Sidor

26 april 2022

Lite Gotland och lite påsk

Jag måste få ge er en dos av den tidiga våren på Storsudret. Efter varma vårdagar hemma åkte jag med äldste sonen och yngste brorsonen för att kolla att huset klarat vintern bra. Just då slog isvindarna till och fastlandet fick snö. När brorsonen jobbade på distans på fredagen gick sonen och jag den obligatoriska promenaden, "stora rundan".

Men vi gick i motsatt riktning mot hur vi gått i alla år. Vi brukar börja med att gå söderut längs stranden för att sedan gå upp bland tallar och enbuskar.

Nu ville vi ha den isande vinden i ryggen när vi gick längs stranden och det visade sig vara riktigt behagligt.

När solen kom fram blev det rent av skönt! Lungorna fylldes av behövlig frisk luft och axlarna var långt nere.

Vi fick faktiskt lite snö också, men det var svårt att förstå hur mycket som kommit hemma.

Dagen då vi skulle åka hem var förstås en riktigt härlig och solig dag. Brorsonen och jag var helt överens om att vi inte alls ville åka därifrån.

Anita ville se bilder på vårblommorna i Botaniska trädgården i Visby, men då låg kameran i bilen så jag kan bara bjuda på en mobilbild på de frusna småttingarna.

Inför påsk köpte jag godis till sönernas påskägg och gjorde egen trillingnöt till maken.

Ringlade vit choklad över och lade dem i det påskägg han fått återanvända i hur många år som helst.

Själva påskafton sammanföll med min födelsedag, så jag gjorde en extra maffig chokladtårta.

Dekoren är enklare än vad den kanske ser ut. Jag tog en del av chokladtryffelfyllningen och "spädde" ut den med vispad grädde så att den blev ljusare i färgen och blev spritsbar. Lonkakolor i tärningar, kylskåpskall dubbelnougat hyvlad med osthyvel på långsidan (så båda färger av nougaten kommer med, själva rullen bildas automatiskt) och chokladägg från godisdisken fördelades mellan och på spritstopparna.
Eftersom Lillhunken inte äter choklad gjorde jag också en tårta med mangomousse, dekorerad med jordgubbar och bitar av hallonlonkakolor.

Den kollapsade när den skulle föras över på tårtfatet :-)

En gräddad färdig pizzadeg toppades med philadelphiaost blandad med riven västerbottenost, tångkaviar i rött och svart samt picklad rödlök och hackad gräslök. Den kommer jag att göra igen!

Bordet dukades med kalasduken och påskservetter.

De utflugna barnen kom hem för att gratta sin ömma moder och njuta av ugnsomelett med svampstuvning, gravad lax, olika sillar och tofusillar, ostar mm mm.

När dottern åkt hem spelade vi spel och de äldsta sönerna sov kvar. Dvs de satt uppe och snackade till halv fyra och sov fortfarande när jag åkte för att jobba nästa dag.

Nu kommer det att dröja ett tag innan jag läser era bloggar, bäst att jag förvarnar redan nu. En extra hälsning till Lena som jag inte visat mig hos på väldigt länge, trots att jag varit inne och kikat några gånger. Det är nämligen en liten resa på gång ...

Jag har fyllt på växthusinlägget med nya bilder!

8 kommentarer:

Maribel sa...

Hej Anni!
Det var ett fint kalas du bjöd på , hade gärna smakat både på sött och salt.
Så fina tårtor. Kupolen passade perfekt till växthuset, ser ut som att den alltid suttit där.
Ha det så gott /Kram Marika

BP sa...

Stort GRATTIS i efterskott! Måste säga att dina tårtor påminner om din keramik - konsthantverk. Otroligt vackra att titta på. Kände genast sympati med Lillhunken som precis som jag inte äter choklad. Klok kille;-)
Å pizzasnitterna - en fröjd för ögat och för magen. Det var verkligen ett "storfirande".
Önskar dig en riktigt fin resa nu!

Anita, de fyra blomsterhaven sa...

Alltså bilderna från Gotland ... karga, vilda och vackra. Älskar dom. Men ... inte går det an att ha kameran liggande i bilen vid besök på Botaniska :) Men mobilbilden blev fin. Vilken vacker matta ... och bakgrunden skymtar ett lamm. eller lammunge ... tror jag, antar det då det är på Gotland.

Imponerad är jag alltid av ditt godis och dina bakverk. Egen trillingnöt. Ja vad gör man inte när dom nu är borta ur Alladinaskarna. Dom var min favorit.
Din födelsedagstårta ... wow! Så snygg den blev. Visst har jag väl grattat dig förut i en kommentar ... annars gör jag det igen ;) Grattis i efterskott!

Pizzadeg är bra till mycket. Dina rutor såg delikata ut.

Och så får jag avsluta med att önska en riktigt trevlig resa!

Kram

Lena i Wales sa...

Grattis i efterskott!
God mat och tårta blev det också.
Vilket fint godis du gjort.
Skönt att ha varit på Gotland och tittat till.
Stort tack för hälsningen!
Trevlig Valborg!

Carina sa...

Ett sent grattis!!! De där mumsbitarna ska jag lägga på minnet - en suverän lösning. Jag funderade mycket på nånting att mumsa på till bubblet när gästerna kom på kalas.

Resa låter spännande! Och jag inser att ska jag besöka Gotland ska det vara under lågsäsong för att njuta det vackra och sparsmakade som jag ser i dina bilder :)

Kram, Carina

Susjos sa...

Ett sent grattis kommer här också! Å jösses så mycket godsaker du bjöd på! Vet att du nu njuter av en fantastisk resa, fortsätt så!
Kram!

Vonkis sa...

Hipp hipp hurra lååångt i efterskott :-)

Tänk att något så kargt kan vara så vackert. Jo, jag förstår att det har mycket med fotografen att göra men ändå.

Som vanligt ser allt ätbart väldigt gott ut. Den ömma modern och jag funderar på att testa rätten med pizzadeg och gottiga saker ovanpå till helgen. Vi ska bara se om vi kan hitta en vetefri pizzadeg.

Tårtan var kanske enklare att dekorera än det först såg ut, men man ska ju komma på de där enkla sakerna att göra också :-)

Annette sa...

Grattis igen! Vilka godsaker, jag smäller av! Tårtan är ett konstverk och jag vill äta precis allt på buffébordet! Vilken lyx för din familj att få komma och sätta sig till bords hos er. Din man måste bli lika nöjd varje påsk, över att få hemgjorda praliner i ett fint hjärta ♥ Jag följer er resa på Instagram och Facebook, och ser fram mot många bilder här i bloggen när ni är hemma igen. När vi kommit hem kanske min hosta har gått över så att vi kan ses.
Kram