Sidor

04 maj 2022

EFIT - på resa i tre länder

Vi har varit på en resa till tulpanernas Holland och är så sakteliga på väg hemåt igen. Det blir mobilbilder allteftersom vi reser.
6.00
Vårt hotellrum i Bremen. Finn felen. Skjutdörr som inte sluter tätt. I glas. Med toastolen rakt innanför. Placeringen av strömbrytaren. Suck.

7.00
Frukostrummet.

 

8.00
Vi lämnar hotellet som ligger i fantastiskt fina jugendkvarter.

9.00
Så fort det blir kö på Autobahn delar bilarna på sig så att eventuella utryckningsfordon ska kunna komma fram. Nu var det bara ett motorvägskors som orsakade köerna. 

10.00 
Maken tankar på Aral och jag köper billig Aperol på Edeka.

11.00 
Det dyker upp en varning för stillastående kö där det pågår vägarbete på känsligt ställe nära Fehmarn. Vi väljer alternativ väg som ger oss 2 km längre väg men 66 minuter kortare resa ... Kösvansen är nästan vid avfarten men vi kommer av och kan se hur alla fordon verkligen står helt still.

 
12.00 
När vi kör upp på E47 igen ser vi inte några bilar alls, de har inte kommit fram! Vi kan i lugn och ro hämta ut det vi beställt på Bordershop och köra ombord på färjan.

 

13.00 
Färjan har gått nästan tom och jag tänker på alla som sitter fast i kön på tyska sidan. Nu är vi i Danmark!


14.00
Stilleben från bilen. Munskydd, termos från Grimeton, paraply från Keukenhof, solglasögon som någon tappat och min nyaste tunika. 

15.00
Numera räknar jag mig som stamkund på Bilka i Ishøj. Har köpt många bra växter där och idag fyndar jag återigen. Höga uppstammade fuchsior kostar bara 49 danska kronor! Det blir en del annat också, till mycket bra priser trots att danska kronan är 1.40 gånger svenska. 



16.00
Vi är framme vid Det blå hus, där den danske multibegåvade konstnären Bjørn Wiinblad hade sin verkstad (och en av sina många bostäder). I väntan på att få gå vår bokade visning sitter vi i bilen och fikar lite. 



17.00
Nu har vi fått komma in i Bjørn Wiinblads hus och ser en av de kvinnor som målar beställningsgods, helt enligt Bjørns förlaga.



18.00
Rundvandringen är slut och vi har inte fått fotografera. Jag är lite lycklig och mycket nöjd. Köper en affisch, men ingen av beställningsvarorna. Fortsätter samla på de äldre alstren.



19.00
Kör över Öresundsbron.

20.00
Hos släkten i Skåne. Det dukas fram ostar och vin. 



21.00
Vi sitter ute i växthuset och pratar ...



22.00
... och pratar...



23.00
... och pratar även efter att gubbarna lagt sig ...



24.00
... har jag inte lagt mig än, men snart!

13 kommentarer:

Karoleen sa...

Härligt att få följa med på din resa, det är många mil ni rullar idag. Skönt att ni kom av innan köerna, det hade varit riktigt surt att fastna där. Ha en fortsatt fin dag!

Annika sa...

Tittar i på din dag. Hoppas resan hemåt gick bra sen också.

Anna sa...

Så roligt som vanligt att följa dina Efit dagar!
// Kram Anna

Vonkis sa...

Tycker ni är så modiga som bilar på era semestrar. Vi funderar faktiskt på en tripp till Nederländerna nästa sommar men då får det bli tåget fram och tillbaka. Ser verkligen fram mot inlägget(en) från den här resan.

BP sa...

Skrattade gott åt toaletten på ert hotell i Bremen. Inte så lätt att "modernisera" i ett hotell i jugendstil om man säger så.
Snyggt jobbat med att undvika köerna på Autobahn. Det var nytt för mig att bilarna delar på sig för att lämna plats åt utryckningsfordon. Det borde man få göra överallt.
Har bara en fråga - köpte du inga tulpaner när ni nu gjorde en "tulpanresa" till Holland?

PS. Ser att bensinen i Tyskland verkar vara ännu dyrare än i Sverige... DS.

Lisbet sa...

Tack för denna resa! Så fina foton som berättar mera till dina texter. kram

Maribel sa...

Hej Anni!
Oj ni hann med mycket på er resa. Hoppas få se ett inlägg från Keukenhof. Ser mysigt ut i kvarteret där ni bodde. Blir imponerad av keramiken, att lyckas få till det så fint med den målade dekoren.
Ha det gott /Kram Marika

Carina sa...

Låter som en härlig vårsemester ner till Europa. Vacker keramik men jag som är sparsmakad och grå kan inte se den hos mig, skrattar. Den danska butiken verkar vara en bra plats för såna som oss. Fuchsiorna ser jättefina ut.

Kram, Carina

Lena i Wales sa...

Kul att få vara med på er hemresa.
Gillar keramiken.
Kanske blir det ett inlägg från Nederländerna också. Där var jag som reseledare varje april i många, många år. Fina minnen.
Trevlig helg!

Janicke sa...

Keukenhof har jag varit på, och sett paraden, oförglömligt. Och aldrig glömmer jag blomdoften så fort jag kom innanför grindarna.
Onekligen bra med gps ibland!
Aperol trodde jag först var nån typ av tabletter mot huvudvärk men det är det ju inte ... snarare tvärtom!

Violen sa...

Trevligt att vara ute och resa med dig! Strongt att klara EFIT på resande fot och få innehåller intressant.
Trevlig helg!

Anna i Portugal sa...

Hittade hit via #selfie och - trevlig läsning. Vad tur att ni kom av innan köerna, GPS:erna är fantastiska som verkligen hjälper till när en rullar. Särskilt när en har en personbil, när vi körde stor husbil var det inte alltid så bra hjälp, då vi kunde bli inledda på minsta vägen igenom en gammal stadsdel t.ex :)

Micke sa...

Fullmatad dag detta och inte minst resmäsdigt. Får se hur morgondagen nu gestaltar sug..