Sidor

11 juni 2019

Öppna trädgårdar både här och där

Murgrönans årsskott var limegröna, men fjolårsskotten mörkt gröna.
På självaste nationaldagen åkte maken och jag för att besöka tre totalt olika trädgårdar. Det var några medlemmar i Sällskapet Trädgårdsamatörerna som hade öppet, i norra Storstockholm på torsdagen och i södra på söndagen.


En vattenpelare i min smak!
Den första trädgården vi besökte ligger i Kungsängen och hade utvecklats sedan tidigt 60-tal då huset byggdes. Flera träd fälldes på bergssluttningen och användes i husets stomme vid bygget. Trädgården har byggts upp helt från grunden och här fanns så många snirklande gångar att man nästan gick vilse.


Extra snyggt när man månar om detaljer, som den spiralform man här skapat
Det fanns vatten i olika former; porlande, stillastående och upprättstående. Små broar och spänger.


En småblommande och väldoftande rhododendron
Olika rhododendron blommade, liksom träd och magnolior.





Den vackra barken på en blommande kornell
Jag insåg att den kornell jag fått och suckat en del över kan växa till sig och bli riktigt fin om jag pratar snällt med den!


En skuggig gång upp bredvid växthuset
Trädgården var så kuperad och varierad att vi fick gå två varv för att verkligen ha gått på varenda stig och kikat i varenda vrå.


Vackra stensättningar - jag älskar smågatsten!
Vi gick därifrån fyllda av inspiration och idéer!



Vi åkte vidare till Upplands Väsby och Sanda Cottage, ett sant bevis på att man kan göra väldigt mycket även i en till synes vanlig villaträdgård. Här fanns så mycket att se på att ögonen gick i kors!



Om den förra trädgården hade stigar i tre dimensioner så hade den här det i "bara" två och det var minsann inte så bara. Det var helt otroligt hur många små stigar och återvändsgränder det går att få in. Och hur mycket pynt! Här dök det upp nya prydnader, vackra, charmiga och överraskande, så fort man vände sig åt ett nytt håll.


Otroligt läckra gröna tulpaner!

Snyggt rostig kortenstål kantade gångarna

Ibland fick man utblickar över andra delar av trädgården, ibland såg man bara den lilla del man befann sig i.



I en liten stuga serverades fika, vid växthuset såldes plantor och i ett hörn av trädgården huserade hönsen.


Vi kikade bara in genom dörren eftersom det var 30 grader varmt ute.

En mysig gång skapad av trä i två ledder och piprankan som tak

Rhododendron, ormbunke och myskmadra, en finfin kombination under lönnen


På väg söderut igen insåg vi att vi behövde lunch. Jag tog fram Google Maps och kollade om det fanns något café i närheten av var vi var och tänk att precis bredvid oss, mitt i spenaten, låg "Spiltan".



Hit hade vi aldrig hittat om jag inte just precis där och då kollat på kartan!



Räkmackan på grillat surdegsbröd med ett berg av räkor och en lagom klick limeaioli, en träspång ut över dammen och lite skugga i hettan. Det var en ljuvlig paus!


Slottsträdgården under uppbyggnad

Så till sista trädgården, vid ett vackert 1700-talshus i Danderyd. Den breda gången upp mot huset, kantad av blommande perenner, tog andan ur mig. Tyvärr tog jag inte någon bild på den eftersom husägaren hela tiden var där och välkomnade besökarna samtidigt som hon inte ville vara med på bild.


Gräset var klippt i gångar med sparade partier av sommarblommor

Det här var som en svensk sommardröm, fridfullt, vackert, harmoniskt. På tio år hade man steg för steg skapat en underbar miljö från i stort sett ingenting. En miljö som passade perfekt till den vackra byggnaden.


Myskmadran var frodig och buskig som vore den något helt annat än en marktäckare
På skuggsidan var en vitblommande del av trädgården under uppbyggnad. De vita blommorna som var planterade i stora grupper lyste upp hörnet redan nu, så jag kan ana hur fint det kommer att bli.


Trädgårdslandet var inte de vanliga rektangulära pallkragarna

Växthuset med sittplats, förvaring och massor av fina tomatplantor i prydliga rader

Charm i överskott


På söndagen var det dags för Öppna trädgårdar här i min del av Stockholm. I år var vi nio olika trädgårdar som släppte in besökare och till mig tror jag att det kom fler än någonsin. Jag brukar hinna prata lite med alla som kommer, men det gjorde jag inte denna gång. Gissar på närmare 150 besökare!



Maken hade hjälp dottern med listspikande och annat hela lördagen, så han fick sätta sig och knyta ihop det ryggstödsgaller jag böjt till bakom bänken. Här är en ligusterhäck på väg upp, men i väntan på att sticklingarna tar sig planterade jag stora alliumlökar i höstas. De blommade så perfekt just nu.



Äntligen hade jag fått tag i helt vita "rispappers"lyktor (som inte alls är av papper, utan tål regn) som drivs av solen. Tidigare år har de alltid hunnit ta slut, men nu har väl nyhetens behag lagt sig så de finns kvar lite längre i butikerna.



Vattenfallet hade maken fått bygga om tidigare. Nu rinner vattnet ut i mitten och inte högst upp, vilket gör att det inte vrider sig på väg ner och inte blåser bort utan hamnar snyggare i uppsamlingskärlet.



Det nya långbordet hade som alltid dukats upp med mitt glas och min keramik. Här fanns också fika till försäljning, så många besökare satte sig ner och mumsade. De förberedda bullarna tog slut, så jag fick hämta fler i frysen. Tur att jag bakat dubbel sats!



