Sidor

16 juli 2024

Marknad och galette i Cannes

Nu närmar sig slutet på min resedagbok! Svågern flög till Sverige, så sista dagen tog vi bussen ned till Cannes. Gick på den stora marknaden som i år var halverad p g a ombyggnadsarbeten.

Tonkabönorna var gigantiska och idag ångrar jag att jag inga köpte. Får be svågern om det. När jag och äldste sonen gör praliner till jul är de med smak av tonkabönorna alltid favoriten!

Nog är det spännande med alla olika pepparsorter?

Lammhjärna, kanske? Eller inte.

Hellre dessa färgsprakande grönsaker

eller om man vågar testa murklor?

På väg upp i gamla stan stod det att läsa "Om ni älskar industriell mat ska ni inte komma hit".

Men vi fortsatte upp i gränderna.

Hur smala kan hus egentligen vara? Man kan ju ana utsikten från fönstren på andra sidan ...

Här, högst upp i Suquet, njöt alla turister av utsikten.

Vi rundade museet

och fick uppleva en lugnare del av staden

med vackra krukor

och majestätiska tallar.

Sedan gick vi tillbaka en annan väg och fick se fina väggmålningar.

Lunch åt vi på crêperian jag fann förra året, jag åt en galette med ädelost och valnötter

plus en crêpe med socker och grädde. Cider till, såklart!

Sedan köpte jag några klänningar innan vi tog bussen tillbaka till vår lägenhet

och nästan direkt vandrade upp till Mougins äldre stadskärna

där det var lugnare än jag varit med om förr

så vi satt ned för en vätskepaus

innan vi vandrade tillbaka och började packa ihop våra saker. Nästa dag skulle vi göra några besök innan det var dags för flyget hem.

4 kommentarer:

Maribel sa...

Hej Anni!
Det ser helt fantastiskt ut, med ljuvliga hus och gränder. En härlig marknad, men hade nog också avstått hjärnan.
Ha det gott /Marika

Lena i Wales sa...

Marknader med mat och kryddor, älskar det.
Underbara bilder från Cannes.
Gott med galette och crepes.
Ha det fint!

Anna i Portugal sa...

Vilken fin miljö, kan känna doften från alla kryddorna! Tonka behövde jag googla, tack för att jag lärde mig något nytt. Jag gillar grädde.. men det där ser verkligen ut som du fick grädde med pannkaka och inte tvärtom :) Jag åt galette ofta när jag bodde i Alingsås, där glassbaren gjorde riktiga galetter på bovetemjöl. Så gott! Nu blir jag sugen ju! Ha det bra!

Vonkis sa...

Lika fint och inspirerande som alltid.

Du är den andra jag någonsin hört nämna tonka. Den andra är min morbrors sambos sonhustru som gör mörka chokladpraliner och bland annat avänder tonka som smaksättare. Har aldrig vågat testa men skulle kanske ge mig på en pralin med tonka.

https://www.darkpassion.se/handgjord-choklad/chokladpraliner/