Sidor

29 november 2019

EFIT - iskyla och julmarknad

Sista fredagen i november och det är dags för en EFIT - Ett Foto I Timmen. Andra som dokumenterat sin dag finner du på EFIT-sidan.


8.00
Har sovit i gästrummet några nätter eftersom maken varit magsjuk och nu är lätt förkyld. Snacka om att jag sover gott där, eftersom jag nyss vaknat! Ser hur väderprognosens kyla och snö stämde rätt bra. Tar kameran ut ur laddaren i arbetsrummet och fotograferar ut genom fönstret.



9.00
Hoppsan, det var nog det här som väckte mig! Utanför dörren står flera stora tunga paket som jag nu får släpa in i värmen. Maken har köpt ett marknadstält åt mig men jag undrar om han alls tänkte på vikten av det?



strax före 10.00
Orup på Nyhetsmorgon. Denna dag förra året var jag med väninnorna på hans stora födelsedagskonsert i Globen. I december kommer en kortversion av konserten på TV4, men den fullånga på sådan där kanal som jag inte har.



11.00
Har åkt till stan, tänk att både bussar och tåg fungerar! Nu fyller jag på både te- och burkförrådet hos Sibyllans på Sibyllegatan innan jag går vidare till svågern.



12.00
Har klippt svågerns hibiskusträd så att han får plats med julgranen. Kikar i katalogen från en utställning med svensk konst som nyss var i Paris. Svågern fixade svenska snittar till vernissagen och jag hjälpte honom med receptidéer. Stor succé bland fransmännen, visar det sig!



12.15 - 13.45
Hovstallets julmarknad!


Vacker miljö, både inne och ute

Matstånden stod i en gemensam lokal

Hovets vackra vagnar kunde beundras

Hantverkarna stod i flera lokaler, bl a i det stora ridhuset

Mysigt att få hälsa på hästarna!

Ridhuset med hantverkare, två kollegor stod här och jag fick rycka in när den ena behövde uppsöka damernas

Köpte hem denna goda senap

Och ska lägga en beställning på en blå tebalja som är lite mindre än denna (typ 5 dl, inte 7)


14.00
Kikar in på T-Jarlen. Behövde köpa tops. Jodå, de ligger längre ned i kassen.



15.00
Genomfrusen halkar jag på isen när jag kliver av bussen hemma. Isvindarnas kyla har verkligen tagit sig genom alla kläder.



bonusbild;
Utanför min grind. Än har det inte frusit på, men imorgon blir det kul att gå här. Inte.



16.00
Skickar grattishälsningar till svärsonen som fyller 28.



17.00
Lillhunken var lika frusen när han kom hem. Vi behövde mycket te och kletgott för att trösta oss. Ibland duger t o m en fabriksproducerad rulltårta.




18.00
Börjar tänka på middagsmaten. Testar mandelpotatisgratäng på påse och ska steka lammrostbiff. Fixa en rödvinssås.



19.00
Jag fryser fortfarande så maken får dra igång en brasa.

 

20.00
Grillpannan jag stekte köttet i var tydligen så varm att grytunderlägget brändes.

 

21.00
Vi har pausat Idol för att kunna spola reklampauserna, men nu är vi igång!



22.00
Jag stickar mössor på löpande band. Tre som är färdigstickade ligger i bakgrunden. Fyra som är blockade ska med till butiken imorgon.



23.00
Idol gick som jag trodde men inte ville. Tar det sista vinet och en bit choklad. Tack för idag.

13 kommentarer:

BP sa...

Så gulligt av din man att köpa ett tält till dig. Han får nog köpa en pirra till det också;-)
Hovstallets julmarknad var större än jag trodde, jätteroligt, speciellt för utställarna och besökarna som befinner sig inomhus.
Modigt av dig att ta dig ut med tanke på isgatorna ute. Ja, inte de stora vägarna då, men här på parkeringen behövs Icebugs om man inte vill bryta lårbenshalsen.
Tebaljan med trollsländan var läcker, fast aningen för stor även i storlek 5dl.

Micke sa...

Tänkte inte på det.. Vikten :)
Skönt höra/se ni har lite vinter också. Kom hem till plogvall och 1dm snö jag nog får ge mig på idag.

Jag fick ju ett av de sista rummen på Scandic i Östersund natten innan också men fullbokat sedan. Var bara köra mot Åre för att sova. Var ju 25km väster om Östersund på jobb.

Maribel sa...

Hej Anni!
Tänk vilken skillnad det blir med lite vit ren snö, ser så mysigt ut hemma hos dig. Här var det riktigt halt, plogat men ej sandat.
Härligt med ett stallbesök och ett vackert ridhus. Det blir Julmarknad här idag i den gamla prostgården, det blir stämningsfullt med snön.
Ha det fint /Marika

Carina sa...

Tack själv!

Blir kär när jag ser utsikten från gästrummet. Allt det där vackra blå glaset... ..mumma. Och hovstallets julmarknad känns som mer än väl värd ett besök med extra allt. Kanske ska planera ett besök i storstan nästa år :)

Vet inte om det är halt hemma men det snöade fantastiskt när jag körde till Oslo i torsdags kväll. Hela vägen från gränsen till Oslo men i Oslo är det för varmt och den la sig knappt.

Kram, Carina

Caroline sa...

Vad fint det var på hovstallets julmarknad, och det såg gott ut med all fudge man kunde provsmaka, mums!

Mia Eggimann sa...

Jag kan tänka mig att det är mycket julmarknader i Stockholm, framförallt för böcker, (har jag fått mejl om). 🎄Men jag har tagit det lugnt med allt sådant, skulle vara på massa roliga grejer men fick avboka. Imorgon ska jag till dottern och barnbarnet, hoppas jag orkar tempot. Han är 8 månader nu.

Lisbet sa...

Alltid lika roligt, inspirerande, att följa med dina efitar (efits?).

Efwa - Medea sa...

Så roligt att få följa med på julmarknad. Vi hade tänkt ta en sväng på marknaden/torghandeln i Jkpg när vi ändå var där men krångel med bilen gjorde att alla planer blev ändrade.
Min mugg med en trollslända som jag hade förut gick tyvvärr sönder i somras och nu blev jag påmind om det när jag såg den fina du hittat.

Janicke sa...

Läser när jag själv är döförkyld och har släpat mig ur kojen. Full av beundran för ditt hålligång! Kram på dig.

Violen sa...

Otroligt vackert blått fönster som inleder din efit-dag! Högt tempo hela dagen men så får du mycket gjort också!
Ha det gott!

Nette Cecilia sa...

Aĺtid lika trevligt att titta intill dig mysig julmarknad, krämen nette

Vonkis sa...

Matsuccé hos fransmännen, det var sannerligen inte dåligt!

Jag såg ett inslag om den beridna högvakten. De har tydligen problem både med att få tag på erfarna ryttare och trygga hästar.

Barbro, Sofie och Karin sa...

Tack för titten, så länge sen jag kikade in hos dig. Läser aldrig bloggar längre...
Lika välskrivet som vanligt.

Barbro