändning! Men snart åker vi till Malmö :-D

Mia Eggimann sa...

Men wow vilken tjejmiddag med Vikingatema. Vår tjejgrupp har hållit på ganska länge men inte så länge som er.

Eva Trillian sa...

Vackert i nätet! :)
Roligt med ett gäng som hållit ihop så länge och trivs tillsammans! Väldigt trevligt att läsa om er och er middag!

Janicke sa...

Härliga isbilder! Hade något liknande för flera år sedan, i hönsnät på lotten. Fina motiv kan det bli på vintern.

Så härligt att ni fortfarande träffas efter alla år. Kanske kan vi i vår duvetvilkengrupp också fira 25 år en gång i framtiden? Om ni tar han om en stapplig gammal tant då ... ;)