Sidor

16 februari 2009

Semesterdrömmar...

Vi har aldrig åkt på charterresa. Gissa vad det kostar för sex personer! Däremot har vi bilat mycket eller tagit lågprisflyget. Bor helst privat, det ger så mycket att vara en del av trakten man besöker. Och det är ofta billigt.


Vi har bott i ett korsvirkeshus med trädäck ut mot en fågeldamm i Normandie.

Vi har bott i en grottbostad i Granada, med utsikt över Alhambra. Turisterna gick förbi på vägen och tittade in på oss där vi satt i trädgården.

Vi har bott i ett gammalt museum vid Lago Maggiore. Ett makalöst hus med takmålningar, väggmålningar och en ombonad, övervuxen trädgård.

Vi har bott på en stor rosa ”hacienda” (vad kan det heta i Italien?) utanför Venedig, med en stor inbyggd gård där värdfolket satt vid ett långt välkomnande bord under pergolan och bjöd på vin.

Vi har bott precis vid klippkusten nära Dover (vita huset på bilden), behövde bara gå över vägen och ner för en trappa för att vara på stranden. Promenerade längs klippväggen vid ebb och på vägen ovanför vid flod. Njöt av den fantastiska maten på puben bredvid.

Vi har bott på en bondgård vid enorma katedralen Wieskirche i Alperna och väckts av dånande klockspel. Hört åskan rulla mellan alpväggarna på nätterna.

Vi har bott i ett litet hus med egen swimmingpool i Las Alpujarras, i en trädgård med olivträd, apelsinträd, avocadoträd, mosaikfontän och den allra vackraste blomtäckta carport jag någonsin sett.


Vi har bott hos en tysk med jättemustasch i Alsace, gått ut i mörkret med honom och letat lysmaskar samtidigt som vi lärde några holländska barn att räkna på svenska.


Vi har bott på en hästgård i Bayern där dottern fick prata tyska med hästen hon red. En annan häst stod hon och kliade så mycket att den gnäggade efter henne så fort hon gick därifrån.
Vi har bott i en fiskestuga i Champagnedistriktet utanför Paris. Matade karparna med bröd, de ville inte nappa. Hörde grodornas kväkanden i den stilla natten.


Vi har också bott på några holländska semesteranläggningar med stora badpalats.




Allt bokat via internet.Men jag har aldrig rest utanför Europa! Var sak har sin tid…Har ni några underbara eller mindre underbara reseminnen? Som när jag på min eminenta spanska beställde äppeljuice till sonen och han fick kamomillté? Berätta!

13 kommentarer:

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym sa...

Åsch...det blev lite fel.
Suddade:-)


Jag har varit på flera långresor!Helt underbara resor som jag vill göra om och om igen!!!
Ändå kan jag inte låta bli att vara lite avundsjuk då jag läser om era! Vilka härliga berättelser du delger oss. Å jag har inte sett så mycket av Europa! Där har jag gått miste om mycket!

Är det inte så att i bland behöver man bara runt knuten för att det ska bli ett äventyr?

Jag skulle vilja upptäcka mer av norra Sverige. Å grannlandet Norge!

Men ändå är det så att när det är dags att planera blir det ändå värmen jag väljer.
Man kan ju inte få allt och då gäller det att välja bland smultronställena.

Kram på dig!

Anni sa...

När jag åker till Norge undrar jag varför jag alls åker någon annanstans. Tror nog det beror på regnet...

CharmKatti sa...

Vilka underbara ställen ni varit på!
Vi reser tyvärr inte alls mycket, pengarna räcker liksom inte till.
MEn resor runt i vårt avlånga land blir det ibland, och det är rätt vacker här också.

Nastasia sa...

Ja, ja...va e´ väl en bal på slottet?...jag har i alla fall varit på Gotland!...och i Norge - både sommartid och vintertid...och Danmark likaså. Tysklan också förstås...dock inte mer än tre mil söder om Hannover...räknas det att maken har varit lite varstans?..inte det nä.

Ok, nästa sommar har jag lovat barnen att bila till Italien - de fick bestämma och eftersom jag har en del, ja typ nå´n hundradel eller så i mig därifrån. Så tyckte de att det skulle vara lite kul.

...ja´a Du...det var väl det...men jag har varit överallt i vårt vackra land och den större delen då av grannlandet Norge - det får jag väl i alla fall vara lite glad över? ;o)

Resten av min familj (föräldrar och syskon) är betydligt mer beresta...men f-n jag var så snabb med att flytta hemifrån! ;o)

KRAM!

P.s Men jag har haft det väldigt ROLIGT där jag har varit i alla fall!...men allt kan jag inte berätta och absolut INTE här

Anonym sa...

Fantastiska resor ni gjort. Vi har börjat prata sommarsemester med barnen och det enda de kunde tänka sig var att åka till Italien (vi behövde muta med Venedig) så jag kanske återkommer med tips på bra ställen att bo på.

Vi har ju rest mycket med barnen, både i Europa och utanför, men nu vill äldsta dottern inte vara med oss på semestern längre så nu måset vi "krydda" med något extra för att få henne med (på bra humör)

Öbon sa...

Om jag har roliga reseminnen! Här ett axplock: camping i Klippiga bergen, snorkling i Indiska oceanen, superfest i kolsvarta natten i Harare, liftande och strandsovande(ej att rekommendera) i Israel, bilande i Italien, laxfiskande i Norge, barnkånkande i Abisko, vinprovande i Tyskland, julfirande utanför Bala i norra Wales, alligatorklappande i Florida (själva klappandet avstod jag, nöjde mig med att titta på)

osv osv osv osv

Anonym sa...

Vilka härliga semesterminnen - blev sugen att testa en del av dem själv.
Älskar att resa - och gör det så mycket vi hinner och har råd. För det mesta blir det flyg men även tåg, båt och bil ibland. Och mest inom europa för då blir det råd till fler resor per år:-)
Favoriten är Skottland - dit återvänder vi alltid.
I sommar blir det fotvandring i Österrike, har bokat boende i en alpby en vecka och avslutar med några dagar i Wien. Spännande !

Men innan dess en obokad semester i maj där vi inte riktigt vet var det bär iväg - plånboken får avgöra !

Anonym sa...

Där blev jag anonym, konstigt ?
Det är i alla fall Gunnel som varit in och hälsat på dig !

Artista sa...

Skottland.
Mina finaste minnen har jag därifrån.
Landskapet är starkt skiftande. Kontraster som höga ljungbeklädda berg som möter platt ängsmark, svarta steniga kustlandskap. Och så vädret... Snabbt övergående svart regnskur möter solen i lysande landskap.
Hösten är vackrast.
Och Ryanir har billiga flyg.
Bed & Breakfast är mysigt boende!

Europa är inte färdigforskat, eller hur?

Kram!

maria sa...

Som sagt- låter helt underbart :) fortsätter drömma mig bort :)

imse sa...

Wow! Vilka resor du har gjort.

Min senaste resa var en bussresa till Italien. Så mycket vi fick se!
I vår blir det Skottland med buss.

Men bästa resan var med Transsibiriska järnvägen. Speciellt uppehållet vi gjorde i Mongoliet.

Tea Lady sa...

Hej Anni!
Vad kul att du gillar min blogg! Du är så välkommen igen och titta in i butiken också...

Tack för dina förslag, de var riktigt bra! Jag kommer få världens problem att välja!

Vi hörs,
Lena