Sidor

22 februari 2009

Ingenjörer gör det med teknik


Lägger in ett inlägg som tidigare kunnat läsas i min blogg på annat forum. Ni som redan läst den där, kan liksom jag konstatera att inget hänt sedan jag skrev den...

Jag tycker att det är för få tv-program med läckra, karismatiska, sexiga ingenjörer på tv.


Det dräller av mördare hit och dit och gamla mossiga engelska gummor och gubbar som sitter på landet och löser mordgåtor. En hel del svenska gubbar också, för den delen. Det var länge sedan Sven Wollter ansågs sexig.


För att inte tala om de amerikanska polisserierna. Olika varianter på blod och läskigheter. Mörka gränder och tuffa tag. Inget för mig.


Jisses, till och med STF:s förra årsbok var ”En kriminell resa genom Sverige”.


Och så alla dessa sjukhusserier. Suck. Jo, jag vet att George Clooney var med i en, då för länge sedan. Men varför lade de inte ner serien när han slutat? Han gör annat, bättre, nu!


Advokatserier finns det också tillräckligt många, liksom serier om desperata fruar, ensamma bönder och mammor. Eller för all del snickare, arga såväl som glada.


Nä, jag skulle vilja se en moraluppbyggande serie om ingenjörer. Gärna civilingenjörer, så att det blir lite kvalitet! Tänk er en spännande serie om fusket i byggbranschen, den lilla kloka (ja, det ska vara en tjej!) byggledarens kamp mot det stora starka fackförbundet, möglet i nybyggen och svinnet av vitvaror. Eller kemistens jobb för att framställa kalorisnål choklad, med fullkorn och lågt GI. Gärna sådan där aktiv bakteriekultur också ”i harmoni med ditt tarmsystem”. Och glöm inte allt spännande som kunde göras i IT-världen, med spam, buggar, sprickande bubblor och hackers!


Jag vill ha fler ingenjörer i tv!


För ärligt talat, om någon frågar er om ni kan namnet på någon känd person som studerat på KTH (Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm), vilka namn blinkar till då? Christer Fuglesang, Lasermannen och Dolph Lundgren? Visst, dessa tre är ju redan kända från massmedia! Kan ni fler?


Är det sedan så konstigt om dagens barn och ungdomar väljer andra utbildningsvägar?


Jag vill ha fler ingenjörer i tv!


*


Och om jag ska vara riktigt ärlig kan jag inte komma på en enda kändis som studerat på Slöjdskolan i Göteborg…


6 kommentarer:

Anonym sa...

Hihi, jag får väl se till att hamna i TV då. Är ju inte direkt känd, men det kanske kan ordnas ;)

imse sa...

Fast Lasermannen är ingen vidare förebild.

Min äldste son pluggar till byggnadsingenjör. Han ser bra ut och kunde göra sig i TV. Man kanske ska tipsa SVT?

Anonym sa...

Var hittade du det underbara svaret på matte-problemet? Den hade jag missat...
Fram för ingenjörer, man kan väl göra en dokusåpa om hur många som hittar sin man/fru där.

Susjos sa...

Hejsan! ja,varför inte ingenjörer,det kan säkert vara spännande!
Men spännande är ju också STADSTEATERN! Då får du snart se Sven Wollter in action i Cabaret,han är underbar när han får briljera! Hela föreställningen var bra,men då ska man inte jämföra med uppsättningen på Tyrol med Peter Jöback!
Och vet du,min kompis har fixat biljetter till premiären av "De tre musketörerna" på fredag! Ska bli så kul :)
Jo,jag har läst någonstans att Djungelboken ska sättas upp igen,måste jag tipsa alla jag känner om! Själv har jag ju sett den 3 gånger nu...
Vilken fiin blogg du har! Och vilket underbart inlägg om era semesterminnen!
Kram!

Anonym sa...

Å här sitter jag och ylar:-)

Öbon sa...

Ja, och så lite bibliotekarier - som inte släpper ut sitt hår och tar av sig glasögonen när en tjusig karl kommer in på bibblan och frågar efter en bok.
Måtte vara en hemlig dröm bland vissa manusförfattare?

Ja, varför inte en och annan ingenjör eller bibblis, eller tandläkare eller ...

;-)