Sidor

22 november 2019

Några av Gamla stans egenheter


Jag skulle inte alls jobba i butiken idag, men fiberinstallatörerna kom före 9 och min kollega fick problem med bilen.
Så här sitter jag, utan att ha ätit frukost. Elektrikerna är klara med sitt jobb och jag har öppnat butiken. Hungrig.

Passar på att lägga in lite bilder som kanske får dig att se sådant du annars inte tänkt på?

Som kvinnan i blått på bilden. Varför går hon i rännstenen? Jo, de stenarna (och kantstenarna) är större och slätare och därför lättare att gå på, speciellt om man har klack!



Apropå rännsten - se så snyggt man löst mötet mellan två gränders rännstenar!



Stora stenar står ofta lutade i gathörnen för att skydda husen mot olika fordon. Tyvärr är de ofta rätt fula, men de ser inte ut att rubbas så lätt.



Just därför undrar jag vad som skett här, där det är en så tydlig skada.



Lite slarvigt brukar man prata om Gamla stans kullerstenar trots att det inte finns så många gränder med just kullersten. Här syns kullersten, smågatsten och storgatsten i en och samma bild. Jag upplever det som att det är mest smågatsten i Gamla stan, men jag har inte inventerat gränderna  Däremot vet jag att den turiststinna Västerlånggatan inte är belagd med slitstarkt naturmaterial utan med ful betongsten!



Kvarteren Castor och Pollux har fått sina namn från tvillingbröderna i grekisk och romersk mytologi. För att förstärka tvillingbandet är kvarteren sammanbyggda med ett valv.



För att spara utrymme på de smala trottoarerna är stuprören ofta infällda i fasaden. Regnvattnet faller ut i en vackert specialhuggen gatsten.



Tittar man uppåt en våning ser man hur det ser ut när stupröret går från utanpåliggande till infällt. 



Apropå gammalt så var jag igår på genrepet av juldramat på Hallwylska museet. Vi förflyttades till 1909 och fick en dramatiserad sorts guidning runt i rummen, väldigt välspelat och roligt. Hallwylska är ett av mina favoritmuseer där alla guidade turer är lite olika. Just juldramat har premiär imorgon, lördag. 

11 kommentarer:

Anita, de fyra blomsterhaven sa...

Vilket trivsamt inlägg. Det gäller att både sänka blicken och höja den ibland. Då dyker det upp många intressanta detaljer. Ok, många sänker ju blicken idag men då är det ju inte detaljerna i marknivå som inspekteras utan de senaste detaljerna i de sociala medierna.
Det är vackert med kullersten och gatsten men inte alltid helt lätt att gå på. Förstår damen i blått (lät som en boktitel) som valde rännstenen.
När jag såg samlingsbilden med kullersten, smågatsten och storgatsten så kom jag av någon anledning att tänka på Deutches Eck i Koblenz där Mosel och Rehn möts. Märkligt vilka associationer man kan få :)
Trivsamt med juljgenrepet också.

Nu är det strax dags för eftermiddagspromenad i regnet.

Ha en fin helg!
Kram Anita

BP sa...

Måste säga att jag är mäkta impad här! Du har verkligen ögonen med dig både uppåt och neråt. Har faktiskt aldrig tänkt på de infällda stuprören och inte på de mötande rännstenarna heller. Å jag som brukar vara så uppmärksam;-)

Bamsestenarna lutade mot husen har jag sett, men aldrig tänkt på att de fanns för att skydda husen. Å den översta stenen du visar ser ut som en valross utan betar. Den andra stenen har nog kommit i kläm med en lastbil skulle jag gissa.

Suveräna bilder och bra iakttagelser!

Maribel sa...

Hej Anni!
Vad trevligt att se både gatsten och stuprännor, stenarna vid husknuten har jag inte tänkt på. Kul inlägg.
Ha det gott /Marika

Isas Trädgård sa...

Så härligt inlägg med sånt man annars lätt missar när man strosar i Gamla Stan. Nästa gång jag besöker Gamla Stan skall jag hålla utkik efter infällda stuprör och stora stenar som skyddar husgavlar och titta både uppåt och neråt. Stort tack för dina skarpsynta iakttagelser !
Älskar Gamla Stan och gick en vandring redan 1997 (tror jag) med Christopher Oregan som var oförglömlig.
Ha det så gott !
Kram/Isa

Rost och rädisor sa...

Trevliga observationer! Sten är verkligen en konstart även när den är funktionell. Som utsocknes besökare i gamla stan har jag aldrig hunnit titta på sten. Det är ju så många andra intryck och så mycket folk i vägen:D, men kullerstenen märker man, omöjligt att gå på.
Intressant med stuprör och hörnstenar.
Hoppas du inte behövde sitta hungrig alltför länge.
Allt gott
/Anette

Violen sa...

Så trevligt du berättar om dina iakttagelser i Gamla Stan! När man som "lantis" kommer till storstaden ser man sällan detaljer som gatsten och stuprör. Tack för rundvandringen !
Ha det gott i gråvädret!

Kristinas oas sa...

Mycket trevligt och lärorikt inlägg! Tror att jag inte är ensam om att blanda ihop kullersten och smågatsten! Själv lärde jag mig skillnaden först för en tio år sedan, det är bara att erkänna.
Kram Kristina

Lena i Wales sa...

Härligt inlägg med små egenheter, gillar sånt.
Hallwylska, gillar också detta museum, även om jag bara varit där 2 gånger. Har själv jobbat i ett slott med liknande miljö, så extra spännande för mig.
Ha det bra!

Susjos sa...

Oj så mycket jag lärde mej av ditt inlägg, tack för det!
Pinsamt nog har jag inte varit på Hallwylska museet, men jag vill gärna dit!
Ha det gott!

Mias Mix sa...

Tänk så mycket man inte lägger märke till när man strosar runt i Gamla stan. Apropå gamla stan så frågade min man mig om jag ville gå till er butik, och sen såg jag precis att du inte jobbade så då hoppade vi över.
Vi kanske skulle gå på Hallwylska på vår nästa träff? Har inte varit där på evigheter. Kram

Vonkis sa...

Oj, det var en massa intressant information, sånt som en annan verkligen inte tänkt på. Nu måste jag titta noga på både gator och fasader nästa gång jag är i Gamla stan.