Sidor

19 augusti 2019

EFIT - en augustimåndag


Vardag igen efter en fullmatad helg. Det var kräftfest i fredags, firande av bror och svägerska i lördags och så jobbade jag i butiken igår. Det fick bli en lugn måndagsmorgon när det nu var dags att fotografera ett foto i timmen igen.



7.30
Duschar.



8.30
Spanar ut.
Trädgården blev välvattnad i natt.
Ett falurödfärgsmålat projekt ligger och torkar.



9.30
Dags för balja nummer två.



10.30
Hjälper mamma att köpa blommor till pappa som fyller 86 imorgon.
Hon tror att det är idag, så jag får flera gånger lugna henne
med att det inte är förrän imorgon.



11.30
Packar en beställning med ljuslyktor som jag gjort åt en av våra myndigheter.



12.30
Mumsar blåbär, björnbär och mullbär.



13.30
Plockar grönkål för att göra cole slaw.
Vattnar tomaterna i växthuset.



14.30
Dags för äldste sonen att åka tillbaka till Göteborg
efter att ha varit hemma hela sommaren.



15.30
Fixar med mina legogubbar i gjutharts.



16.30
Får maken för sig att han just precis nu ska sätta upp
den nya hyllan för mina muminmuggar.
Alltså måste samlingen tas ned så han har utrymme.
Och de måste såklart stå i rätt ordning
så att de hamnar rätt när de sätts upp igen.

Nej, ni behöver inte kommentera mängden muggar.
Jag har alla utom de två som kostar 8000 euro.



17.30
Drar jag igång ugnen och ser att jag inte tagit ut det glas som låg där.
Vilken tur att jag upptäckte det i tid!
(Glasfärger bränner jag i köksugnen)



18.30
Svågern och Mellangrabben har kommit och vi mumsar grillmiddag i lusthuset.



19.30
Svågern hade med sig macarons från Paris, vilket såklart uppskattas.



20.30
Jag sitter kvar ensam en stund till.



21.30
Mellangrabben ska sova kvar.
Nu umgås han med lillebror på övervåningen.
Jag stänger om lusthuset.



22.30
Tänkte köpa in silverkedjor till mina glassmycken,
men de rätta längderna är slutsålda hos min brittiska leverantör.
Jag återkomma om någon månad.
Måste hinna med detta före Brexit!

Och där slutar min dag, jag ska kika in hos er andra
och så är det dags för butiken igen imorgon.

9 kommentarer:

BP sa...

Alltså här undrar jag (nästan) bara två saker:

1. Grönkål och coleslaw. Trodde i min enfald att coleslaw bestod av finstrimlad rå vitkål som blandas med majonnäs eller dressing. Har aldrig hört talas om Grönkålsvarianten. Tänk så mycket man lär sig i Blogglandia.

2. Det hade jag då ingen aning om, att du samlade på Muminmuggar alltså. Herregud såååååååå många du har. Nej, jag ska inte fråga hur du dammar av/diskar dom. Då får jag bara ångest och hjärtklappning,-)

Susjos sa...

Vilken härlig dag du haft efter en intensiv helg, så skönt! Å trevligt med besök!
Jag vet ju att du gillar muminmuggar, men hade ingen aning om att du har såååå många, jösses!!!
Sov nu så gott!

Maribel sa...

Hej Anni!
Låter som en trevlig dag. Hoppas hyllan blev stabil, så alla dyrgriparna står stadigt, vilken imponerande samling.
Ha det bra /Marika

Lillian "sognafaret" sa...

Uff nei, den her glemte jeg helt bort. Må nok notere dagene i kalenderen min igjen. Det er litt trivelig når det har blitt mørkere om kvelden og stearinlysene kan tennes igjen.

Mia Eggimann sa...

Ja nu är vardagen tillbaka igen så det gäller att förgylla de små ögonblicken. Jag gillar grönkål och speciellt grönkålspaj men man blir lite orolig i magen.

Hanna sa...

Men Ojojoj, det där var en imponerande samling muggar! Alltså wow!

Mias Mix sa...

Mysig dag. Ser så lugnt och avslappnat ut när du sitter kvar och njuter av sista vinet. Ja dina muggar har jag ju sett :) Grönkål har jag lärt mig tycka om de sista åren. Jättegott att pensla med olja och kryddor och göra grönkålschips i ugnen. Nyttigt att ha i smoothies. Ha det gott!

Eva Trillian sa...

Muminmuggar är ju verkligen ett samlarobjekt. Fick veta att de vi har här hemma (och använder) tydligen inte skulle vara gratis på marknaden. Vi fortsätter använda dem :)
Vackert rött det du hade i ugnen!

Vonkis sa...

Så klart att muggarna ska stå i rätt ordning. Man samlar väl inte för att sakerna ska stå huller om buller.

Så fin grönkålen är, inga larvangrepp där inte.