Sidor

02 september 2020

Ett planteringsskåp!


Jag har tidigare visat vårt kompostbygge på en plats som frigjordes när vi rensade i syrener och grävde bort en gigantisk doftlös schersmin.

Här, på baksidan av garaget, fanns också den perfekta platsen för ett planteringsskåp!

Som tur är har jag inte tagit en riktig "förebild", här låg nämligen en stor hög oanvändbar ved från ett av de många träd vi fällt på tomten. Vi har färskare användbar ved, så den här togs till tippen och platsen frigjordes.



Jag gjorde en skiss och förklarade för maken hur jag ville ha det. Han gjorde en riktig ritning och måttade upp virket. Sedan målade jag faluröd panel och han snickrade.



Bänkskivan är fällbar, på gallret ska jag hänga redskap och det finns en hylla för småkrukor. Dörrarna är byggda av formplywood med panel utanpå.



När dörrarna ska stängas fäller jag upp skivan. Notera att skivans gångjärn sitter en bit in i skåpet så att den får stöd både av skåpets framkant och av ribborna som i sin tur tar stöd av skivans inre, fasta del.



Under själva skåpet finns ytterligare en hylla samt utrymme för jordpåsar och större krukor.



Sidorna är måttade efter två av de små blyinfattade fönster jag har på lager. Dessa är auktionsfynd och inget jag själv har gjort, men de släpper in lite extra ljus. Dessutom är de ju snygga!



Ett specialsnickrad lösning som fungerar precis enligt önskemål!



Med handtag och hasp var skåpet komplett. Trodde jag.
 


Men i måndags jobbade jag i butiken i Gamla stan och då såg jag dessa fantastiska handtag hos grannbutiken Blå Gungan. Köpte två stycken och på kvällen byttes de långa från IKEA ut.



Nu ser skåpet mycket knäppare och roligare ut, tycker jag! Ska stoppa lite färg i de nedre hålen efter gamla handtagen, så syns de inte heller.



På gången från trädäcket till skåpet placeras de runda trampstenar vi gjort med rabarberblad. Sex stenar ligger på plats för nedgrävning och sex nya är på gång. När jag tog bilden såg jag att maken börjat gräva ned den första. Visst är det tur för honom att han är gift med mig, så att han aldrig saknar sysselsättning?

14 kommentarer:

Lena i Wales sa...

Vilken bra idé och bra jobbat av både mannen och du!
Riktigt snyggt och dessutom praktiskt.

Anita, de fyra blomsterhaven sa...

Ja men du, så himla snyggt det blev! Kul att ha så små fina fönster på lager. Och nu när jag tittar närmare på handtagen så ser jag två fiskar :) Och visst har han tur som är gift med dig ... och du har tur som är gift med honom. Fantastiskt team work!

Kram Anita

PS! Kort kommentar idag. Har en hund i knät

Luna Ek sa...

Kanonsnyggt, särskilt med handtagen. Har själv två vägghängda dubbelskåp med hyllor och krokar bakom garaget där jag kan stå och fixa om jag vill, fast oftast står jag vid det bredare planteringsbordet utanför och det är så himla praktiskt att ha en skyddad plats året om.

BP sa...

Hur fint som helt, speciellt "fönstret" och handtagen. Du kan vara glad att du har en så händig man som kan göra sådana perfekta arbeten enligt dina önskemål.

Vonkis sa...

Älskar allt med det där skåpet!
Har sagt det förr men säger det igen, ni verkar komplettera varandra väldigt bra du och maken.

Susanne sa...

Attans så snyggt och praktiskt planteringsskåp. Och sicken tur att du sprang på dom där handtagen. Så coola!! Ska nog visa maken det här... Det är ju synd om makarna ska sitta i fåtöljen och ha långtråkigt... Hmm ;)

Bosse Lidén sa...

De handtagen var läckra. Vilket team ni är.
Helgkram från öjn

Maribel sa...

Hej Anni!
Vilket fint planteringsbord, fiffigt att det går att städa undan och stänga.
De nya handtagen blev perfekta till. Har varit hos dottern, och det fanns mogna frön och också några små plantor av vit bolltistel. Skickar till dig efter helgen, så de inte blir liggande i någon postsäck.
Maila mig på marika@doze.se så jag får din adress.
Ha det gott / Kram Marika

Villrose sa...

Jeg undret på hva dette kunne være, og nå ser jeg det! En genial arbeids- og oppbevaringsplass! De håndtakene er prikken over i-en. Dyktig mann du har også.
God helg!

Ätliga trädgården sa...

Det kan vara ett av de lyxigaste planteringsbord jag stött på. Wow! Väldigt praktiskt när man kan lämna över en skiss och få saker och ting gjorda. Så har jag det också fast mitt planteringsbord är ett skrotat trädgårdsbord som fått högre ben och står mot lilla växthuset. Det har dessutom snart gjort sitt eftersom det varken har tak eller skyddande dörrar.
En riktig trivselhörna har du nu!
Allt gott
/Anette

Ätliga trädgården sa...

Skrev en lång kommentar som bara försvann, men den gick i alla fall ut på att du verkligen fått en ny fin trivselhörna. Jättefint!
Allt gott
/Anette

Villa Ryttarängen sa...

Vilket underbart planterings skåp/bord. Bland det finaste jag sett. Kraam Pia

Kristinas oas sa...

Här var det fler bilder, helt klart! :) Måste säga att det blev så himla bra: snyggt, praktiskt och så handtagen som pricken över i: et! Lägger konstruktionen undertill med gångjärn och stöd på minnet. Mycket smart.
Himla tur ni är gifta med varandra, skulle jag nog vilja säga. :)
Kram Kristina

Janicke Henrikson sa...

Fint och användbart skåp! Plats för nya underverk, tuffa handtag!