De gamla lyktorna som jag fick förra helgen ställdes på tre överblivna betongplattor efter att jag rensat bort de trasiga bottnarna. Här har jag format om rabatten lite och därefter fick Lillhunken gräva ner några kompletterande plattor och den gjutna kompassros jag fick i födelsedagspresent.



Ekorrarna levde rövare i en tall innan trädgården öppnade, sedan var det en av dem som skuttade runt och planterade solrosfrön överallt. Jag som kämpat med alla hasselplantor som dykt upp där jag inte vill ha dem! Mina grönsakslådor är uppenbarligen perfekta att gräva ner hasselnötter i.


Sålt!

Helt utmattad efter helgen (som också innehöll två studentmottagningar) var det bara att ladda om för en lång dag i butiken igår. Dit kom åtskilliga skottar just igår och jag fick ihop årets bästa dagskassa. Med tanke på att jag dessutom sålde riktigt bra av mitt eget glas och keramik här i trädgården på söndagen, så är jag mer än nöjd!

11 kommentarer:

Violen sa...

Mycket ögongodis från de öppna trädgårdarna, både i din och de andras! Beundrar er som har gröna fingrar i kombination med stort trädgårdsintresse, förstår att det är god planering och gediget arbete som ligger bakom. Tack för alla fina bilder

BP sa...

Herregud - hur orkar du???? Ja, det har jag ju frågat dig ler gånger förut.

Dina bilder är helt fantastiska. Är man trädgårdsentusiast som du är så förstår jag att det var ögongodis på alla tre trädgårdar du besökte. Jag gillade den i Kungsängen (av alla ställen) bäst. De två andra - ja, less is more enligt mig.

Kul att läsa att Spiltan finns kvar. Har varit där för många, många år sedan.

Grattis till försäljningsrekordet och att du sålde så mycket under visningen. Fantastiskt med 150 besökare!

Bilden på Kurre är bedårande, även om du inte gillar hans aktiviteter;-)

Maribel sa...

Hej Anni!
Så fina bilder från alla trädgårdar, inte minst från din egen. Vattenfallet och bänken med allium, kul idé med trädet mitt i bänken. Bilden på huset är som en sommardröm och blåregn som blommar. Och så finfina ekorren.
Ha det fint /Marika

Luna Ek sa...

Himla kul att se så många bilder med dina kommentarer. Älskar att titta in hos andra. Och en annan sak... du har det så charmigt och verkar hinna så mycket jämt.
Kram Luna

Lena i Wales sa...

Wow, vilket fantastiskt inlägg!
Hade hört talas om Trädgårdsamatörernas öppna trädgårdar genom min väninna som visade sin trädgård i Tullinge.
Vilken fantastisk vattenpelare i Kungsängen. också helt i min smak.
Sanda Cottage har jag hört talas om förut, också fint.
Spiltan verkar trevlig, men varför visar du en räkmacka på din blogg??? Bara skojar! Älskar räkmackor och blir så himla sugen, nästa desperat när jag ser den. Jag kommer ju från Västkusten! Här i UK har vi inte dessa typ av mackor och inga goda räkor att köpa heller. Går att köpa frysta, men skalade och de smakar vattnigt. Frysta är okej, men det ska var med skal på då. Nog om detta, men du är en riktig fresterska,hi,hi!
Fint i Danderyd också.
Men allra finast är det nog hos dig!
Vattenfallet är helt fantastiskt! Älskar det! Och allt ditt andra vackra glas,underbart! Ditt bord är sååååå fint.
Roligt det du skriver om många kunder och bra dagskassa. Du är nog den enda i världen som fått en bra dagskassa p g a skottar. De är ju kända för att vara snåla. Fast det är ju inte sant, de är bara försiktiga med pengar!!!
Ha det bra!

Susie på Stjärnarve... sa...

Fantastiska trädgårdar - inte minst din egen - och visst blir man inspirerad! Det finns alltid nåt att se och ta efter i alla trädgårdar, även dom som egentligen inte är i ens egen stil!!
KRAM/Susie

Janicke Henrikson sa...

Grattis till toppendagar!

Susjos sa...

Jösses, så mycket du hinner med, jag blir alldeles matt! Otroligt säger jag
också, vad man kan åstadkomma med gröna fingrar, jag är djupt imponerad!
Jättefina bilder, inte minst från din trädgård och det fina vattenfallet!
Å det blåa fina bordet är så tjusigt!

Bosse Lidén sa...

Vilket fantastiskt inlägg du bjuder på. Fina trädgårdar du besökte. Räkmackan på surdegsbrödet såg god ut. Jag gissar på att du varit i Rute eller i Själsö bageri som jag ska lägga in om nästa gång. Båda med på "Vita listan" White guide. Det var bara Fårö som jag inte hade mer att berätta om.
Inte lätt att få till en bild vid entrén om trädgårdsägaren inte vill vara med på foto och det strömmar in personer som ska välkomnas.
Söt ekorre.
Ditt vattenfall som går i min älsklingsfärg går jag igång på. :)
Grattis till den lyckade försäljningen.
Glöm inte bort att prata snällt med dina växter och blommor. ;)
Kram Bosse

Mias Mix sa...

Vad roligt att det kom så många till er trädgård! Så fin som den är gissar jag att ryktet sprids och fler och fler vill se den. Är säker på att de känner sig väldigt välkomna hos er!

Kristinas oas sa...

Kul att få följa med en sväng till din trädgård! Snyggt vattenfall och det ser så fint och mysigt ut hos dig.
Visst är det tur att så många öppnar sina trädgårdar för besök så vi alla kan få ny inspiration till den egna trädgården.
Kram Kristina