Sidor

04 mars 2018

EFIT - Vasaloppssöndagen


Det har bara gått en vecka sedan det skulle fotograferas varje timme, men idag är det dags igen. Andra som gör detsamma finns på EFIT-sidan.


7.00
Jag har redan varit uppe i en halvtimme.
Vet inte om det är sommartidens kommande
som gör att jag vaknar tidigast den morgon då jag får sova?
Fixar mat till trastarna.



8.00
Självplågarna ger sig ut i snödimman.
Jag har redan fixat diskmaskinen, tvättmaskinen,
matat utefåglarna, gjort rent i kanariefågelburen,
plockat undan en del spår efter gräsänkelivet,
kollat om grannen behöver få skottat och druckit två baljor te.



9.00
På glasverandan med bok, te och wordfeud.
Säga vad man vill om Dan Brown,
men han skriver så att man fastnar direkt



10.00
Dags för frukost.
Testar en ny yoghurt.
Risken är att den är för söt, så jag grundar med Keso.
Älskar Keso.
Gillar inte söt yoghurt.



11.00
Virkar klart hårnätet/gallermössan som legat orörd sedan förra EFIT.



12.00
Vattnar.
Har bytt till rena lakan.
Pratat med både pappa och äldste sonen i telefon.



13.00
Missade visst slutet.
Spolar tillbaka och ser de sista kilometrarna.
Märker hur jag hjälper till att staka där jag sitter i tevefåtöljen.



14.00
Dammsuger och dammtorkar och
upptäcker att det är rena värmeböljan ute.



15.00
Där kommer fjällfararna hem; maken, Mellangrabben och Lillhunken!
Mellangrabben stannar bara en halvtimme, sedan åker han hem till sitt.



16.00
All packning är borta,
bara pistkartan kvar.
Senast vi var i Sälen var för 19 år sedan
och det blir nog ingen mer gång.
Backarna är inte tillräckligt omväxlande.



17.00
Hjälper pappa att skanna in ett dokument som ska mejlas.



18.00
Lagar middag och tar det sista riset.



19.00
Letar knoppar till badrumsskåpet.
Dessa är ett alternativ, men i den mindre storleken.



20.00
I ateljén.
Plockar ihop lite påfyllning till butiken,
ska jobba där imorgon.



21.00
Ljusmanschetterna jag gjorde i keramiken i januari
får lite guld på spetsarna.
Mer blingbling till folket!

Och där får min EFIT sluta för idag.
Jag ska kika runt bland övriga deltagare
och läsa en och annan blogg.

20 kommentarer:

Vonkis sa...

God förmiddag.

Det var värst vad du hunnit med redan innan vasaloppstarten.

Älskar också keso, brukar mosa en banan till ibland.

Micke sa...

Kollar in söndagen lite.

Gurkiss sa...

Hej :)

Kikar in till dig...

Oj vad en massa du har hunnit redan :)

Ha de gott.
Kram Gurkiss

Frolic-Eirin sa...

Titter inn hos deg denne fine søndagen.. kanarifugler?? Dem har du ikke vist bilder av ennå??

Ha en fortsatt fin dag

Olga T sa...

Oj så morgoneffektiv! Här är det inte så effektivt. Har haft Vasaloppet på tv:n och försökt mig på Wordpress på datorn. En aning frustrerande fast jag har god hjälp i huset. Nu är det dags att vara mer effektiv! Får se hur resten av din dag blir sedan då.

Anna sa...

Jag har börjat märka att jag har lättare att stiga upp, nu än för 2 månader sedan. Det är ljust redan strax före kl 7. Dagarna är längre, behöver inte lika mkt sömn. Ingen disk här heller...

Ariella sa...

Hej
Ja keso är så gott

Hanna sa...

Här snöar det av och till idag, precis som för skidåkarna på TV.

Mia Eggimann sa...

Ja det var attan vad vädret slog om, blev kokhett inne. Så när jag dammsög svettades jag som attan. Vårt system tar lite tid innan det reagerar.

BP sa...

