Sidor

02 juni 2019

EFIT - första junisöndagen, med glas och trädgårdsfix


Så är det dags att fotografera en gång i timmen och jag mår tackolov bra igen. Så skönt! Nu vill jag inte ha friflygande kristaller någon mer gång, en gång är mer än nog!
Som så ofta är vi fler som fotograferat vår dag just idag, övriga ser du här.


7.00
Står inte ut med den varma luften i sovrummet
utan börjar ta loss tätningslisten från innanfönstren.
Vårt gamla hus har okopplade rutor och det är en fröjd
att ta bort innerrutan på sommaren!



8.00
Gör mig en rejäl macka med Double Gloucester.
Inte så många som vet hur goda ostar britterna gör.
Den här köpte vi med hem i påskas.



9.00
Sitter fortfarande på verandan och slöar.



10.00
Glaset är tvättat och jag börjar skapa.



11.00
Eftersom jag såg att innanfönstren behövde lite omsorg
har maken satts i arbete.
Perfekt målarväder!



12.00
Första laddningen blivande glasfat är tillskurna.



13.00
En liten lunchsallad på mathavre (nja...), grillade persikor,
camembert, valnötter och ramslöksolja.



14.00
Sextio små kvadrater är tillskurna.
När de ligger på rätt plats drar jag igång glasugnen.



15.00
Shoppar kakellim till ett nytt projekt
och lite blommor till Mellangrabben.



16.00
Mumsar vi glass.



17.00
Förutom fönstermålningen har maken också byggt om mitt vattenfall
och nu ska han och Lillhunken räta upp lusthus och lekstuga
som båda har satt sig lite under vintern.



18.00
Samtidigt har jag planterat inköpta blommor
och frösådda plantor i Mellangrabbens låda.
Igår var vi hos honom och snyggade till hans balkong.



18.30
Surkål och weisswurst.
Jawohl!



19.00
Promenerar längs blommande smågator till en
 av de trädgårdar som kommer att ha öppet nästa söndag
för att kolla hur där ser ut.



20.00
Promenerar hem igen och bara njuter av alla vackra blommor.
Tänk när mina buskpioner är så här stora!



21.00
Kunde inte förmå mig att gå in utan räfsade ihop allt ris
jag klippt på häck och berså för några dagar sedan.
Nu är det torrt och inte lika tungt.



22.00
Konstaterar att jag inte bara ska rensa ogräs imorgon,
jag ska gå på bladlusjakt också!

Sedan blev det ingen mer bild för det tog ovanligt lång tid
att ladda ned bilderna till bloggen.
Vet inte vad det kan ha berott på,
men det gjorde mig alldeles trött.

10 kommentarer:

Micke sa...

Skönt du inte är mer snurrig än vanligt nu :)

Klart det ska skäras glas och skapas denna söndag också. Ja, sätta "gubben" på lite jobb också ;)

Ang mina tv.. Jag köpte ju en 70-tummare (relativt) billigt men den kom ju transportskadad och de skickade en till ny. Slutade med jag fick behålla båda där den "skadade" fungerade utmärkt också men en liten buckka på. Därav även en 70 i sovrummet.

http://kraka.moah.se sa...

Spännande dag! Mycket hann du med också.

Maribel sa...

Hej Anni!
Skönt att du mår bra igen. Finns alltid något som behöver fixas med hus och trädgård. Bladlöss är inte kul, grävde upp en stormhatt som var så fin, men bladlössen älskade den. Den fick flytta till dottern, och där har den naturligtvis inga löss. Så vacker bild på buskpionen.
Ha det fint /Marika

BP sa...

Så himla skönt att höra att du mår bra igen. Håller verkligen tummarna att det var en engångsföreteelse.
Engelska cheddarostar är hur goda som helst. En himla tur att Lidl av alla ställen faktiskt säljer två olika sorter.
Skrattade gott att du har engagerat både din man och lillhunken som gör grovjobben, medan du kan ägna dig mestadels åt din "hobby". Smart!
Skrattade ytterligare en gång när jag såg weisswurst med surkål. Snacka om kulturkrock med din "hälsotallrik". Mathavre och andra sådana där PK-maträtter växer bara i munnen på mig. Min "smärtgräns" går vid Couscous som jag älskar.

Anni sa...

BP - det är maken och sonen som ägnat sig åt hobby = trädgården, men jag jobbat med glaset som är en beställning till en av landets myndigheter.

BP sa...

Svar: Det var ett skämt, därför satte jag ordet hobby mellan citationstecken. Men som min man brukar säga "humour doesn't travel";-)

Bosse Lidén sa...

Härligt sätt att skildra vad som händer vid varje jämnt klockslag. Jag är förtjust i blått glas. Det är ju min favoritfärg. Däremot är kristallsjuka inget trevligt att drabbas av. Tur det är ofarligt. Min fru fick det mitt i natten för några år sedan.

Mia Eggimann sa...

Jag måste nog ta ett kort i timmen någon gång för att se om jag hinner med lika mycket som du.

Paula sa...

Ljuvliga foton och jag blir alltid lika imponerad och inspirerad av alla dina konstnärliga alster, I mitt nästa liv vill jag bli konstnär, hoppas någon hör det så jag får de rätta talangerna. Så mycket du hann med, men så var du också uppe med tuppen. Mathavre, matvete osv. är inga favoriter här, men i en sallad må de duga. Weisswurst har jag bara sett i affären men aldrig handlat. Tyskarna kan ju detta med korv så jag förstår att den är god, även om den är lagom färglös hihi. Tack för titten på din dag, glasfaten blir så läckra!

Vonkis sa...

Många saker hinns med :-)
Engelska ostar har jag not inte provat vad jag vet men har luktat på en stilton en gång. Det var en upplevelse.