Självplågarna ger sig ut i snödimman. Självplågaren Anni håller sig till hushållssysslor denna söndag, som en gång i tiden var planerad som arbetsfri;-)

Fick låna Begynnelsen fån en kompis Har läst alla hans böcker på engelska, får se vad jag tycker om en översatt bok av honom.

Keso är lika med gummikulor för mig, åt andra sidan äter jag bara naturell yoghurt, då jag inte eller gillar söta varianter.

Sedan kan jag berätta att vi har en exakt likadan termometer som visade samma temperatur idag. Härligt:-)

Efwa - Medea sa...

Kikar in på din dag. Jag såg bara lite av Vasaloppet eftersom jag har varit på syläger sen i torsdags. Men nu är jag hemma igen!

Lillian "sognafaret" sa...

he he ja din lunsj og frokost så betydelig sunnere ut en min i dag :) Det er ikke en vane for å si det sånn. Hunder er helt utrolig flotte turkammerater. Ha en flott uke videre.

Annette sa...

Jag har själv inte läst något av Dan Brown, men gav just den där boken i julklapp till en av mina svärfäder. Jag har hört både bra och dåligt om den, men skönt att höra att den var en bladvändare i alla fall :)

Märkligt hur jag alltid glömmer bort EFIT. Jag tänkte i början av förra veckan att jag skulle vara med i går, men det försvann helt och hållet i omtapetsering av Jackies rum, äntligen, skjutsande till danslektion, läsning av en väldigt bra bok, matlagning förstås och födelsedagsfirande med halva släkten hos mamma och pappa som fyllde i går och fyller i dag. Nu skall jag ta mig i kragen och skriva ned i min almanacka när det är dags nästa gång :)

Anita sa...

Oj så mycket du hann med innan Vasaloppet! Själv blev jag sittande framför tv:n och följde hela loppet. Har aldrig hänt förut. Skulle inte blivit mycket för mig att rapportera i EFIT under de fyra timmarna :) Gillar dina ljusmanschetter med guld på spetsarna.

Det verkar som värsta vinterkylan gett med sig nu. Idag dalar några snöflingor ner här. Ha en fin vecka!

Kram Anita

Lena i Wales sa...

Missade helt Vasaloppet i år. Brukade följa det när jag bodde i Sverige, följa på TV alltså. Gillade det skarpt!
Hoppas du får en bra ny vecka önskar Lena från ett regnigt Spanien.

Paula sa...

Jisses så duktig du var denna dag. Jag blir nästan trött bara av att läsa om allt du hann med. Men det måste kännas skönt att få så mycket gjort.

Susie på Stjärnarve... sa...

Var det där en söndag när du ska ha det lugnt och skönt!? Du verkar ha fullt upp, även om du är ensam - och hur gick det med skottningen egentligen?
Min gubbe har varit jättesur för vi har stor infart, parkeringsplan plus gångar till soptunnorna, till vägen mitt emot brevlådan samt hela ingången till ytterdörren - och så ville jag ha skottat runt huset till växthuset. Gick inte längre att gå över altanen där det inte bara kommit ner snö utan också blåst in stora drivor!
Som tur var kom en granne med sin traktor och plogade infarten och parkeringen, så han slapp det, dessutom var han glad över att det var lätt snö - ingen tung kramsnö! Men inte är det kul inte.....
KRAM/Susie

Hanna sa...

Vilken vacker gammal risgrynsburk! :)
Vi har varit i Sälen två gånger, senast förra året. Jag gillade Sälen men vi brukar också variera oss väldigt mycket mellan åren för att inte tröttna på samma backar. I år kunde vi inte ta en hel vecka i fjällen så det blev en heldag i Säfsen istället. :)

Gurkiss sa...

Hej :)

Kikar in resten utav din dag :)
Du har verkligen hunnit med en massa på din dag :)
Super fina ljusmanschetter :)

Ha de gott.
Kram Gurkiss

Eva Trillian sa...

"Mer bling till folket" - bara uttalandet i sig gör mig glad :)